انتشار این مقاله


کمبود اسید چرب امگا-۳ در زنان باردار

فقط حدود ۳۰ درصد از زنان باردار نیوزیلندی مقدار توصیه شده روزانه از اسید چرب امگا-۳ را دریافت می‌کنند.

 نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فقط حدود ۳۰ درصد از زنان باردار نیوزیلندی مقدار توصیه شده روزانه از اسید چرب امگا-۳ را دریافت می‌کنند.

مطالعه‌ای که به روش کوهورت بر روی ۵۹۶ زن باردار و در سه ماه آخر حاملگی انجام شد و این زنان از اقصی نقاط نیوزیلند برای شرکت در این بررسی داوطلب شده بودند. شرکت‌کنندگان باید یک پرسشنامه مربوط به برنامه غذایی را پر می‌کردند که با هدف بررسی مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده در سه ماه پایانی حاملگی طراحی شده بود.

دکتر کاترین بک (Kathryn Beck) می‌گوید که اسیدهای چرب امگا-۳ به دلایل مختلفی در دورن بارداری مهم هستند؛ وی در ادامه افزود:

آن‌ها کمک می‌کنند که بلوک‌های سازنده سلول‌های ما ایجاد شوند و برای تکامل مغز نوزاد و رشد او ضروری هستند. این اسیدهای چرب به مادران کمک می‌کنند که حاملگی سالمی را پشت سر بگذارند.

اسید چرب امگا-۳ که با نام دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) نیز شناخته می‌شود، هنگام بسته شدن لوله عصبی در جنین ضروری است و در دوران بارداری در مغز جنین و بافت شبکیه‌ای چشم تجمع پیدا می‌کند. این تجمع بیشتر در سه ماه پایانی حاملگی رخ می‌دهد و تحت تأثیر رژیم غذایی مادر قرار دارد.


مقاله مرتبط: امگا-۳؛ بهبود عملکرد مغزی


در نیوزیلند مقدار روزانه توصیه شده برای مصرف ترکیبی اسید چرب امگا-۳ در دوران بارداری، ۱۱۵ میلی‌گرم در روز است؛ به هر حال، چندین سازمان بین‌المللی توصیه می‌کنند که زنان باردار حداقل ۲۰۰ میلی‌گرم در روز DHA مصرف کنند. دکتر بک می‌گوید ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان حد مصرف پایین‌تری داشتند و فقط ۳۰ درصد از افراد مقدار توصیه شده ۲۰۰ میلی‌گرم روزانه را مصرف می‌کردند.
ماهی و غذاهای دریایی غنی‌ترین منابع اسید چرب امگا-۳ هستند و همچنین چندین نوع ماده مغذی دیگر مانند پروتئین و ید را نیز فراهم می‌کنند که برای تکامل جنین ضروری هستند. به گفته دکتر بک:

دو وعده ماهی در هفته (هر وعده ۱۵۰ گرم) اساساً می‌تواند مقدار توصیه شده امگا-۳ را تأمین نماید. برخلاف دستورالعمل‌هایی که مصرف غذاهای دریایی را در دوران حاملگی بی‌خطر می‌دانند، زنان باید مصرف این نوع غذاها را به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد آلودگی با جیوه وجود دارد محدود کنند.

زنانی که به تازگی باردار شده‌اند یا قصد آن را دارند باید مصرف غذاهای مختلفی از هر چهار گروه اصلی را در برنامه خود قرار دهند تا مواد مغذی لازم برای سلامت طولانی مدت خود و فرزندشان را تأمین کنند. زنانی که راجع به رژیم غذایی خود نگران هستند باید به دنبال مشاوره از پزشک یا متخصص تغذیه باشند.


مقاله مرتبط: رابطه‌ی رژیم غذایی سرشار از چربی در بارداری با مشکلات سلامت‌ روان نوزاد


با توجه به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای زنان باردار، ماهی و غذاهای دریایی در صورتی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند که خوب پخته شده باشند و گرم مصرف شوند و همچنین مصرف گونه‌های بزرگ محدود باشد. دکتر بک می‌گوید کمی نگرانی در ارتباط با ماهی تن کنسرو شده، ماهی آزاد کنسرو شده، ساردین و چند گونه دیگر ماهی وجود دارد. او می‌گوید:

میزان جیوه در این ماهیان کم‌خطر تشخیص داده شده و محتوای مغذی آنان می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *