انتشار این مقاله


چرا خاراندن میزان خارش را افزایش می‌دهد؟

چرا خاراندن برخی نقاط شدت خارش را افزایش می‌دهد؟ دانشمندان در توجیه این موضوع به واکنش سیگنالی-شیمیایی ناخواسته‌ی ایجاد شده در پاسخ به خاراندن اشاره کرده‌اند. خاراندن نقطه‌ی حساس‌شده در ابتدا ممکن است حس راحتی موقتی را ایجاد نماید. علت راحتی ایجاد شده درد ملایم ایجاد شده توسط خاراندن است. این درد توسط نورون‌های حسی […]

چرا خاراندن برخی نقاط شدت خارش را افزایش می‌دهد؟ دانشمندان در توجیه این موضوع به واکنش سیگنالی-شیمیایی ناخواسته‌ی ایجاد شده در پاسخ به خاراندن اشاره کرده‌اند.

خاراندن نقطه‌ی حساس‌شده در ابتدا ممکن است حس راحتی موقتی را ایجاد نماید. علت راحتی ایجاد شده درد ملایم ایجاد شده توسط خاراندن است. این درد توسط نورون‌های حسی به نخاع منتقل شده و سیگنال‌های درد بجای سیگنال خارش به نقاط بالاتر مغزی منتقل می‌گردد.

با این حال مغز در پاسخ به این گروه از سیگنال‌ها، ماده‌ای تحت عنوان سروتونین ترشح کرده و موجب سرکوب درد می‌شود. مطالعات اخیر دانشمندان حاکی از فعال‌سازی گروهی خاص از نورون‌ها به کمک سروتونین بوده است. این نورون‌ها موجب افزایش حس خارش می‌گردد.

یافته‌های به‌دست آمده در موش‌ها بنا بر گفته دانشمندان قابل تعمیم به انسان‌ها نیز می‌باشد. مشکل اساسی این است که مغز هنگام دریافت سیگنال‌ها به‌منظور کنترل درد ایجاد شده سروتونین ترشح می‌کند. اما هنگام گسترش سروتونین به نخاع روند تأثیرگذاری آن بر نورون‌های خارش قابل مشاهده بوده است.

در این مطالعه دانشمندان به کمک اصلاح ژنتیکی موش‌ها انواعی را که ژن تولید سروتونین را ندارند به وجود آورده و مورد مطالعه قرار دادند. سپس با تزریق ماده‌ای خاص حس خارش پوستی را در موش‌ها ایجاد کردند.

نتایج نشان داد محل خارش را به اندا‌زه موش‌های عادی نمی‌خارانند. با این حال هنگام تزریق سروتونین رفتار آن‌ها نیز همانند موش‌های عادی تغییر می‌یافت.

این نتایج پیشنهاد می‌کند که سروتونین عملکرد‌های بسیار گسترده‌ای در بدن داشته و یکی از جالب‌ترین آن‌ها نقش آن در پدیده خارش است.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید