انتشار این مقاله


آب و هوای گرم و مرطوب: کلیدی برای سنگ‌های کلیه؟

زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب خطر پنهان ماندن علایم سنگ‌های کلیه را افزایش می‌دهد.

بر اساس مطالعات جدید، زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب باعث می‌شود خطر پنهان ماندن علایم سنگ‌های کلیه افزایش یابد. یافته‌های جدید پدیده‌ی جالب “کمربند سنگی” را توضیح می‌دهند.

سنگ‌های کلیه توده‌های جامدی از مواد هستند که در کلیه ایجاد می‌شوند و از مواد کریستال مانندی مثل کلسیم، اگزالات و اوریک اسید تشکیل شده‌اند.

حدود ۱۲ درصد از جمعیت ایالات متحده حداقل یکی از این موارد را در طول زندگی تجربه خواهند کرد.

سنگ‌های کوچک می‌توانند هنگام تخلیه‌ی ادرار با درد اندک یا حتی بدون درد از بدن خارج شوند. اما سنگ‌های بزرگتر با اینکه به ندرت کشنده‌اند ولی می‌توانند بسیار دردناک باشند.

برای درک بهتر شما از این میزان درد دو بیمار پس از تجربه، آن را توضیح می‌دهند: ” احساس می‌کردم یک چاقو در پشتم فرو رفته و به اطراف می‌پیچد.” و ” یک پرستار خانم به من گفت پس از درد زایمان این شدیدترین دردی است که یک فرد می‌تواند تحمل کند.”


مقاله مرتبط: سنگ کلیه


گذشته از رنجی که این بیماران تحمل می‌کنند، هزینه‌ی درمان آن‌ها نیز بالاست. در سال ۲۰۰۰، حدود ۲/۱ میلیارد دلار برای درمان آن در بیمارستان‌های ایالات متحده هزینه می‌شد. این ویژگی باعث افزایش ۵۰ درصدی این بیماری از سال ۱۹۹۴ شده است.

با توجه به هزینه‌ی بالای درمان، افزایش مداوم شیوع و درد بسیار شدید این بیماری بسیاری از افراد علاقه‌مندند دلیل تشکیل این بلور‌های ریز و شگفت‌انگیز را بدانند.

kidney-stones
سنگ‌های کلیه توده‌های جامدی از مواد هستند که در کلیه ایجاد می‌شوند و از مواد کریستال مانندی مثل کلسیم، اگزالات و اوریک اسید تشکیل شده‌اند.

چه کسانی به سنگ‌های کلیه مبتلا می‌شوند؟

موارد افزایش‌دهنده‌ی خطر ابتلا به سنگ‌های کلیه قبلا تایید شده‌ است. برای نمونه، مرد‌ها و افراد دیابتی بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

فاکتور دیگری که احتمال ایجاد این سنگ‌ها را در کلیه افزایش می‌دهد مربوط به محل زندگی افراد است.

یک گروه تحقیقاتی برجسته در سال ۱۹۹۴ داده‌های جمع‌آوری شده در مورد بیش از یک میلیون نفر در ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها نتیجه‌ی این تحقیقات را با عنوان “کمربند سنگی” منتشر ساختند.

بررسی‌های این گروه منجر به کشف یک الگوی جغرافیایی متمایز از شیوع سنگ‌های کلیه شد. شیوع بیماری با نزدیک شدن به مناطق جنوب و شرق افزایش یافت. برای مثال احتمال ابتلای مردان کارولینای شمالی نسبت به مردان داکوتای شمالی تقریبا سه برابر بیشتر بود.

شاید در نگاه اول این الگوی جغرافیایی به نظر غیر قابل اعتماد و دور از واقعیت به نظر برسد، اما با در نظر گرفتن وضعیت آب و هوا درستی آن بیشتر احساس می‌شود.

افرادی که در آب و هوای گرم‌تر زندگی می‌کنند، بیشتر عرق می‌کنند؛ بنابراین احساس تشنگی بیشتری دارند. و احساس تشنگی مداوم یکی از فاکتورهای افزایش‌دهنده‌ی خطر ابتلا به سنگ‌های کلیه است.

kidney-stones
سنگ‌های کوچک می‌توانند هنگام تخلیه‌ی ادرار با درد اندک یا حتی بدون درد از بدن خارج شوند. اما سنگ‌های بزرگتر با اینکه به ندرت کشنده‌اند ولی می‌توانند بسیار دردناک باشند.

اما بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته دمای هوا نمی‌تواند تنها عامل موثر در نتیجه‌ی این تحقیقات باشد. طبق گفته‌ی محققین:

دمای بالای هوا تنها عامل موثر در رشد پدیده‌ی کمربند سنگی نیست. اگر گرمای هوا تنها عامل جغرافیایی موثر بود، میزان شیوع بیماری در مناطق جنوب غربی و جنوب شرقی آمریکا تقریبا یکسان می‌شد.

بنابراین محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا تصمیم گرفتند در مورد عامل جغرافیایی دیگری که در میزان شیوع بیماری موثر بوده تحقیق کنند. آن‌ها میزان بارش مناطق مختلف را مورد بررسی قرار دادند و نتیجه‌ی تحقیقات را اخیرا در ژورنال Endourology  منتشر ساختند.

جهت آزمایش این فرضیه آن‌ها روی مردم کالفرنیا تمرکز کردند. این منطقه آب و هوای متغیر به‌خصوصی دارد. آن‌ها داده‌هایی از پایگاه‌های اطلاعاتی برنامه‌ریزی و توسعه‌ی بهداشتی کالیفرنیا جمع آوری کردند.

کد پستی محل زندگی هر یک از شرکت‌کنندگان به اعضای تیم کمک کرد تا متوجه شوند هر فرد دقیقا در چه منطقه ای زندگی می‌کند و در نتیجه در معرض چه نوع آب و هوایی است.

اگرچه تاثیر این عوامل تقریبا ناچیز بود، اما بعد از کنترل عواملی مانند جنسیت، سن و شیوع چاقی و دیابت هم‌چنان قابل توجه است.

محققان متوجه شدند که با اضافه شدن هر اینچ به میزان بارش منطقه، آمار جراحی بین هر ۱۰۰۰ نفر ۰/۰۱۹ افزایش می‌یابد. همچنین، یک درجه‌ی فارنهایت افزایش دما نیز باعث می‌شود آمار جراحی بین هر ۱۰۰۰ نفر ۰/۰۲۹ بیشتر شود.

kidney-stones
پس از درد زایمان سنگ کلیه شدیدترین دردی است که یک فرد می‌تواند تحمل کند

چرا رطوبت هوا باعث ترویج بیشتر سنگ‌های کلیه می‌شود؟

محققان معتقدند آب و هوای گرم و مرطوب در مقایسه با آب و هوای گرم و خشک به میزان بیشتری باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می‌شود زیرا عملکرد سیستم دمایی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هنگامی که هوا شرجی است، قطرات عرق نمی‌توانند به آسانی از طریق پوست خارج شوند، بنابراین دفاع اولیه‌ی بدن در مقابل گرما ناکارآمد می‌شود. از طرفی بدن انسان برای خنک شدن هم‌چنان به تولید عرق ادامه می‌دهد.

محققان تاثیر بالقوه‌ی گرمایش جهانی را به عنوان یک نگرانی مطرح می‌کنند. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد افزایش میانگین دما و بارش زمین در سال‌های آینده احتمال شیوع بیشتر سنگ‌های کلیه نیز وجود دارد.

بنابراین اگر شما در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید خطر ابتلا به سنگ کلیه برایتان اندکی بیشتر است. در این صورت بر اساس یک راه حل غیرمنطقی می‌توانید به قطب جنوب (سردترین و خشک‌ترین منطقه‌ی جهان) مهاجرت کنید! اما اگر این کار برایتان میسر نیست در طول روز مقدار بیشتری مایعات مصرف کنید.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید