انتشار این مقاله


استفاده از سلول‌های کشنده ذاتی (NK) مهندسی شده می‌تواند سرطان را سرکوب کند

سلولهای کشنده طبیعی ( iNKT )نوعی سلول ایمنی قدرتمندند که قادر به مبارزه با “متجاوزین” مختلف ، از جمله سلولهای سرطانی اند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از مدل های موش ، یک درمان آزمایشی را ایجاد کرده اند که سطح یک نوع سلول ایمنی را که به نظر می رسد قادر به مبارزه با انواع مختلف سرطان است تقویت می کند.

سلولهای کشنده طبیعی ( iNKT )نوعی سلول ایمنی قدرتمندند که قادر به مبارزه با “متجاوزین” مختلف ، از جمله سلولهای سرطانی اند.

بدن انسان مقدارنسبتاً کمی از این سلولها را در خود نگه می دارد و این موضوع نقش آنها را در سرکوب رشد تومور محدود می کند. با این حال ، قدرت آنها باعث می شود آنها کاندیداهای ایده آل برای ایمونوتراپی ضد سرطان باشند.

و این دقیقاً همان کاری است که تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) تصمیم به انجام آن گرفته اند. دانشمندان با استفاده از مدل های موش با اشکال مختلف سرطان ، درمان جدیدی را آزمایش کرده اند که پتانسیل سلولهای iNKT را تقویت می کند.

محققان آزمایشات خود را در یک مقاله مطالعاتی که اکنون در مجله Cell Stem Cell آمده است ، شرح می دهند.

“آنچه واقعاً هیجان انگیز است این است که ما می توانیم یک بار این درمان را انجام دهیم ، و تعداد سلول های iNKT را به سطحی افزایش می دهد که می توانند با سرطان در طول عمر حیوان مبارزه کنند.”


نویسنده ارشد، دکترلیلی یانگ

درمان جدید روی مدل های موش موفقیت آمیز است.

محققان در مقاله مطالعه توضیح می دهند که آنچه این سلولهای ایمنی را خاص می کند این است که – بر خلاف سایر سلولهای ایمنی – آنها از ظرفیت قابل توجهی برای هدف قرار دادن انواع مختلف سرطان به یکباره برخوردار هستند.

محققان با مشاهده مطالعات بالینی قبلی دریافتند که افرادی که سرطان دارند و به طور طبیعی سلولهای iNKT بالاتری دارند ، بیشتر از همسالان با سطح پایین تراین سلولها زندگی می کنند.

یانگ توضیح می دهد: “آنها سلول های بسیار قدرتمندی هستند ، اما به طور طبیعی در خون انسان به قدری اندک اند که معمولاً نمی توانند تفاوت درمانی ایجاد کنند.”

محققان از طریق آزمایش های اخیر خود می خواستند نوعی از درمان را ایجاد کنند که بدن را برای تولید سلول های iNKT بیشتر به طور دائم تحریک کند.اعضای تیم امیدوار بودند که بتواند یک روش درمانی “تک حامل” را پیدا کند.

برای انجام این کار ، دانشمندان به صورت ژنتیکی نوعی سلولهای بنیادی – سلولهای بنیادی خونساز از مغز استخوان – را به سلولهای iNKT تبدیل کردند. آنها سلول های حاصل را  “سلول های کشنده طبیعی مهندسی شده مشتق از سلول های بنیادی خونساز ” یا HSC-iNKT نامیدند.

سپس ، برای دیدن اینکه آیا سلولها همانطور که در نظر داشتند کار می کنن  یا نه،  سلولهای HSC- iNKT را روی موشها یی که هم مغز استخوان انسان و هم سرطانهای با منشأ انسانی از جمله مولتیپل میلوما (نوعی سرطان خون) و ملانوما (تومورهای جامد) را به آنها منتقل کرده بودندآزمایش کردند.

نتایج

این گروه دریافتند که آزمایش موفقیت آمیز بود: سلول HSC- iNKT قادر به تمایز و تشکیل شد سلول iNKT شد و این کار تا پایان زندگی جوندگان ادامه یافت. نه تنها این بلکه موش هایی که آنها را تحت درمان قرار داده بودند ، سرکوب مؤثری در رشد و تکامل مالتیپل میلوما و ملانوما نیز نشان دادند.

یانگ می گوید: ” یك مزیت این روش این است كه یك روش سلول درمانی یك زمانه است كه می تواند سلول های iNKT را در طول زندگی تأمین كند .”

این پژوهشگران همچنین مشخص کردند که سلول iNKT 60٪از کل تعداد سلول T را در موشهایی که با HSC- iNKT  درمان شدند در مقایسه با موشهای گروه کنترل به خود اختصاص دادند، که نشان دهنده افزایش قابل توجهی است.

علاوه بر این، محققان می گویند که آنها می توانند افزایش مقدار سلول های iNKT موش را به سادگی با برنامه نویسی سلول HSC-iNKT  کنترل کنند.

اگرچه این روش درمانی هنوز در سطح تحقیقات بالینی است و هنوز مشخص نیست که آیا این روند مشابه در انسان موثر است یا نه، اما محققان UCLA معتقدند این فرضیه امیدوار کننده است.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید