انتشار این مقاله


امگا-۳؛ بهبود عملکرد مغزی

مکمل‌ مشهوری که به افزایش حافظه و یادگیری کمک می‌کند.

مکمل‌ مشهوری که به افزایش حافظه و یادگیری کمک می‌کند.
پژوهشی که روی ۱۶۶ نفر انجام گرفته است، به بررسی جریان خون مغز در حین انجام دادن فعالیت‌های شناختی می‌پردازد.
این بررسی‌ نشان داده است میزان بالای اسیدچرب امگا-۳ با افزایش خونرسانی به مغز همراه است؛ این امر سبب بهبود توانایی‌های یادگیری و قدرت حافظه می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: دانستنی‌هایی در رابطه با امگا-۳


دکتر دنیل جی. ِایمِن۱، پژوهشگر اول این مجموعه اظهار دارد:

تحقیق ما با نشان دادن ارتباط بین میزان پایین اسیدچرب امگا-۳ و کاهش خونرسانی به نواحی از مغز که مسئول حافظه، یادگیری افسردگی و اختلالات روانی هستند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

در این پژوهش، از ۱۶۶ نفر از افراد خواسته شد فعالیت‌های هوشمندانه‌ای انجام دهند و در عین حال، میزان خونرسانی به مغز آنان، تحت نظارت قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهند که افرادی که مقدار بالای امگا-۳ را دارند، خونرسانی بهتری به مغز را نشان داده و متعاقباً، عملکرد بهتری در فعالیت‌های هوشمندانه دارند.


مقاله‌ی مرتبط: امگا ۳ برای سلامتی قلب


مهم‌ترین انواع این اسیدچرب عبارت‌اند از ایکوساپنتائنویک اسید و دوکوساهگزائنوئیک اسید که با نام‌های EPA و DHA شناخته می‌شوند.

دکتر ویلیام اس. هریس۲، از دیگر پژوهشگران نیز اضافه می‌کنند:

با وجود در دسترس بودن منابع فراوانی که نشان می‌دهند امگا-۳ با سلامت قلب و عروق در ارتباط است؛ اما تأثیر آن بر سلامت ذهن و جلوگیری از ابتلا به اختلالات روانی، اخیراً مورد پژوهش قرار گرفته است. کار ما، پنجره‌ای به سوی پژوهش‌های بیشتر در زمینه‌ی اثر امگا-۳ بر سلامت روان و مغز می‌باشد؛ چه بسا تغییری کوچک در رژیم غذایی که نتیجه بزرگ را حاصل می‌کند، می‌شود.

 


پی‌نوشت

۱ Daniel G. Amen

۲ William S. Harris

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید