انتشار این مقاله


۱۱ واقعیت جالب درباره مو و ناخن

ناخن ها و موها گرچه بخش‌های زنده‌ محسوب نمی‌شوند، اما بسیاری از مردم زمان زیادی را برای مراقبت از آن‌ها صرف می‌کنند. در اینجا می‌خواهیم به ۱۱ واقعیت جالب درباره ناخن‌ و موها بپردازیم با ما همراه باشید. ۱) سرعت رشد موی صورت بیشتر از هر ناحیه دیگر است! همچنین جالب است بدانید در طول […]

ناخن ها و موها گرچه بخش‌های زنده‌ محسوب نمی‌شوند، اما بسیاری از مردم زمان زیادی را برای مراقبت از آن‌ها صرف می‌کنند. در اینجا می‌خواهیم به ۱۱ واقعیت جالب درباره ناخن‌ و موها بپردازیم با ما همراه باشید.

۱) سرعت رشد موی صورت بیشتر از هر ناحیه دیگر است!

همچنین جالب است بدانید در طول عمر آقایان بطور متوسط ۹.۱۴ متر ریش در صورتشان رشد می‌کند!

۲) هر فرد بطور متوسط ۶۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را در روز از دست می‌دهد!

روند ریزش موی شما تحت تاثیر فصل‌ها، بارداری بیماری‌ها و شرایط روحی می‌تواند بشدت تغییر کند.

۳) قطر مو‌ در خانم ها بطور متوسط نصف قطر موهای آقایان است!

با وجود عجیب بودن این واقعیت، اما بیشتر بودن قطر مو در آقایان منطقی بنظر می‌آيد. اما قطر مو در آقایان نیز بشدت متغیر می‌باشد. همچنین شایعاتی مبنی بر پایداری بیشتر مو در آقایانی با مو‌های کم قطر تر نیز وجود دارد که توجیهی علمی برای آن وجود ندارد.

۴) هر تار مو‌ی انسان قادر به تحمل وزنه‌ای به جرم حدود ۱۰۰ گرم است!

با این واقعیت قدرت تمامی تار‌های خود را با هم در نظر بگیرید!

۵) سریعترین رشد ناخن، مربوط به ناخن انگشت وسط دستتان است!

علت این واقعیت نامشخص است، اما آمار‌ها نشان از ارتباط سرعت رشد ناخن‌ها با طول انگشت دارد.

۶) تراکم مو‌های بدن شما مشابه شامپانزه است!

با این وجود چرا بدن انسان‌ها تا این حد کم مو تر از بدن شامپانزه دیده می‌شود؟ برای این سوال ۲ پاسخ وجود دارد. یکی از علل ضخامت کمتر موی بدن انسان در مقایسه یا شامپانزه می‌باشد. مورد دیگر قابلیت راست شدن مو‌های بدن شامپانزه به دلیل قدرت عضلات راست کننده مو در زیر پوست شامپانزه می‌باشد. این عضلات در بدن انسان طی تکامل بخش اعظم قدرت خود را از دست داده اند.

۷)‌ افراد بلوند، مو‌های بیشتری دارند!

جالب است بدانید، رنگ مو فاکتور موثری در تشخیص تراکم مو در انسان است. انسان ها بطور متوسط دارای ۱۰۰۰۰۰ فولیکول مو می‌باشند. هر یک بطور متوسط توانایی تولید ۲۰ تار مو در طول عمر یک شخص دارند. این مقدار برای بلوند ها ۱۴۶۰۰۰ فولیکول. جالب است بدانید، کم‌ترین میزان تراکم مو در میان افرادی با مو‌های قرمز بوده و برابر ۸۶۰۰۰ فولیکول است.

۸) ناخن های دست ۴ برابر سریع‌تر از ناخن های پا رشد می‌کنند!

ناخن هایی که بیشتر در معرض کار قرار می‌گیرند از سرعت رشد بالاتری برخوردارند. این عامل نشان از وجود فاکتورهای تنظیم کننده سرعت رشد ناخن ها در پاسخ به عوامل خارجی است. اما بطور متوسط ناخن ها با سرعتی معادل یک دهم اینچ در هر ماه رشد می‌کنند.

۹) متوسط عمر هر مو انسان ۳ تا ۷ سال است!

این رقم حتی می‌تواند متفاوت تر از این بازه باشد!!

۱۰) برای طاس دیده شدن باید حداقل ۵۰٪ مو‌های خود را از دست بدهید!

شما روزانه ممکن است ۱۰۰ تار مو از دست بدهید اما برای آشکار شدن روند طاسی نیاز به کاهش تراکم موهایتان به نزدیک نصف مقدار اولیه آن است. پس نگران نباشید!

۱۱) موی انسان تقریبا تخریب ناپذیر است!

موهای انسان با چنان سرعت آهسته ای دچار تخریب ساختار می‌گردند که می‌توان لقب تخریب ناپذیر را به آن داد. موها بوسیله سرما تغییرات آب و هوایی آب تغییر ساختار نمی‌دهند. همچنین مو‌ها به بسیاری از انواع اسید‌ها و مواد شیمیایی مقاومت نشان می‌دهند.

منبع: icantseeyou

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید