انتشار این مقاله


ماشین لباس‌شویی شما می‌تواند خانه‌ای برای باکتری‌ها باشد!

ماشین‌های لباس‌شویی خانگی، می‌توانند بهشتی برای زندگی باکتری‌ها باشند.گاهی اوقات فضای داخل ماشین لباس‌شویی خود را تمیز کنید و لباس‌ها را خارج ازآن خشک کنید.

متخصصان می‌گویند ماشین‌های لباس‌شویی خانگی با مصرف انرژی کارآمد، می‌توانند بهشتی برای زندگی باکتری‌ها باشند، زیرا آن‌ها لباس‌ها را در دمای کمتری می‌شویند. البته تجمع باکتری‌ها به اندازه‌ای نیست که در افراد موجب بیماری جدی‌ای بشوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود گاهی اوقات فضای داخل ماشین لباس‌شویی خود را تمیز کنید و لباس‌ها را خارج از آن خشک کنید.

ماشین‌های لباس‌شویی خانگی با مصرف انرژی کارآمد امروزی نسبت به نمونه‌های قدیمی‌تر، کمتر باکتری‌های درون خود را نابود می‌کنند. با وجود تمام احتیاط‌های از پیش در نظر گرفته‌شده، تعدادی پاتوژن مقاوم به دارو بر روی لباس‌ نوزادان بخش مراقبت‌های ویژه‌ی بیمارستان کودکان آلمان کشف شدند که این اتفاق منجر به یافتن اطلاعاتی شد. محققان در یافتند که اشکال اصلی، در اتاق رختشویی بیمارستان بود. محققان در مجله‌ی Applied and Environmental Microbiology گزارش دادند که مسئولین رختشوی‌خانه‌ی بیمارستان، از ماشین‌های لباس‌شویی که در خانه‌ها استفاده می‌شوند، استفاده می‌کنند؛ درحالی که باید از ماشین‌های لباس‌شویی درجه صنعتی حرارت بالا که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند، استفاده کنند.

خوشبختانه محققان می‌گویند در نوزادان تنها مقاومت دارویی در پاتوژن کلبسیلا اکسیتوسا (Klebsiella oxytoca) ایجاد شده اما خود نوزادان دچار عفونت نشده‌اند.

در ماشین لباس‌شویی شما چه خبر است؟

اما سوال اصلی اینجاست که آیا باید نگران وجود باکتری‌های مضر در ماشین لباس‌شویی‌های خانگی باشیم؟ پاسخ این سوال کمی پیچیدست. دکتر آمش آدالجا (Amesh Adalja)، محقق ارشد مرکز حفظ سلامت جان هاپکینز در مری‌لند، می‌گوید: «ماشین لباس‌شویی‌های بیمارستانی در معرض باکتری‌های این‌چنینی که در محیط بیمارستان رشد می‌کنند، هستند. این باکتری‌ها مقاوم هستند و می‌توانند عفونت‌های جدیی ایجاد کنند، اما هنوز برای این‌کار نیاز به میزبانی حساس دارند. بسیاری از مردم می‌توانند در معرض باکتری‌های دارای مقاومت دارویی قرار گیرند و حتی این باکتری‌ها در آن‌ها تشکیل کولونی دهند، اما برای آن‌ها مشکلی ایجاد نشود. در بسیاری از افراد کادر درمان این اتفاق ممکن است پیش آيد.»

اما این‌روزها به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ماشین‌های لباس‌شویی لباس‌ها را در دمای پایین‌تر از ۱۴۰ درجه‌ی فارنهایت می‌شورند. ریچارد ام. اسمیتاسن (Ricarda M. Schmithausen)، PhD و نویسنده‌ی اول مقاله و پزشک ارشد در انستیتو Hygiende and Public Health در مرکز WHO دانشگاه بون آلمان است. به گفته‌ی او، این به معنای زنده‌ماندن تعداد بیشتری باکتری در طی فرآيند شستن لباس‌هاست. به طور خاص، محققان باکتری‌هایی را در لاستیک‌های ماشین لباس‌شویی یافتند، که در طی فرآیند، شست‌وشو با دمای پایین، رشد می‌کنند.

خطرات اندک موجود، اما با چند استثنا!

اما بعضی باکتری‌ها بی‌خطر هستند و حتی می‌توانند مفید باشند! دکتر بروس هیرچ (Bruce Hirsch)، پزشک متخصص عفونی در بیمارستان دانشگاه نورث شور (North Shore) در منهست نیویورک می‌گوید: «همگی ما همواره در معرض باکتری‌ها هستیم، اما بیمار نمیشویم. این تحقیقات بیان می‌کند که اگر خانواده‌ای عضوی دارد که به تازگی در بیمارستان بستری شده، باید لباس‌ها را با آب داغ در مدت زمان طولانی‌تری بشورند.»

ماشین لباس‌شویی خود را تمیز نگاه دارید!

اگر شما با افراد مسن، نوزاد تازه متولدشده‌ی آسیب‌پذیر زندگی می‌کنید، یا اینکه می‌خواهید نسبت به سلامت خود اطمینان بیشتری حاصل کنید؛ می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا ماشین لباس‌شویی خود را از بدترین آلودگی‌ها دور نگه‌دارید.

هیلاری متکلف (Hillary Metcalf)، MPH و یکی از افرادی که در بیمارستان میشن (Mission)، از عفونت جلوگیری می‌کند، می‌گوید: «باکتری‌ها به کشوی مواد شوینده، بخش‌های لاستیکی و محفظه‌ی ماشین لباس‌شویی علاقه دارند.»

در استفاده از ماشین لباس‌شویی‌هایی که در محیط‌های مرطوبی مانند گاراژ‌ها یا سایبان‌ها نگهداری می‌شوند، باشید زیرا محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند. میکروب‌هایی مانند ای.‌کلای، سالمونلا و کلبسیلا اکسیتوسا می‌توانند موجب نمونیا، عفونت‌های پوستی، درد شکم، اسهال و استفراغ در افراد، به خصوص آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بشوند.

بعضی متخصصان توصیه می‌کنند که با یک محلول ۱۰% سفیدکننده، بخش‌های پلاستیکی ماشین خود را تمیز کنید. به علاوه می‌توانید خود محفظه‌ی ماشین را بشورید.

متکلف می‌گوید: «شاید کمی متناقض به نظر برسد، اما شستن ماشین لباس‌شویی خود یک بار در ماه می‌تواند شما و خانوادتان را از قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها و عفونت‌ها حفظ کند.»

البته دلیلی ندارد که از فرآیند شست‌وشوی لباس‌ها بترسید؛ در عوض بسته به میزان کثیفی لباس‌های خود، تنظیمات شست‌وشو را برای هر مورد انتخاب کنید. متکلف می‌گوید: «شست‌وشوی طبیعی خانگی می‌تواند میزان خاک نرمال را پاک کند. اما اگر لباس‌هایتان به خون یا مایعات بدن آلوده شده، باید با محلول‌های ضدعفونی‌کننده مانند پراکسید هیدروژن و سفیدکننده‌ها و در آب با دمای بالای ۱۶۰ درجه‌ی فارنهایت شسته شوند.» بسیاری از ماشین لباس‌شویی‌ها دارای حالت ضدعفونی‌کننده در تنظیمات خود هستند که با درجه حرارت بالاتر لباس‌ها را می‌شویند.

یک راه موثر نیز برای کشتن پاتوژن‌ها وجود دارد: خشک کردن لباس‌ها خارج از ماشین. سی‌جی زیا (CJ Xia)، مدیر بازاریابی و فروش کمپانی تولید آنتی‌بادی Boster Biological Technology می‌گوید: «یکی از بهترین قاتلان میکروب‌ها، خورشید است. به همین دلیل، بسیاری از محققان می‌گویند که از ماشین‌های خشک‌کن دوری کنید.»

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید