انتشار این مقاله


۵ موردی که موجب بد بو شدن عرق می‌شوند

دیروز داشتم جعبه باقی‌مانده از اطلاعات قبلی خودم رو بررسی می‌کردم که ناگهان به عنوان “مورد گزارشگر بوگندو” برخوردم. من و پت برای چندین سال با هم کار می‌کردیم. او کسی بود که از یک شغل گزارشگری ساده شروع به کار کرده بود تا این که به یک روزنامه بزرگ رسیده بود. جایی که در […]

دیروز داشتم جعبه باقی‌مانده از اطلاعات قبلی خودم رو بررسی می‌کردم که ناگهان به عنوان “مورد گزارشگر بوگندو” برخوردم. من و پت برای چندین سال با هم کار می‌کردیم. او کسی بود که از یک شغل گزارشگری ساده شروع به کار کرده بود تا این که به یک روزنامه بزرگ رسیده بود. جایی که در آن کار می‌کرد از یم تابوت هم کوچک‌تر بود و بوی خیلی بدی هم می‌داد.

پت در شهر زندگی می‌کرد، و معمولا به پیاده‌روی می‌رفت. او معمولا چندین مایل پیاده‌روی می‌کرد و بعد از یک روز با بوی بد، او می‌آمد به دفتر من، اونم دقیقا بعد از تمرینش و شروع به حرف زدن می‌کرد. من هم همیشه به او می‌گفتم “بهتر نیست اول بری خونه و دوش بگیری؟”. او هم می‌خندید و حرفش را ادامه می‌داد، او یک مرداب متحرک بود که حتی می‌توانست مقاوم‌ترین مگس‌ها را هم از پا دربیاورد. دلیل این مسئله هم عرق زیاد و فاکتورهای ناخوشایند موجود در آن بود.

بدن انسان با عرق کردن خود را خنک می‌کند. هنگامی که بدن زیاد از حد گرم می‌شود، بعضی از غدد انسان شروع به تولید و ترشح یک ماده آبکی به سطح پوست انسان می‌کنند. هنگامی که این ماده تبخیر شود، بدن به اندازه یک خیار! خنک می‌شو و احتمالا به اندازه یک جوراب قدیمی بودار.

عرق یکی از جذاب‌ترین موضوعات برای تحقیق بوده است. اگر شما برای چند مایل راه بروید و سپس کمی از عرق پیشانی خود را پاک کرده و آن را بو کنید، در خواهید یافت که بویی نمی‌دهد. ولی حال اگر همین کار را با زیر بقل خود بکنید مطمئنا جواب متفاوت خواهد بود. به شکل باورنکردنی‌ای عرق معمولا به تنهایی بویی ندارد و حداقل در ابتدایش! پس چه اتفاقی می‌افتد؟ به فهمیدن مقاله را ادامه دهید.


مقاله‌ی مرتبط: درمان عرق شدید (هایپرهیدروزیس) با بوتاکس


۵. باکتری‌ها

بدن انسان دو گونه اساسی غدد عرق دارد. غدد اکراین، که تمام سطح بدن را پوشانده است و عرق نمکی و آبکی تولید می‌کند. احتماللا بدن شما ۲ الی ۵ میلیون از این غدد را داشته باشد. دیگر غدد، غدد آپوکراین هستند که معمولا در زیر بغل و کشاله ران یافت می‌شوند. این غدد بعد از باوغ شروه به رشد می‌کنند. غدد آپوکراین عرق شیری شکلی را ترشح می‌کنند، که ترکیب اطلی آن آب است به همراه پروتئین، لیپید؛ اسید‌های چرب، کلسترول و نمک‌های آهن‌دار.

زمانی که این عرق به سطح پوست بیاید، باکتری‌ها شروع به رشد بر روی آن می‌کنند. باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اپیدرمیس و اورئوس. این باکتری‌های عرق را تجزیه می‌کنند و محصولات بوداری را تولید می‌کنند. بنابراین، ما کمی در اینجا عنوان را اشتباه آورده‌ایم!. این باکتری‌ها نیستند که مشکل را ایجاد کرده‌اند، بلکه این محصولات ثانویه است. پس یک روش مناسب این است که آن‌ها را محدود کنیم.

۴. پروتئین‌ها

دلیل این که برخی ا افراد بعد از یک تمرین ورزشی بوی شوینده‌ها را می‌دهند چیست؟ دلیلش این است که بدن آن‌ها پروتئین زیادی را پردازش می‌کند.

زمانی که یک وزنه‌بردار رژیم غذایی پر از پروتئین می‌گیرد و ورزش سنگینی بعد از آن انجام می‌دهد، بدن این افراد پروتئین‌ها را تبدیل به انرژی می‌کند. حالا چگونه؟ با جدا کردن نیتروژن از آن و سپس انتقال مابقی آن به شکل قندی مانند گلوکز به میتوکندری‌ها برای سوختن و تولید انرژی. نیتروژن‌های جدا شده با هم ترکیب شده و آمونیاک تولید می‌کند، ماده‌ای که از طریق ادرار دفع می‌شود. اما نکته این جاست که اوره و آمونیاک می‌توانند از طریق عرق نیز دفع شوند.

اگرعرق شما بوی آمونیاک می‌دهد، بهتر است میزان کربوهیدرات رژیم غذایی خود را بیشتر کنید و البته به دکتر خود نیز مراجعه کنید.

۳. آندروسترون

برای سال‌ها، محققین بر روی این مسئله که چرا زیر بغل این همه متفاوت است مطالعه کرده‌اند. علاوه بر وجود همه موارد گفته شده شامل باکتری‌ها، غدد آپوکراین و اکراین و غدد سباسه(غدد موها) که زیر بغل به فراوانی وجود دارند، در زیر بغل عرق ترشح شده حاوی آندروسترون و دیگر استروئیدها است. آندروسترون هورمونی است که در هر دو جنس مذکر و مونث یافت می‌شود.

در انسان‌ها، آندروسترون بوی ناخوشایندی را تولید می‌کند، همچنین این ماده در ارتباط بوی ادرار نیز می‌باشد. برخی از افراد ادعا می‌کنند که بوی ناشی از آندروسترونی که خود افراد از عرق خود دارند بوی شیرین و خوبی است در حالی که دیگر افراد نمی‌تواند چنین بویی را احساس کنند.

۲. اسیدهای چرب

باکتری‌ها علاقه شدیدی به عرق پا دارند. بوی پا بسیار زننده است، کفش و جوراب، محیط کشت خوبی برای باکتری‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند در آن‌جا عرق ترشح شده را تجزیه کنند و بوی بدی را ایجاد کنند.

داشنمندانی که بر روی بوی پا تحقیق می‌کنند(تعدادشان هم کم نیست!) دریافته‌اند که میزان زیادی اسید چرب در عرق پا افراد با بوی پای زیاد وجود دارد. متهم اصلی به نظر می‌رسد که ایزووالریک اسید باشد؛ یک اسید چرب کوتاه زنجیر که معمولا در پنیر و آبجو یافت می‌شود. در حالت کلی، عرق حاوی پروپیونیک اسید است؛ اسید چرب دیگری که به صورت قوی بوی سرکه را ایجاد می‌کند.

۱. پوست شما

تنها موادی که در عرق شما وجود دارند مسئول بوی عرق نیستند، موادی که بر روی پوست شما وجود دارند نیز موثر هستند. در حقیقت، ۱۰۰ گونه متفاوت از مواد ارگانیک سبک بر روی پوست انسان وجود دارد، پوست بزرگ‌ترین ارگان بدن محسوب می‌شود. یکی از این مواد بنزوتیازول است؛ یک ترکیب حاوی گوگرد که بوی زیادی ایجاد می‌کند و معمولا به عنوان افزودنی در غذاها استفاده می‌شود. داشنمندانی که بر روی بو تحقیق می‌کنند، مشکوک شده‌اند که احتمالا غلظت این ترکیبات با سن در ارتباط است و تفاوت می‌کند.

فراتر از این محققین و حرف‌هایی که می‌زنند، همه‌ی این بوهایی که از بدن ساطع می‌شوند نشان‌دهنده سطح سلامت انسان هستند و نشان می‌دهند که آیا مشکلی در سلامتی انسان وجود دارد یا خیر، اما کار مستلزم تکنولوژی‌ای است که بتوانیم این بوها را از هم جدا کنیم و آن را بررسی کنیم.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید