انتشار این مقاله


تست تنفسی برای مواد مخدر

تستی برای تشخیص داروهای اپیوئيدی!

تست تنفسی برای تشخیص داروهای افیونی موجود در هوای بازدمی افراد توسط مهندسین و پزشکان دانشگاه کالیفرنیا ساخته شده است. آزمایش تنفسی می‌تواند در مراقبت از بیماران دارای دردهای مزمن و همچنین بررسی مصرف غیرقانونی مخدر استفاده شود.

«فکر می‌کنیم یکسری راه وجود دارد که این آزمایش از طریق آن جامعه را تحت تاثیر قرارخواهد داد.»


پروفسور Cristina Davis -رئیس گروه مهندسی مکانیک و هوافضا در UC Davis- که با همراهی پروفسور Michael Schivo رهبری این تحقیق را بر عهده داشت

این کار در مقاله‌ای در ژورنال Breath Research در تاریخ ۳ اکتبر منتشر شد.

پزشکان و پرستارانی که درد مزمن را درمان می‌کنند ممکن است برای مطمئن شدن از مصرف صحیح دارو توسط بیماران، نیاز باشد که بر آنان نظارت کنند. در این صورت دارو به درستی متابولیزه شده و نیازی به مصرف داروهای دیگر نخواهد بود. تست‌های خونی، استاندارد طلایی هستند: تست‌هایی قابل اعتماد و غیر تهاجمی می‌توانند جایگزین مفیدی باشند.

جمع‌آوری قطرات تنفسی

برای انجام این تست که توسط Eva Borras (محقق فوق دکتری)، Davis و همکارانشان توسعه داده شده، شخصی که تست می‌دهد باید داخل یک دستگاه مخصوص جمع کننده‌ی هوا دم و بازدم انجام دهند. قطرات تنفسی جمع آوری شده و تا زمان انجام آزمایش، داخل یک فریزر نگهداری می‌شوند. آزمایشگاه Davis از طیف‌سنج جرمی برای شناسایی ترکیبات موجود در نمونه استفاده می‌کند.

گروه تحقیقاتی، این روش را در گروه کوچکی از بیماران که تزریق داروهای ضد درد مانند مورفین، هیدرومورفون و مصرف اکسی‌کودون‌های خوراکی داشتند در مرکز پزشکی UC Davis مورد آزمایش قرار دادند. بنابراین، آنان قادر بودند متابولیت‌های اپیوئیدی که در هوای تنفسی بیماران ظاهر می‌شد را با نمونه‌های خونی و دوزهای داده‌شده به بیماران مقایسه کرد.

«ما می‌توانیم خود دارو و متابولیت‌هایش را به صورت همزمان در هوای تنفسی فرد مشاهده کنیم.»

Davis

بیشتر بخوانید:


همچنین وی افزود که برای این که بتوانیم اعتبار کاملی به این تست بدهیم لازم است داده‌های بیشتری از بیماران در گروه‌های بزرگتر نیز داشته باشیم. آزمایشگاه Davis در حال کار بر نوعی تست آنی بالینی نیز می‌باشد.

آزمایشگاه Davis درحال کار بر روی برنامه‌های مختلفی است که می‌توانند مقادیر اندک مواد شیمیایی را، علی الخصوص در هوا و هوای بازدمی  شناسایی کنند. پروژه‌های دیگر شامل تشخیص آنفولانزا در مردم و بیماری سبز کننده‌ی مرکبات (citrus greening) در درختان می‌شوند.

این کار توسط کمک های مالی شرکت تعاونی نوآوری تشخیصی مرکز پزشکی Davis ، مرکز انرژی ایالات متحده و NIH پشتیبانی می‌شد.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید