انتشار این مقاله


تیرگی زیر چشم ؛ علت ظهور حلقه‌ های تیره دور چشم چیست؟

حلقه‌های تیره دور چشم به دلایل مختلف می‌توانند هر شخصی را در هر سن و قومیتی تحت تأثیر قرار دهد.

آیا برای شما نیز پیش آمده است که به مقبل آین رفته و متوجه سیاهی زیر چشم خود شوید؟ افراد اغلب فکر می‌کنند که حلقه‌های تیره دور چشم به دلیل خستگی و کمبود خواب است. اگرچه این مورد می‌تواند یکی از دلایل وجود تیرگی زیر چشم باشد، اما دلایل دیگری نیز برای تیرگی دور چشم مطرح است، مانند آلرژی یا روند طبیعی پیری.

حلقه‌های تیره زیر چشم بسته به رنگ پوست ممکن است به رنگ بنفش یا آبی، و قهوه‌ای تیره یا سیاه به نظر برسند.

این تیرگی دور چشم به ندرت می‌توانند موجب نگرانی فرد شوند، اما ممکن است افراد بخواهند برای زیبایی ظاهر خود، به دنبال کاهش این سیاهی‌های دور چشم باشند.

در برخی موارد، حلقه‌های تیره زیر چشم می‌تواند نشان دهنده نیاز به تغییر شیوه زندگی، مانند بهبود عادات خواب یا رژیم غذایی، باشد. با ما همراه باشید تا با دلایل و درمان‌های تیرگی دور چشم آشنا شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: تیرگی دور چشم

دلایل و ریسک فاکتورهای تیرگی زیر چشم

ناحیه زیر چشم ممکن است به دلیل احتقان رگ‌های خونی یا نازک شدن پوست اطراف چشم، باعث هایپرپیگمنتیشن یا افزایش رنگ دانه‌های پوست این قسمت شوند.

تمامی دلایل ایجاد حلقه‌های تیره دور چشم شامل موارد زیر است:

  • کمبود خواب یا عادت‌های نادرست خواب
  • آلرژی، از جمله تب یونجه
  • هایپرپیگمنتیشن، که کوجب افزایش تولید ملانین می‌شود
  • کاهش بافت چربی اطراف چشم
  • نازک شدن پوست زیر چشم
  • کم خونی ناشی از کمبود آهن
  • تابش بیش از حد و در معرض نور خورشید قرار گرفتن
  • مالش مکرر چشم
  • افزایش سن
  • سیگار کشیدن
  • ژن‌های ارثی
  • مشکلات تیروئیدی
  • دهیدراتاسیون یا کمبود آب بدن
  • درماتیت
  • قطره‌های چشم برای درمان گلوکوم، از جمله bimatoprost

عواملی می‌توانند موجب افزایش احتمال بروز سیاهی زیر چشم تیره در فرد شوند، مانند:

افزایش سن: از بین رفتن بافت چربی و نازک شدن پوست اطراف چشم بخشی از روند پیری محسوب می‌شود. این تغییرات باعث می شود که حلقه‌های تیره دور چشم در بزرگسالان مسن‌تر دیده شود. مجرای اشکی زیر چشم که می‌تواند باعث سیاهی زیر چشم شود نیز مربوط به روند پیری است.

قومیت‌های غیر سفید پوست: تیرگی زیر چشم در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، بیشتر دیده می‌شود و این تیرگی‌ها در افراد رنگین پوست، به نسبت افراد سفید پوست، اثر بیشتری می‌گذارد. تصور می‌شود که این ریسک فاکتور به دلیل تغییر در رنگدانه‌ها باشد.

ژنتیک: تیرگی دور چشم ممکن است ارثی باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر شخصی حلقه‌های تیره دور چشم خود داشته باشد، این سیاهی دور چشم ممکن است در برخی دیگر از اعضای خانواده وی نیز ظاهر شود.

راه کارهای خانگی درمان تیرگی زیر چشم

ممکن است افراد با درمان‌های خانگی ساده بتوانند از شدت سیاهی حلقه‌های تیره زیر چشم خود بکاهند.

اگرچه تاثیر برخی از این راه کارها از نظر علمی اثبات نشده است، اما ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد، زیرا بسیاری از این روش‌ها ارزان بوده و بدون عوارض جانبی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: رفع سیاهی زیر چشم

۱. خواب بیشتر

افراد می‌توانند با اطمینان حاصل کردن از این که هر شب خواب کافی و با کیفیتی دارند، تیرگی زیر چشم را کاهش داده یا از بروز آن جلوگیری نمایند. بالا بردن سر به وسیله بالش‌های بیشتر نیز ممکن است در کاهش حلقه‌های تیره دور چشم و تورم اطراف چشم کمک کننده باشد.

۲. استفاده از خیار

قرار داردن ورقه‌های خیار بر روی چشم می‌تواند خستگی چشم‌ها را التیام بخشد و از تورم آن بکاهد. مقدار زیاد آب و ویتامین C خیار در تغذیه و مرطوب کردن پوست دور چشم کمک کننده است. خیار همچنین حاوی سیلیس می‌باشد که وجود آن برای بقای بافت‌های سالم ضروری است.

۳. کمپرس سرد

اعمال کمپرس سرد بر روی چشم‌ها می‌تواند با انقباض عروق خونی از تیرگی زیر چشم‌ها بکاهد.  

۴. چای‌های کیسه‌ای

چای‌ کیسه‌ای ممکن است به کاهش حلقه‌های تیره دور چشم و پف زیر چشم کمک کند. کافئین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و این خاصیت آنتی اکسیدانی باعث تحریک گردش خون اطراف چشم‌ها می‌شود.

شخص می‌تواند دو عدد چای کیسه‌ای را در آب جوشانده و سپس پس از خنک شدن، بر روی هر چشم خود قرار دهد. قرار دادن چای کیسه‌ایی که در آب جوشیده شده است در یخچال، در ابتدا می‌تواند یک اثر خنک کنندگی برای چشم‌ها داشته باشد. افراد می‌توانند از انواع چای‌های کیسه‌ای از جمله چای سیاه، چای سبز و یا چای گیاهی استفاده کنند.

۵. فیشال

گردش خون ضعیف اطراف چشم می‌تواند باعث ظهور حلقه‌های تیره دور چشم و سیاهی زیر چشم شود. ماساژ ملایم اطراف ناحیه چشم از طریق روش‌های فیشال می‌تواند در بهبود گردش خون اطراف چشم موثر باشد.  

۶. محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان

کرم‌های صورت و محصولات زیر چشم که حاوی آنتی اکسیدان هستند ممکن است به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کنند. ویتامین‌های E و C آنتی اکسیدانهایی هستند که ممکن است به درمان حلقه‌های تیره دور چشم کمک کنند.

۷. آرایش

اگرچه آرایش باعث تغییر این سیاهی زیر چشم نمی‌شود، اما ممکن است افراد برای پوشش تیرگی دور چشم، از مواد آرایشی کانسیلر استفاده نمایند.

درمان‌های دارویی

اگر با داروهای خانگی فرد از شر حلقه‌های تیره زیر چشم خلاص نشود، می‌تواند برای مشاوره در مورد درمان پزشکی، به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کند.

گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر است:

۱. کرم‌های موضعی

کرم‌های سفید کننده می‌توانند به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کنند. این کرم‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • هیدروکینون
  • ترتینوئین
  • ترکیبی از هر دو

برای مشاهده اثرات کرم فرد باید حداقل به مدت ۳ ماه از هیدروکینون استفاده نماید.

۲. کوژیک اسید (Kojic acid)

گزارش‌های روایی حاکی از آن است که اسید کوژیک در درمان سیاهی‌های زیر چشم مؤثر است. كوژیک اسید محصولی طبیعی است كه از دو نوع قارچ حاصل می‌شود. با این حال، نکته مهم اینجاست که عوارض جانبی اسید کوژیک می‌تواند درماتیت تماسی و قرمز شدن پوست را شامل باشد.

۳. آزلائیک اسید

افراد ممکن است از اسید آزلائیک برای درمان هایپرپیگمنتیشن زیر چشم استفاده کنند و استفاده از آن در طولانی مدت بی خطر است.

۴. ویتامین C موضعی

یک مطالعه معتبر به بررسی اثرات لوسیون ویتامین C 10٪ در درمان تیرگی زیر چشم که بیش از ۶ ماه طول بکشد، پرداخته است. این لوسیون در روشن کردن سیاهی زیر چشم مؤثر بود.

۵. لایه بردار‌های شیمیایی

لایه بردارهای شیمیایی با استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسید گلیکولیک، می‌توانند به روشن شدن تیرگی‌های زیر چشم کمک کنند.

همچنین ممکن است افراد برای تأثیر بهتر درمان، از لایه‌ بردارهای شیمیایی و کرم‌های موضعی، همراه با هم استفاده کنند.

۶. لیزر

درمان با لیزر می‌تواند یک درمان موثر برای از بین بردن حلقه‌های تیره زیر چشم باشد. روش‌های کمتر تهاجمی لیزر، مانند لیزرهای پالس رنگی یا دیودها، ممکن است خطر زخم یا سایر عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهند.

۷. پرکننده‌ها یا فیلرها

اگر نازک شدن پوست یا از بین رفتن بافت چربی باعث ایجاد حلقه‌های تیره دور چشم شده است، پرکننده‌ها می‌توانند گزینه بالقوه‌ مناسبی محسوب شوند. افراد می‌توانند با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا ژل اسید هیالورونیک به ناحیه زیر چشم سیاهی زیر چشم را برطرف کنند.

۸. عمل جراحی

نوعی جراحی به نام بلفاروپلاستی می‌تواند فرد را از شر حلقه‌های تیره دور چشم، که ناشی از رسوب چربی یا پوست اضافی در اطراف ناحیه چشم است، خلاص کند.

ناحیه زیر چشم بسیار ظریف و نازک است، و فرد همواره باید درباره عوارض جانبی احتمالی مشورت و صحبت لازم را انجام دهد. همچنین فرد باید اطمینان حاصل کند که تنها یک متخصص پوست و موی ماهر هرگونه روش پزشکی را برای زیر چشم انجام خواهد داد.

اگر فرد داروهای خاصی مانند بیماتوپروست را برای درمان گلوکوم مصرف می‌کند، پس از قطع مصرف دارو، حلقه‌های تیره روز چشم نیز از بین می‌روند.

پیشگیری از سیاهی زیر چشم

افراد می‌توانند با تغییر شیوه زندگی خود، از بروز این حلقه‌های تیره دور چشم، پیشگیری نمایند.

  • خواب کافی و کاهش استرس: محققان دریافتند که استرس باعث افزایش ظهور سیاهی زیر چشم محافل می‌شود، در حالی که استراحت و عادات سبک زندگی سالم باعث کاهش تغییر رنگ ناحیه می‌شود.
  • محافظت از چشم در برابر آفتاب: استفاده از عینک آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش، که اطراف چشم را می پوشاند، و استفاده از ضد آفتاب برای بافت اطراف چشم، هر دو می‌تواند به جلوگیری یا کاهش تیرگی زیر چشم کمک کننده باشند.
  • قطع مصرف سیگار و کاهش مصرف الکل: سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل می‌تواند روند پیری بدن را تسریع بخشد و از این طریق ممکن است خطر ایجاد حلقه‌های تیره دور چشم را افزایش دهد.

خلاصه

حلقه‌های تیره دور چشم به دلایل مختلف می‌توانند هر شخصی را در هر سن و قومیتی تحت تأثیر قرار دهد. ژنتیک، پیری و سبک زندگی همگی در بروز سیاهی زیر چشم نقش دارند. همچنین ممکن است افراد دریابند که آلرژی، کمبود مواد مغذی یا وجود مشکل زمینه‌ای می‌تواند باعث ایجاد تیرگی دور چشم شود.

درمان‌های خانگی می‌توانند در معالجه این سیاهی‌های دور چشم کمک کننده باشند. حفظ سبک زندگی سالم همراه با خواب با کیفیت، رژیم متعادل و هیدراتاسیون مناسب همه ممکن است در پیشگیری از تیرگی دور چشم کمک کنند.

اگر افراد نگران ظهور حلقه‌های تیره دور چشم خود هستند، می توانند به پزشک یا متخصص پوست خود برای صحبت درباره گزینه‌های درمانی مراجعه کرده و در صورت وجود مشکل زمینه‌ای به رفع آن بپردازند.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید