انتشار این مقاله


حمله به متاستاز های سرطان پستان با صوت!

استفاده از صوت روشی جدید در بهبود درمان سرطان است.

در درمان سرطان پستان ، داروها می توانند با اطمینان از طریق سیستم لنفاوی به غدد لنفاوی دچار سرطان تحویل داده شده و سپس با استفاده از امواج صوتی درون گره ها آزاد شوند.

محققان دانشگاه توهوکو ، روش درمانی جدیدی را بر روی موش های مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک آزمایش کردند و یافته های خود را در ژورنال Science Reports منتشر کردند.

تتسویا کداما ، مهندس زیست پزشکی دانشگاه توهوکو که رهبری این تحقیق را بر عهده دارد ، می گوید:

ما معتقدیم که این تکنیک میتواند به عنوان یک درمان جدید بر غدد لنفاوی ای که توسط سلولهای تومور متاستاتیک تحت سلطه اند،موثر است. هنگامی که سونوگرافی با قدرت بالا به زیر بغل اعمال می شود ، وزیکول ها تخریب شده و منجر به آزاد شدن دارو می شود.

سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است و بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان را در بین آنها ایجاد می کند. در مراحل پیشرفته خود ، سلولهای سرطانی می توانند از تومور اصلی جدا شوند و از طریق سیستم لنفاوی در غدد لنفاوی دیگر متاستاز ایجاد کنند که از این طریق می توانند به سایر نقاط بدن نفوذ کنند.

در صورت وجود راهی ایمن و موثر در درمان متاستازهای غدد لنفاوی ، پیش آگهی بیماری می تواند بهبود یابد. در حال حاضر درمان های موجود بسیار تهاجمی هستند و می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند.

كوداما و همكارانش در ژاپن درمان خود را بر روی موشهایی با نوعی تومور پستان كه متاستازهایش در غدد لنفاوی با رشد تهاجمی كم و مرزهای تعریف شده بودند آزمایش كردند. برای این مطالعه ، آنها درمان بر روی متاستازهای تهاجمی تر ایجاد شده توسط سرطان پستان را امتحان کردند.

این تیم برای اولین بار از یک تکنیک تصویربرداری با سونوگرافی برای دنبال کردن حرکت “لیپوزوم های صوتی” عاری از دارو یعنی وزیکول های حاوی حباب های گازی استفاده کردند. از طریق سیستم لنفاوی در موشها آنها توانستند تأیید کنند که لیپوزومهای تزریق شده به یک غده لنفاوی لگنی به یک گره لنفاوی زیر بغل منتقل شده و در آنجا مستقر شده اند.

آنها سپس سلولهای سرطانی پستان را به غدد لنفاوی لگنی گروه دیگری از موشها تزریق کردند. سلولهای سرطانی به سرعت به گره لنفاوی زیر بغل رسیدت و به آن حمله کردند. سپس لیپوزومهای آکوستیک حامل داروی ضد سرطان داکسوروبیسین در غده لنفاوی لگن تزریق شدند. امواج صوتی با شدت بالا در همان روز و سومین روز پس از تزریق ، برای پارگی لیپوزومها و رهاسازی دارو به ناحیه زیر بغل اعمال شدند.

این تیم نشان داد که این روش درمانی در کشتن بافت سرطانی با استفاده از تکنیک bioluminescence که بر رشد سرطان نظارت دارد، با مطالعه غدد لنفاوی خارج شده تحت میکروسکوپ ممکن است.

برای پیشگیری از عوارض لنفاوی ، تحقیقات بیشتری لازم خواهد بود تا میزان تابش و میزان تزریق بهینه درمان تعیین شود.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید