انتشار این مقاله


لوتئین موجود در سبزی‌جات چه فوایدی دارد؟

زوال عقل و کاهش عملکرد ذهنی مسلما برای هر شخصی دردناک است، ولی می‌توان با مصرف مواد غذایی حاوی لوتئین از بروز آن پیشگیری کرد.

مادامی که فواید سبزی جات برای همه روشن و اثبات شده است، اخیرا محققان دریافتند که در مواد غذایی مثل کلم پیچ، اسفناج، آووکادو و تخم مرغ ماده‌ای زرد رنگ به نام لوتئین وجود دارد که در جوان سازی و ترمیم عملکرد‌های وابسته به دانش موثر می‌باشد. لوتئین، ماده‌ای آلی رنگ‌دانه‌دار یا کاروتنوئید، که در هویج هم یافت می‌شود، در کاهش عفونت، التهاب و بیماری‌های قلبی تاثیر به سزایی دارد. تحقیقات جدیدی که در دانشگاه ایالت ایلی‌نوی آمریکا با همکاری دانشگاه جورجیا در آتن صورت گرفته، از فوائد لوتئین، موارد زیادی را آشکار ساخته است. سرپرست گروه تحقیقات، دکتر نایمن خان۱ از دانشگاه ایلینویز و همکارانش جزئیات و نتایج این تحقیق را در ژورنال Frontiers in Aging Neuroscience به اشتراک گذاشتند.

پیری ذهن زودرس

محققان با فرضیه‌ای مبنی بر این که پیری ذهن در سنین جوان تر نیز بروز می‌کند، تحقیقات را شروع کرده‌اند. مطالعات پیشین بر روی افراد مسن صورت گرفته بود. با افزایش سن افراد، عملکرد ذهنی آنها کاهش می‌یابد. این اتفاق حتی ممکن است در دهه‌ی سوم زندگی رخ دهد. لذا محققان از ۶۰ فرد بزرگسال بین سنین ۲۵ تا ۴۵ استفاده کردند تا تاثیر مصرف لوتئین را در آنان بررسی کنند. لوتئین ماده‌ای است که به تنهایی اثر گزار می‌باشد و نیازی ندارد در بدن با ماده‌ای دیگر ترکیب شود. به همین دلیل از مواد غذایی یا مکمل های دارویی حاوی لوتئین به راحتی جذب می‌شود. زمانی که لوتئین در بدن جذب شد، در بافت مغز و شبکیه‌ی چشم که میزان لوتئین را ارزیابی می‌کند تا در محدوده‌ی بی خطر قرار گیرد، یافت می‌شود. یکی از محققان، دکتر ان واک۲ در این مورد اظهار کرد:

اگر واقعا لوتئین از زوال عقل جلوگیری می کند، باید مردم را به خوردن غذاهای سرشار از لوتئین تشویق کنیم تا عمر مفیدی پیش رو داشته باشند.

لوتئین زیاد، عملکرد ذهن را بهبود می بخشد

برای بررسی این مورد، محققان از افراد خواستند تا در برابر محرک نورانی واکنش دهند. این افراد قبل از مواجهه با محرک نور، با محرک‌های دیگر جلب توجه می‌شدند تا حواسشان پرت شود. عملکرد عصبی مغز نیز با الکترود‌هایی که به مغز افراد وصل شده بود، بررسی شد. محققان در یافتند که افرادی که سطح بالای لوتئین داشتند، به اندازه‌ی افراد جوان، سریع‌تر به محرک نورانی واکنش نشان دادند. این حاکی از این است که عملکرد مغز در این افراد بهتر است. از زمانی که نتایج نشان داد لوتئین زوال عقل را به تاخیر می اندازد، به نظر نقش محافظتی دارد.

در ادامه ی تحقیقات، محققان در تلاش اند تا بدانند چه مقدار از لوتئین و کاروتنوئید در بدن می تواند مهارت‌های دانشی را بهبود بخشد. هم‌چنین تاثیر آن بر میزان یادگیری و حافظه در مطالعات آینده بررسی می شود.


پی نوشت

۱. Naiman Khan

۲. Anne Walk

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید