انتشار این مقاله


مصرف چه نوع مواد غذایی خواب کافی را از ما می‌گیرد؟

غذاهایی که قبل از خواب مصرف می‌کنید می‌توانند مانع از دریافت خواب کافی شما شوند.میتوانید با مصرف نکردن مواد غذایی گفته شده، خوابی کافی داشته باشید مثلا استفاده نکردن از مواد غذایی حاوی گوجه‌فرنگی، شکلات و پنیر چدار… مصرف گریپ‌فروت: گریپ‌فروت ترش حاوی مواد مغذی و ویتامین و همچنان اسید است که این اسید ممکن […]

غذاهایی که قبل از خواب مصرف می‌کنید می‌توانند مانع از دریافت خواب کافی شما شوند.میتوانید با مصرف نکردن مواد غذایی گفته شده، خوابی کافی داشته باشید مثلا استفاده نکردن از مواد غذایی حاوی گوجه‌فرنگی، شکلات و پنیر چدار…


مصرف گریپ‌فروت:
گریپ‌فروت ترش حاوی مواد مغذی و ویتامین و همچنان اسید است که این اسید ممکن است منجربه سوزش معده شود بنابراین مصرف آن قبل از خواب،به صلاح نیست.
گریپ‌فروت ممکن است باعث خنثی سازی برخی از دارو‌ها شود پس بهتر است قبل مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.


مصرف کرفس:
مصرف کرفس و میوه‌های دارای آب زیاد مانند خیار یا هندوانه یاعث می‌شود که شما در حین خواب به علت پر شدن مثانه از خواب بیدار شوید که این خود باعث می‌شود که نتوانید به خواب کافی دست پیدا کنید.

مصرف گوجه‌فرنگی:
گوجه‌فرنگی حاوی تیرامین و آمینو‌اسید است که مصرف آن محرک ترشح نوراپی‌نفرین از مغز می‌شود.با آزاد شدن نوراپی‌نفرین فعالیت و تحرک بدن افزایش یافته و بنابراین خواب برای شما دشوار می‌شود.
موتد دیگری که چنین ویژگی را دارند: بادمجان،سس سویا،شراب قرمز و ….


مصرف پنیر پیتزا:
غذاهایی که دارای چربی بالا یا سرخ شده هستند مدت زمان زیادی برای هضم آن‌ها لازم است که این خود باعث ناراحتی و آزار شما در حین خواب می‌شود.مصرف این نوع غذاها ممکن است مانع از جذب دارو‌هایی که شب مصرف می‌کنید،شود.

مصرف الکل:
با اینکه مصرف الکل باعث می‌شود که شما سریع‌تر به خواب بروید اما بعد از گذشت چند ساعت مزاحم خواب شما می‌شود. مصرف الکل باعث از بین رفتن دوره‌ی ابتدایی خواب (REM) که شامل حرکات سریع چشم است،شده که از بین رفتن این دوره از خواب باعث از بین رفتن تمرکز و مسایل مربوط به حافظه می‌شود.

مصرف لوبیای سیاه:
هضم این غذا نیز به مدت زمان زیادی نیاز دارد که ممکن است در طول خواب دچار شکم‌درد و درد‌های مربوط به گاز‌های دفعی از معده شوید که این خود باعث سلب آرامش از شما در حین خواب می‌شود.

مصرف شکلات تلخ:
مصرف این نوع شکلات برای سلامتی قلب شما مفید است اما بهتر است که آن را قبل از خواب مصرف نکنید.مصرف مواردی مانند چای یا قهوه که دارای کافیین هست نیز قبل از خواب توصیه ‌نمی‌شود.


مصرف آب‌نبات:
مصرف آب‌نبات یا هرنوع شیرینی دیگر باعث می‌شود که غلظت قند خون بالا برود و بعد از مدت کوتاه سریعا افت کند بنابراین هورمون انسولین برای کنترل میزان قند خون ترشح می‌شود.ممکن است با مصرف این نوع مواد راحت بخوابید اما ادامه دادن به خواب،کاری دشوار است.

مصرف تاکو:
خوردن تاکو همراه با سس تند ممکن است وسوسه انگیز باشد اما اگر آن را قبل از خواب مصرف کنید، دچار سوزش معده شده وخواب آرامی نخواهید داشت.

مصرف استیک:
مواد غذایی دارای پروتیین و چربی بالا مانند استیک و گوشت گاو کباب شده، هضم آرامی دارند.اگر در هنگام خواب معده‌ی شما مشغول هضم این‌گونه مواد غذایی باشد،بی‌خوابی به سراغتان خواهد آمد!

مصرف نوشیدنی‌هایی با کربوهیدرات بالا:
کافیین ممکن است درجاهایی حضور پیدا کند که شما باورتان نشود!مانند مشروب شیرین معطر شده با گیاه یا نوشیدنی گاز دار لیمو که با مصرف اینگونه نوشیدنی‌ها خواب به چشم شما نخواهد آمد!

مصرف ساندویچ‌های چند لایه:
مصرف این گونه مواد غذایی حجیم نیز نیاز به مدت زمان زیادی برای هضم دارند بنابراین حین هضم آن نمیتوانید راحت بخوابید.مصرف اینگونه غذا‌ها چند ساعت قبل از خواب توصیه می‌شود.

مصرف بروکلی:
بروکلی دارای مواد مغذی فراوان ومفید برای بدن است ولی از آن‌جا که حاوی فیبر بوده و درنتیجه هضم کندتری دارد قبل از خواب توصیه نمی‌شود.موادی مانند بروکلی و گل کلم در حین هضمشان گازهای فراوانی تولید می‌کنند که آزار دهنده است.

مصرف چیپس با سس دارای ادویه‌ی تند:
سیب زمینی سرخ شده یا چیپس دارای روند هضم کندی هستند و سس دارای ادویه‌ی تند باعث سوزش معده‌ی شما خواهد شد بنابراین مصرف این غذا خواب را از چشمان شما خواهد گرفت.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید