انتشار این مقاله


چگونه نیاز‌های آب بدن شما تامین شود!

بنوشید! بیشتر ما می‌توانیم از نوشیدن آب زیاد، بهره ببریم.

بنوشید! بیشتر ما می‌توانیم از نوشیدن آب زیاد، بهره ببریم.

دریافت ناکافی آب می‌تواند باعث خستگی، کمبود اشتها، عدم تحمل به گرما، گیجی، یبوست، سنگ‌های کلیه و کاهش خطرناک در فشارخون شود.


مقاله مرتبط: آب و هوای گرم و مرطوب: کلیدی برای سنگ‌های کلیه؟


Jane E. Brody می‌گوید:

من متعجبم که ما چگونه توانسته‌ایم در سال‌های جوانی‌مان، بدون بطری‌های فراوان آب که به نظر می‌آید امروزه تقریبا همه به همراه دارند، زنده بمانیم و حتی پیشرفت کنیم.

در یک مقاله در مورد خطرات و نتایج کم شدن آب بدن، بخصوص در مورد سالمندان و کسانی که در هوای گرم شدیدا ورزش می‌کنند، گفته شده: این کمتر از معجزه نیست که بیشتر ما توانسته‌ایم از آثار تخریبی دریافت ناکافی آب در زمینه فیزیکی، شناختی و مربوط به سلامت، جان سالم به در ببریم.

حتی با استفاده بی‌وقفه از کانتینر‌های قابل حمل آب رایج، بسیاری از افراد هنوز در مصرف مایعات کافی برای جبران اتلاف زیاد آب، مخصوصا در طی ماه‌های تابستان، موفق نیستند.

برای کسانی که می‌دانند یا گمان می‌کنند، برای جبران اتلاف روزانه آب به مقدار کافی نمی‌نوشند، خبر خوب این است که، برای داشتن مقدار کافی آب در بدن، نیاز نیست کاملا به دریافت مایعات وابسته بود.

مطالعات در جوامعی که دارای منابع محدود آب آشامیدنی هستند، حاکی از آن است، شما می‌توانید با مصرف غذا‌های مغذی مملو از آب پنهان، به مقابله بدن با کم آبی و همزمان به بالابردن سلامت رژیم غذایی‌تان کمک کنید. غذا‌های گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌ها اصطلاحا منبع آب ژله‌ای هستند؛ این آب، خالص، سالم و تامین کننده نیاز آب بدن بوده و بعد از مصرف غذا‌ها، به آرامی جذب بدن می‌شود.


مقاله مرتبط: ۱۰ مورد از از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها (به جز آب)


این پیام در کتاب تازه منتشر شده به نام Quench که توسط دکتر Dana Cohen، متخصص پزشکی ادغام شده در نیویورک و  Gina Bria، انسان شناسی که مطالعه‌اش در زمینه مشکلات آب که ساکنان صحرا با آن مواجه می‌شدند، باعث تاسیس مرکز هیدراتاسیون شده است. این گروه نه چندان سودآور، اطلاعات در زمینه منابع غیر مایع آب و همچنین مصرف این منابع را بالا می‌برند.

اطلاعات بیشتر در مورد این غذا‌ها بعدا داده خواهد شد. ابتدا باید بسیاری از شما  متقاعد شود که هیدراته شدن بدن به شکل مناسب، برای سلامت‌تان ضروری است. علی رغم شکل جامد بدن، اکثر جز تشکیل دهنده بدن، آب است. ۷۵ درصد از وزن بدن در کودکان تا ۵۵ درصد از وزن بدن در بزگسالان را آب تشکیل می‌دهد. هر واکنش داخل بدن و هر سلول زنده برای عملکرد مناسب به آب نیاز دارد. آب مواد غذایی را منتقل می‌کند، دمای بدن را تنظیم می‌کند، مفاصل و ارگان‌های داخلی را روان می‌سازد، از ساختار سلول‌ها و بافت‌ها حمایت می‌کند و از عملکرد قلبی _ عروقی محافظت می‌کند. انسان بدون آب فقط به مدت سه یا چهار روز _ نهایتا به مدت یک هفته _ می‌تواند زنده بماند.

ولی نکته مهم‌تر کیفیت زنده ماندن است. دریافت ناکافی آب می‌تواند باعث خستگی، کمبود اشتها، عدم تحمل به گرما، گیجی، یبوست، سنگ‌های کلیه و کاهش خطرناک در فشارخون شود. اثرات کمبود آب بر روی مغز شامل تغییرات خلق، افکار درهم و بر هم، بی‌توجهی و تضعیف حافظه می‌باشد. براساس مطالعات در موسسه Virginia Polytechnic، از دست دادن فقط ۱ تا ۲ درصد آب بدن، می‌تواند باعث اختلال شناختی عملکرد بدن شود.

تعادل آب بدن با میزان مصرف آب، سن، سطح فعالیت و شرایط محیطی تعیین می‌شود. بدن آب را از راه پوست، ریه‌ها، کلیه‌ها و مجرای گوارشی و به عبارت دیگر، از راه عرق کردن ، تنفس و حذف مواد زائد چه مایع و چه جامد، از دست می‌دهد.

دانشمندان Virginia، در ژورنال دانشگاه آمریکایی ورزش های سلامت و تناسب اندام پزشکی (American College of Sports Medicine’s Health and Fitness) معتقدند، نیاز‌های آب می‌تواند از فردی به فرد دیگر تغییر کند و هیچ فردی میزان یکسان آب در روز‌های مختلف مصرف نمی‌کند.

یک فرد معمول آمریکایی روزانه تقریبا یک لیتر _ مقداری بیشتر از چهار فنجان _ آب مصرف می‌کند. ولی افرادی که روزانه به فعالیت‌های فیزیکی تقریبا شدید مشغول می‌شوند، بیشتر از این مقدار نیاز دارند و افرادی که روزانه بیش از یک ساعت فعالیت‌های بسیار شدید انجام می‌دهند، حتی بیشتر از این مقدار نیز نیاز دارند. شاید مکمل‌های نوشیدنی ورزشی ، شامل الکترولیت‌های سدیم و پتاسیم هستند. ( ولی از مکمل‌های حاوی مقادیر زیاد قند پرهیز کنید. ) به خاطر بسپارید که کم کردن دریافت مایعات و وابسته شدن به مصرف نوشیدنی‌های شیرین، باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد فیزیکی می‌شود.

اگر شما قصد فعالیت ورزشی شدید یا کار فیزیکی در هوای آزاد و یک روز گرم دارید، بهترین کار این است ابتدا شروع به دریافت آب و هیدراتاسیون در طی روز کنید. رنگ ادرار خود را کنترل کنید؛ هرچقدر کم‌ رنگ‌تر بهتر. همچنین به نوشیدن آب یا سایر مایعات، در طی فعالیت‌تان و برای چند ساعت بعد از فعالیت ادامه دهید.

فاکتور بسیارمهم برای هیدراته ماندن بدن به شکل مناسب، این است که نباید به تشنگی، به عنوان عامل یادآور برای نوشیدن آب وابسته بود، بلکه باید به شکل فعالانه به مصرف کافی مایعات قبل، در طی و بعد از غذا و فعالیت فیزیکی اقدام کرد. پیشنهاد قدیمی برای مصرف روزانه هشت لیوان آب، درمیان سایر پیشنهادات، غیر قابل دسترسی بود. نویسنده می‌گوید:

من خوش‌حال هستم که بگویم، متخصصان، ازآن زمان این قانون را تغییر دادند. تفکرات جدید به دریافت ۷۰ درصد از نیاز‌های روزانه به آب را از مایعات ( شامل قهوه و چای، ضمنا بدون الکل ) و بقیه را از غذا‌های جامد ایجاب می‌‎کند.

نویسندگان Quench دوازده عدد میوه و سبزیجات که به شکل ویژه آبرسان هستند، ازخیار که دارای ۹۶/۷ درصد آب تا انگور که دارای ۸۱/۵ درصد آب است، درجه بندی کردند. به طور قطع شما موارد بسیاری را خواهید یافت و ازدیدن لیست شامل کاهو، گوجه فرنگی، گل کلم، اسفناج، کلم بروکلی، هویج، فلفل، هندوانه، توت فرنگی، آناناس، بلوبری، سیب و گلابی لذت خواهید برد!

 دانه‌های چیا، می‌توانند در برابر از دست دادن آب مقاومت کنند. آن‌ها ۳۰ برابر وزنشان آب جذب می‌کنند و می‌توانند با سرعت کم از دست دادن آب، در هنگام تلاش زیاد به فعالیت فیزیکی در گرما و رطوبت شدید نیاز بدن را تامین کنند. از زمان قدیم اصطلاحا به این دانه‌ها، فوق غذا گفته می‌شود؛ چون در نگهداری آب در ساکنان قبیله تاراهومارا در بومیان مکزیک توانایی زیادی دارند.

نویسندگان در Quench ادعا می‌کنند: غذاهای گیاهی طبیعی همراه با آب، بسیار کارآمد‌تر از نوشیدن ساده آب، نیاز بدن به آب را تامین می‌کنند؛ چون از قبل خالص شده‌اند و با مواد مغذی محلول همراه هستند و سرانجام نیاز آب بدن را تامین می‌کنند.

گفته می‌شود؛ شواهد روایت شده زیادی، برای کارایی بالای آب موجود در گیاهان وجود دارد، هنوز مطالعات بالینی خوب و کافی در این زمینه انجام نشده است. علی رغم این، نویسنده مقاله می‌گوید: من هنوز با پیشنهاد افزایش مصرف این غذا‌های آبرسان، احساس راحتی می‌کنم؛ چون  آن‌ها حداقل باعث مصرف رژیم غذایی مغذی‌تر شده و در کنترل بهتر وزن کمک می‌کنند.

دریافت بیشتر آب مورد نیاز از راه مصرف غذا‌های گیاهی، می‌تواند به کاهش آلودگی کمک کند. سرتاسر کره زمین اعم از: خیابان‌ها، پارک‌ها، به شکل شناور در رود‌خانه‌ها، اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها توسط بطری‌های پلاستیکی مصرف شده آب، احاطه شده‌اند. سعی کنید از خریدن آب خودداری کنید، مگر در شرایطی که از منطقه‌ای بازدید می‌کنید که آب آن‌جا برای نوشیدن ناسالم است. اگر در مورد سلامت منبع آب شهری‌تان در شک هستید، اگر فقط از آب‌های سالمی که تست نشده‌اند، استفاده می‌کنید یا اگر طعم آب منطقه‎‌تان را دوست ندارید، به نصب فیلتر آب یا ظرف فیلتر قابل حمل مانند  Brita اقدام کنید.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید