انتشار این مقاله


درج علائم هشدار روی نخ‌های سیگار (به‌جای پاکت سیگار) می‌تواند باعث کاهش مصرف دخانیات شود

طبق یافته های پژوهش جدید در دانشگاه Stirling هشدارهای سلامتی چاپ شده برروی نخ‌های سیگارمیتوانند نقش کلیدی در کاهش مصرف دخانیات ایفا کنند.

طبق یافته های پژوهش جدید در دانشگاه Stirling هشدارهای سلامتی چاپ شده برروی نخ‌های سیگارمیتوانند نقش کلیدی در کاهش مصرف دخانیات ایفا کنند.

متخصصان موسسه بازاریابی اجتماعی موسسه Stirling برداشت‌ها و ادراکات مصرف‌کنندگان سیگار را درباره این هشدار که ” مصرف دخانیات می‌کشد” که برروی نخ‌های سیگار چاپ شده است را در مقایسه با هشدارچاپ شده بر روی بسته سیگار بررسی نمودند.

این تیم که توسط Crawford Moodie هدایت میشد دریافت که افراد سیگاری احساس می کنند که این رویکرد خلاقانه‌ای دارای پتانسیل دلسرد کردن به استعمال دخانیات درمیان افراد جوان و آنهایی که تازه می خواهند شروع به مصرف دخانیات کنند، و افراد غیرسیگاری را دارد.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه احساس کردند که هشدار برروی هر نخ سیگار تاثیر پیام سلامتی را طولانی‌تر میکند، چرا که این هشدار هنگامیکه یک نخ سیگاراز بسته در آورده می شود، آتش زده می شود، و با هر پک، و سپس قراردادن در زیرسیگاری قابل رویت است و رفتار اجتنابی را سخت‌تر می کند.

در معرض دید بودن هشدار سلامتی به دیگران به‌عنوان عامل تاخیری، بخاطرارتباط با ادراک و نمود منفی، در نظر گرفته می شود. در داخل چندین گروه‌ بانوان، هشدار به‌عنوان افسرده کننده، نگران‌کننده و ترسناک مدنظر قرار گرفت وچنین بنظر رسید که مردم احساس چندان خوبی در خصوص استعمال سیگاری که دارای هشدار سلامتی باشد، نخواهند داشت.  

امکان چاپ هشدارهای سلامتی برروی سیگارها در “برنامه کنترل تنباکوی دولت  اسکاتلند” با شعار ” پرورش نسل اسکاتلندی عاری از تنباکو” مدنظر قرار گرفته است. این برنامه تغییر ترکیب رنگ ها و/یا متون هشدارهای سلامتی را بر روی هر نخ سیگار پیشنهاد می کند. دولت کانادا نیز مشاوره‌ای را در خصوص پیشنهادهای مشابه داشته است.

مطالعه انجام شده توسط موسسه Stirling نظر ۱۲۰ فرد سیگاری ۱۶ ساله و بالاتر را در ۲۰ گروه مدنظر در Edinburgh و Glasgow را در سال ۲۰۱۵ جویا شده و مدنظر قرار داده است. در داخل هرگروه، شرکت‌کنندگان احساس کردند که هشدارها برروی نخ سیگارتاثیر قوی بر خودشان یا دیگران خواهند داشت.

در این خصوص دکتر Moodie اذعان می دارد:”اجماع کلی این بود که نخ سیگارمزین به این هشدارها برای افراد جوان، آنهایی که تازه شروع به استعمال میکنند، و افراد غیرسیگاری دارای تاثیر قابل توجه خواهد بود. این مطالعه پیشنهاد میدهد که استفاده از چنین هشدارهایی میتواند بر تصمیم‌گیری این گروه‌ها تاثیرگذار باشد. و در نتیجه این روش نشان می دهد که چنین رویکردی یک  گزینه سیاستی قابل قبول است و سیاستی است که پیام‌ رسانی سلامتی را برای اولین بار جهت تجربه مصرف گسترش می دهد.”

پروفسور Linda Bauld، متخصص تحقیقات پیشگیری از سرطان انگلستان در این مورد می گوید:” بسیاری افراد جوان هنوز دخانیات استعمال می کنند. کارزارهای ضد استعمال دخانیات دولت و افزایش مالیات بر سیگار موثرترین روش‌های جلوگیری استعمال دخانیات توسط افراد جوان می باشند، اما ما نیاز به ادامه دادن به جستجو راه‌های خلاقانه برای بازداشتن آنها از استعمال دخانیات هستیم تا مطمئن شویم که میزان جوانان استعمال کننده دخانیات همچنان روبه کاهش باشد.”

این مطالعه نشان میدهد که تدابیری همانند غیر جذاب جلوه دادن خود نخ‌های سیگار میتوانند راه موثری برای انجام این باشند.

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید