انتشار این مقاله


امگا ۳ برای سلامتی قلب

شخصی که یکبار دچار حمله قلبی می‌شود، احتمالاً قلبش صدمه می‌بیند و استعدادش برای ابتلاء به بیماری‌های قلبی بیشتر می‌شود اما مطالعه‌ای جدید در این باره از کم شدن این احتمال با مصرف روزانه امگا ۳ خبر می‌دهد. کسانی که پس از حمله قلبی از امگا ۳ به میزان بالا در مدت ۶ ماه استفاده […]

شخصی که یکبار دچار حمله قلبی می‌شود، احتمالاً قلبش صدمه می‌بیند و استعدادش برای ابتلاء به بیماری‌های قلبی بیشتر می‌شود اما مطالعه‌ای جدید در این باره از کم شدن این احتمال با مصرف روزانه امگا ۳ خبر می‌دهد.
کسانی که پس از حمله قلبی از امگا ۳ به میزان بالا در مدت ۶ ماه استفاده می‌کنند سلول‌های عضله قلبیشان کمتر بافت اسکار (زخم) نشان می‌دهند و عملکرد بهتری دارند در مقایسه با افرادی که از امگا ۳ استفاده نکرده‌اند.
heart-attack-virtualdr.irحمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به بخشی از قلب نمی‌رسد و کمبود اکسیژن در آن هنگام باعث صدمه به قلب می‌شود. این صدمه به وسعت عدم خونرسانی و زمان آن بستگی دارد.
پروسه خوب شدن قلب پس از حمله به زودی شروع می‌شود و به طور میانگین ۸ هفته زمان می‌برد. اگرچه بدن در صدد بازسازی قلب برمی‌آید ولی چون سلول‌های قلب به ندرت از سلول‌های بنیادیشان دوباره ساخته می‌شوند، جای سلول‌های آسیب دیده را بافت همبندی (scar) پر می‌کند که واضح است کارایی سلول‌های قلبی را نخواهند داشت.
چون کارایی قلب در این موقعیت پایین می‌آید احتمال اینکه دوباره جریان خون به سلول‌های قلبی نرسد و حمله قلبی رخ دهد افزایش پیدا می‌کند.
این عارضه مشکلی جدی در امر سلامت است و فقط در ایالات متحده ۵.۷ میلیون انسان با آن دست به گریبان اند که ۱ نفر از هر ۹ نفر هم به طور میانگین جان خود را از دست می‌دهد. هر ۴۳ ثانیه یک نفر دچار حمله قلبی می‌شود که ۲۰% این افراد اصلاً متوجه این امر نمی‌شوند.

نتایج امیدبخش برای بیمارانی که روزانه از امگا ۳ استفاده می‌کنند

linolenic-acid-virtualdr.ir
omega 3

امگا ۳ اسید‌چربی است که برای سلامت ضروری به نظر می‌رسد و بدن انسان قادر به ساخت آن نیست؛ بنابراین ما برای تأمین آن به غذاهایی همچون ماهی (به ویژه قزل آلا و تونا) سبزیجات و مکمل‌های غذایی احتیاج داریم.
مکانیسم اثر مثبت امگا ۳ بر بهبود قلب کاملاً مشخص نیست ولی اثر مهاری امگا ۳ بر آراشیدونیک اسید که پیش‌ساز مواد التهابی در بدن هست مشاهده شده است.
محققان طی پژوهشی ۳۶۰ نفر را که سابقه حمله قلبی داشته‌اند به دو گروه تقسیم کردند و به یکی از این گروه‌ها روزانه ۴ گرم امگا ۳ دادند. بقیه مراحل درمان برای هر دو گروه یکسان بود.
ساختار و عملکرد قلب تک‌تک افراد پس از ۶ ماه بررسی شد. برای اطمینان از جذب امگا ۳ از افراد موردنظر تست خون هم گرفته شد.
در مقایسه با گروهی که از امگا ۳ استفاده نکرده بودند، سلول‌های قلبی گروه دیگر ۵.۶% کمتر با بافت زخم جایگزین شده بودند. همچنین حجم خون خروجی از بطن چپ این افراد ۵.۸% کمتر کاهش یافته بود.
بر همین اساس یافته‌ها حاکی از اثر مثبت استفاده روزانه امگا ۳ در بهبود آسیب‌های قلبی است.

Dr. Raymond Y. Kwong

یافته‌های ما نشان می‌دهد اسید‌چرب امگا ۳ درمانی کارآمد و بی‌خطر در بازسازی قلب است؛ بنابراین شاید این نوید کاهش آمار حمله‌های قلبی را به ما دهد که هنوز مشکل بزرگی برای سلامت عمومی و کسانیست که از آن رنج می‌برند.

  • منبع:medicalnewstoday
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید