انتشار این مقاله


آفتاب سوختگی و خارش جهنمی؛ راهکار چیست؟

در موارد نادر، آفتاب سوختگی ممکن است به یک خارش شدید، عمیق و دردناک تبدیل شود که خارش جهنمی نامیده می‌شود!

آفتاب سوختگی می‌تواند نتیجه‌ی دردناک ناشی از صرف زمان زیاد در برابر خورشید یا تختخواب‌های خورشیدی باشد. در موارد نادر، افرادی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اند ممکن است یک خارش شدید، عمیق و دردناکی را تجربه کنند که تحت عنوان خارش جهنمی نامیده می‌شود! همچنین با نام خارش شیطانی یا خارش مورچه‌ای نیز شناخته شده است. بعضی افراد آن را خارش ناگهانی و تمام نشدنی توصیف می‌کنند که می‌تواند آن‌ها را در شب بیدار کند و برای چند روز تا زمان بهبودی پوست تداوم داشته باشد.

در مورد نحوه‌ی درمان این خارش جهنمی و چگونگی اجتناب کردن از آن در حالی که پوست در حال بهبودی است، با مطالب ما همراه باشید.

درمان خارش جهنمی

بیشتر درمان‌ها برای خارش جهنمی، داروهای خانگی هستند. مردم می‌توانند اقدامات مختلفی را در خانه انجام دهند تا خارش را برطرف سازند و پوست خود را تا حد امکان سریع‌تر بهبود بخشند.

درمان‌های زیر ممکن است مفید باشد:

  • پوشش داشته باشید: بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر از مجاورت با نور خورشید اجتناب کنید. در هنگام خارج شدن از منزل سایه‌ها را دنبال کنید. پوست سوخته ممکن است در استفاده از لوسیون ضد آفتاب خیلی حساس و دردناک شده باشد بنابراین پوشیدن لباس‌های آستین بلند و بودن در سایه اغلب انتخاب راحت‌تری است.
  • داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب (NSAIDs) مصرف کنید: داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین یا ناپروکسن می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از خارش جهنم کمک کند.
  • آنتی هیستامین‌های خوراکی را امتحان کنید: داروهایی که معمولا برای بهبود علائم آلرژی مصرف می‌شوند مانند بنادریل ممکن است خارش جهنمی را کاهش دهند و به خواب فرد، در صورتیکه این خارش عامل بیدار شدن آن فرد در شب باشد کمک کند.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید: حوله‌ها و لیف‎های حمام خنک و مرطوب می‌تواند سوختگی را تسکین داده و باعث کاهش احساس خارش شود.
  • حمام ولرمی با بلغور جو دو سر تهیه کنید: این نوع درمان برای از بین بردن خارش ناشی از آبله مرغان، سم زدایی و اگزما شناخته شده است. بلغور جو دو سر دارای خواص ضد التهابی نیز می‌باشد.
  • از آلوئه ورا استفاده کنید: این درمان سنتی آفتاب سوختگی دارای اثرات بهبود دهندگی به اثرات زخم نیز می‌باشد. عصاره یا ژل آلوئه ورا را بدون ترکیبات اضافی همچون عوامل خنک کننده، یا الکل استفاده کنید؛ چراکه این عوامل ممکن است پوست را تحریک کنند.
  • از کرم کورتیزون استفاده کنید: کرم ضدعفونی کننده حاوی کورتیزون می‌تواند به خارش جهنمی کمک کند. کورتیزون به تسکین التهاب در پوست کمک می‌کند و ممکن است خارش را به طور موقت کاهش دهد.
  • مقدار زیادی آب بنوشید: مصرف آب زیاد باعث می‌شود که پوست هیدراته باقی بماند و خشکی کاهش یابد. مصرف نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت نیز در موقع کم آبی بدن بسیار مفید است.

چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

بعضی چیزها ممکن است خارش جهنمی را بدتر کند یا موجب آسیب بیشتر به پوست شود.
افراد مبتلا به خارش جهنم باید اجتناب کنند از:

  • استفاده از مسکن‌های درد موضعی یا کرم‌های بی حس کننده؛ تحقیقات نشان داده است که استفاده از ژل‌های حاوی بنزوکائین به منظور کاهش درد، خارش ناشی از آفتاب سوختگی را از بین نمی‌برد.
  • خاراندن؛ خاراندن فقط تنها لحظه‌ای تسکین، بعد از خارش را به ارمغان می‌آورد. در مواقع آفتاب سوختگی، خاراندن مي‌تواند به پوست آسیب زده، درد را افزایش داده و و فرآيند بهبودی را طولانی‌تر کند.
  • ترکاندن تاول‌ها؛ در آفتاب سوختگی‌های شدید ممکن است تاول‌ها نمایان گردند. ترکاندن آن‌ها درد را بدتر کرده و دروازه‌ی پوست را به روی عفونت می‌گشاید. با ترکاندن ممکن است جای تاول‌ها برجای بماند و پوست آسیب بیند.
  • استفاده از لوسیون‌های چرب؛ مواد تشکیل دهنده‌ی مرطوب کننده‌ها مانند روغن‌های معدنی، کره، روغن‌های گیاهی و پارافین مایع می‌توانند گرما را در پوست به دام بیاندازند و درد و خارش را بدتر کنند. از مرطوب کننده‌های فاقد چربی یا حاوی آلوئه ورا استفاده کنید تا به خشک شدن و لایه برداری پوست کمک کند.
  • قرار دادن یخ به طور مستقیم بر روی پوست؛ یخ برای پوست خیلی سرد است و می‌تواند مانع بهبودی شود. در بعضی موارد حتی می‌تواند باعث یخ زدگی بافت شود. در عوض، از حوله‌های خنک و مرطوب یا بسته‌های یخ پوشیده شده مخصوص پوست استفاده کنید.
  • حمام‌های طولانی مدت؛ شست وشوی بیش از اندازه می‌تواند رطوبت را از پوست سلب کند و خارش را بدتر کند.

مقاله‌ی مرتبط: چرا خاراندن میزان خارش را افزایش می‌دهد؟


چه چیزی باعث ایجاد خارش جهنمی می‌شود؟

خارش جهنمی به علت آفتاب سوختگی است، اگرچه دانشمندان نمی‌دانند که چرا این خارش در برخي افراد اتفاق می‌افتد و در برخی‌های دیگر نه!


مقاله‌ی مرتبط: هر آنچه باید راجع به آفتاب سوختگی بدانید!


اگر فردی مدت زمان زیادی را در مقابل نور خورشید بدون عامل حفاظت کننده‌ای قرار گیرد، اشعه‌های UV قوی خورشید می‌توانند به پوست آسیب برساند. در چنین شرایطی لایه‌های بالایی پوست می‌سوزند و قرمزی، درد و تاول ایجاد می‌شود.

خارشِ خفیف یک نشانه‌ی رایج از آفتاب سوختگی است، اما خارش شدید غیرطبیعی است. پوست دارای اعصابی می‌باشد که انتهایشان سیگنال‌های درد و خارش را به مغز می‌فرستد. یک فرضیه در مورد خارش جهنمی این می‌باشد که انتهای این اعصاب، آسیب دیده و یا ارسال سیگنال تشدید می‌شود. در چنین حالتی هم سیگنال‌های خارش به سرعت به مغز می‌رسند؛در حین اینکه پوست هم در حال بهبودی خویش است.

افرادی که پوست و چشم‌های روشن‌تری دارند سریع‌تر در مقابل آفتاب دچار سوختگی می‌شوند اما لزوما بیشتر مستعد ابتلا به خارش جهنمی نیستند. هر کسی که دچار آفتاب سوختگی شدید شده باشد ممکن است خارش جهنمی را نیز تجربه کند.

پیشگیری

هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند که آفتاب سوختگی موجب خارش جهنمی می‌شود یا خیر. با این وجود، مردم می‌توانند با ایجاد اقدامات احتیاطی مناسب در برابر آفتاب سوختگی، از ایجاد خارش جهنمی جلوگیری کنند؛ مانند:

  • استفاده‌ی روزانه از کرم ضدآفتاب: افراد باید از مرطوب کننده همراه با ضدآفتاب در مناطقی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرد مثل صورت و گردن استفاده کنند.
  • استفاده از مقدار مناسب کرم ضدآفتاب: بسیاری از مردم کرم ضدآفتاب را به اندازه‌ی کافی برای حفاظت از پوست خود بکار نمی‌گیرند. بزرگسالان نیاز به حدود ۱ اونس برای کل بدن خود دارند که به اندازه‌ی یک کف دست پر است.
  • استفاده‌ی مکرر از کرم‌های ضدآفتاب: افراد همیشه باید بعد از شنا کردن و خشک کردن خودشان از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند. همچنین باید هر ۲ ساعت یکبار آن را مجددا بکار گیرند.
  • استفاده از کرم ضدآفتابی که SPF 30 یا بالاتر داشته باشد: این نوع از کرم، پوست را از تمام اشعه‌های خورشیدی محافظت می‌کند.
  • پوشانیدن: از کلاه لبه‌دار یا پیراهن‌های آستین بلند در روزهایی که بیشتر در معرض خورشید قرار دارید استفاده کنید.

مقاله‌ی مرتبط: دوازده تصور نادرست در مورد ضدآفتاب ها


چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

خارش جهنمی در برخی موارد ممکن است دردناک و حتی مشقت بار باشد؛ با این حال، خارش معمولا در عرض چند روز پس از بهبودی پوست برطرف می‌شود.

اگر هر یک از موارد پایین مشاهده شد فرد باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند:

  • آفتاب سوختگی موجب ایجاد تاول‌های وسیعی در سرتا سر بدن بشود.
  • آفتاب سوختگی با تب، لرز، تهوع و یا سردرگمی همراه باشد. این علائم می‌تواند نشانه‌ای از مسمومیت با خورشید باشد که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد.
  • رگه‌های قرمز یا چرکی بر روی پوست ظاهر شود. چنین حالتی می‌تواند نشانه‌ای از بروز عفونت باشد.
  • زمانی که یک کودک دچار آفتاب سوختگی شدید شود.

مقاله‌ی مرتبط: چگونه در گرمای تابستان از کودک مراقبت کنیم؟


درمان خارش جهنم با داروهای خانگی و پیشگیری از آفتاب سوختگی در آینده جزو بهترین روش‌ها خواهد بود.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. با سلام. من وقتی دچار این مشکل شدم در این سایت تونستم بفهمم واقعاً این خارش ناشی از چیست . به خاطر اینکه دو دکتر متخصص پوست نتوانستند این بیماری را درمان کنند. در ارتباط با این بیماری که با یک نوع خارش شدید ممتد و زجرآور یا جهنمی همراه است من دچار شدم و فکر میکنم بیشتر برای افرادی با مشخصات تعرق بالا ، طبع گرم ، دارای اضافه وزن اتفاق می افتد. دوش آب سرد میتونه کمک کنه ولی بهترین راهکار کمپرس یخ خشک روی ناحیه آفتاب سوخته هست .حتماً ازاستفاده از کرم ها مرطوب کننده و کلا هر گونه کرم حتی با تجویز پزشک خودداری کنید، چون اصلاً به درمان رفع خارش هیچ کمکی که نمی‌کند بلکه صدبرابر شدت خارش را افزایش می دهد. این خارش جهنمی دقیقا بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از آفتاب سوختگی شروع خواهد شد و بهترین درمان همون یخ خشک است که یخ رو داخل یک یا چند عدد پلاستیک میگذارید و بعد با یک لایه پارچه نازک روی آن را بپوشانید و روی نواحی که خارش شدید ناشی ازافتاب سوختگی دارد بگذاریدبه مدت ده دقیقه تا یک ساعت با توجه به میزان تحمل پذیری خودتون این کار را انجام بدید و بعد از چند بار انجام دادن این کار در طول روز برای تمام نواحی با خارش شدید ، مطمئناً میزان خارش تا ۷۰ یا ۸۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و در صورت ادامه تا ۲۴ ساعت بعد هیچ خارشی دیگر نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید