انتشار این مقاله


چگونه در گرمای تابستان از کودک مراقبت کنیم؟

کودکان به دلیل پوستی لطیف و حساس و عدم تحمل نسبت به گرما، در صورت بی مراقبتی در تابستان آسیب می بینند.

مراقبت از کودک در هر زمانی ضروری است ولی در تابستان اهمیت مراقبت از پوست کودکان چند برابر می شود. در این مطلب به چند سوال رایج مادران پاسخ می دهیم و نحوه ی مراقبت از کودک در مقابل گرمای تابستان را آموزش می دهیم.

فرزندم را چند نوبت حمام کنم؟

طبیعتا کودک شما در تابستان بیشتر عرق می کند، اما این بدین معنی نیست که هر بار او را به حمام ببرید. اگر کودک شما دوست دارد با آب بازی کند، به او این اجازه را بدهید تا هم تفریح کند و هم خنک شود. آب مورد استفاده برای حمام کودک نه باید زیاد گرم باشد که او را بسوزاند و نه زیاد سرد باشد؛ ازین رو دمای ۳۸ درجه ی سانتی گراد برای حمام کردن کودک مناسب است. اگر کودک را بیشتر از ۱ بار در روز به حمام می برید، از مواد شوینده استفاده نکنید تا پوست کودک خشک نشود. بازی با آب به مدت ۱۰ دقیقه می تواند تحمل گرمای تابستان را برای کودک آسان تر کند.

قسمت هایی از بدن کودک را که چین می خورد، مثل پشت گردن، زیر بغل و آرنج را با دقت با صابون بشویید، زیرا در این قسمت ها عرق جمع می شود و در صورت شسته نشدن، باعث خارش و سوزش پوست آن ناحیه می گردد.

آیا برای ماساژ کودک در تابستان می توانم از روغن استفاده کنم؟

استفاده از روغن کودک مناسب برای ماساژ در تابستان هیچ ضرری ندارد. بعد از ماساژ دادن، کودک را به حمام ببرید و روغن را از بدنش بشویید، زیرا اگر روغن روی پوست باقی بماند، باعث مسدود شدن مجاری خروج عرق شده و تنفس پوست را مختل می کند. اگر کودک پوست خشک یا اگزما دارد، بعد از هر استحمام، از مرطوب کننده ها و لوسیون های مناسب استفاده کنید.

بعد از ماساژ، کودک را حتما حمام کنید و با لوسیون هایی که پزشک تجویز کرده، پوست کودک را مرطوب نگه دارید.

آیا از پودر تالک می شود برای سوزش پای بچه استفاده کرد؟

بسیاری معتقدند که پودر تالک، عرق را جذب کرده و از عرق سوز شدن بچه جلوگیری می کند. لذا پزشکان استفاده از پودر تالک را توصیه می کنند. این در حالی است که برخی اظهار دارند پودر تالک مجاری عرق را  مسدود می کند. مقداری از پودر تالک را به دستانتان ریخته و آن را به چین های بدن کودک بزنید. مراقب باشید کودکتان ذرات پودر را تنفس نکند. در صورت بروز هر گونه حساسیت ناشی از مصرف پودر تالک، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

چه لباسی برای کودک مناسب فصل تابستان است؟

برای تنفس بهتر پوست، لباس های نخی و گشاد بهترین انتخاب می باشند. وقتی هوا به شدم گرم می شود، مادران می توانند زیرپوش نخی ساده و یا جلیقه ی نازک به کودکشان بپوشانند. عرق کردن در کودکان به سرعت آنان را دهیدراته می کند پس باید مراقب باشید و با شناسایی علائم عرق کردن کودک، لباس هایش را از تنش در بیاورید. این علائم عبارتند از:

  • نم بودن لباس
  • نم بودن موی سر
  • قرمز شدن لپ ها
  • سرخی پوست نواحی چین خورده
  • نفس نفس زدن کودک

اگر می خواهید کودک را زمین بگذارید، ابتدا یک پارچه ی نخی زیر آن پهن کنید تا گرمای زمین باعث عرق کردن دلبندتان نشود! همیشه چند پارچه و لباس نخی دم دست داشته باشید و هر از گاهی آنها را عوض کنید. بعضی از محصولات کودکان مثل صندلی ماشین و صندلی غذا، لایه ای برای جذب عرق دارند که دیگر نیازی به پارچه ی نخی نیست. اگر کودک زیر ۶ ماه است، در معرض آفتاب نگه داشتن اصلا توصیه نمی شود، ولی اگر کودک ۶ ماهگی را رد کرده است، از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب کودک استفاده کنید.


مقاله ی مرتبط: هر آنچه باید راجع به آفتاب سوختگی بدانید!


چگونه از کودک در برابر بیماری های شایع فصل گرما پیشگیری کنم؟

سیستم ایمنی کودک در حال رشد است و به همین دلیل به سرعت به عفونت ها آلوده می شود. خوشبختانه شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی است که با این ویروس ها مقابله می کنند. مادرانی که کودک خود را با شیر خشک تغذیه می کنند باید نسبت به اشیا و غذایی که به کودکشان می دهند حساس تر باشند و آنها را تا حدودی استریل کنند. در هر صورت، کودکان با هر شیری که تغذیه شوند، مستعد ابتلا به بیماری های زیر در فصل تابستان می باشند:

کم آبی یا دهیدراته شدن

در گرمای زیاد کودکان سریع عرق می کنند و این امکان کم آب شدن بدنشان را بیشتر می کند. اگر کودک شیر مادر می خورد، لازم نیست آب اضافی به او بدهید. افزایش تعداد دفعات شیر دهی آب مورد نیاز بدن او را تامین کرده و کودک را خنک نگه می دارد. در مورد کودکان تغذیه شده با شیر خشک، مادران نباید به منظور رساندن آب بیشتر، شیر خشک را رقیق تر کنند. شیر خشک باید با همان دوز قبلی به کودک داده شود و برای آب رسانی، آب جوشانده شده به کودک بدهند.

لکه های قرمز پوستی

غدد عرق کودکان در حال رشد است و به همین دلیل میزان بروز لکه های قرمز پوستی ناشی از گرما بیشتر از بزرگسالان می باشد. بنا به گفته های قدیمیان، نوزاد تازه متولد شده باید گرم نگه داشته شود، اما این گرما باید تا حدی باشد که کودک عرق نکند. پوشاندن لباس زیاد به کودک باعث می شود بدن برای خنک کردن خود، بیشتر عرق کند که در نتیجه آب بدن کم می شود. برای درمان این لکه ها به پزشک مراجعه کنید.

Pricky Heat Rashes
عفونت های ویروسی

این نوع عفونت ها منحصر به فصل تابستان نیستند. بهترین راه مقابله با ویروس هایی که کودک را آلوده کرده است، شیر مادر است. از تماس کودک با افراد آلوده و مکان های غیر بهداشتی خودداری کنید. در صورت ابتلای کودک به این بیماری، حتما به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی پرهیز کنید.

گرمازدگی

با رعایت میزان پوشش، جنس لباس و آب‌رسانی کافی به کودک در هوای گرم تابستان، از گرمازدگی جلوگیری می‌شود.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید