انتشار این مقاله


پزشکان هشدار می‌دهند هنگام بیماری آب زیاد مصرف نکنید!

اخیرا توصیه پزشکان به بیماران این بود که آب زیاد مصرف کنند، اما کارشناسان بهداشت و سلامت درباره توصیه طولانی مدت نوشیدن آب هشدار داده اند. به طوریکه پزشکان به یک بیمار مصرف آب زیاد را توصیه کردند و حال بیمار بدتر شد. هنگامی که بیمار می شوید خطر کاهش آب بدنتان افزایش می یابد […]

اخیرا توصیه پزشکان به بیماران این بود که آب زیاد مصرف کنند، اما کارشناسان بهداشت و سلامت درباره توصیه طولانی مدت نوشیدن آب هشدار داده اند. به طوریکه پزشکان به یک بیمار مصرف آب زیاد را توصیه کردند و حال بیمار بدتر شد.

هنگامی که بیمار می شوید خطر کاهش آب بدنتان افزایش می یابد و بنابراین نیاز به نوشیدن آب برای کمک به بهبودی بیشتر می شود. با این حال در یک مورد تحت درمان پزشکان برجسته در بیمارستان کالج کینگ، بیمار ۵۹ ساله ای با افزایش مصرف آب دچار overdose شد.

دکتر  Dr Maryann Noronha در این باره توضیح می دهد : هنگامی که مردم بیمار می شوند تمایل زیادی به نوشیدن آب ندارند و آخرین کاری است که ممکن است انجام دهند و بدنشان به سرعت با کمبود آب مواجه می شود.

برای مقابله با این خطر پزشکان توصیه می کنند که از همان ابتدا مایعات فراوان بنوشند ولی بیشتر مردم این کار را به تاخیر می اندازند.

در مورد دیگری خانمی مبتلا به عفونت دستگاه ادراری طبق توصیه های داده شده هر نیم ساعت ،نیم پاینت آب برای شستشوی مجاری خود مصرف می کرد. با این حال، این کار به جای کمک به او، باعث شد تا وضعیت وخیمی در بیمارستان بستری شود. این حالت به خاطر هیپوناترمی (کاهش غلظت سدیم خون به زیر ۱۳۴ میلی مول بر لیتر) ایجاد شد. پزشکان غلظت سدیم خون بیمار را ۱۲۳ mmol/L اندازه گیری کردند، در حالیکه غلظت سدیم خون فرد سالم بین ۱۳۵ و ۱۴۷ میلی مول بر لیتر است.

در این حالت خون بیمار رقیق شده و آب اضافی به سلول های بدن وارد می شود. این تورم به طور بالقوه می تواند کشنده بافت شود، به خصوص اگر آن در مغز رخ دهد.

در کلیه ای با عملکرد سالم افزایش بیش از حد آب بدن اتفاق نمی افتد. حتی در بیماری های اشاره شد، بدن با کاهش هورمون های ضد ادراری ،باعث افزایش دفع آب می شود.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید