انتشار این مقاله


آیا مشکلات ناشی از چاقی در خانم ها و آقایان شیوع متفاوتی دارند؟

شواهد جدید از یک مجموعه داده بزرگ نشان می دهد زنان و مردان چاق مستعد بیماریهای مرتبط با چاقی مختلفی هستند.استعداد ابتلا به دیابت در زنان چاق بیشتر است.

شواهد جدید از یک مجموعه داده  بزرگ نشان می دهد در حالی که چاقی خطرات سلامت را برای همه افزایش می دهد زنان و مردان دارای چاقی مستعد بیماریهای مرتبط با چاقی مختلفی هستند.

چاقی یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در بین جمعیت در سراسر جهان است.

در ایالات متحده آمریکا ، داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) نشان می دهد که این وضعیت متابولیک ۹۳.۳ میلیون بزرگسال را در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶  تحت تأثیر قرار داده است.

این مسئله بهداشتی تا حدودی پزشکان را نگران کرده است ، زیرا می تواند افراد را برای بیماریهای دیگر از جمله دیابت نوع ۲ ، بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان مستعد کند.

اما طبق تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد در انگلستان خطرات ایجاد مشکلات بهداشتی دیگر در مقایسه با مردان برای زنان متفاوت است.

علاوه بر این ، این مطالعه حاکی از این است که چاقی ممکن است خطر ابتلا به بیماریها را بیش از چیزی که پزشکان قبلاً فهمیده  بودند  افزایش دهد.

محققان خلاصه ای از یافته های خود را در  PLOS Genetics  منتشر کردند.

در مقدمه مقاله مطالعه نوشته شده است: ” به طور فزاینده ای آشکار است که چاقی بر سلامتی انسان تأثیر منفی می گذارد و شیوع چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. چاقی کل و توزیع چربی  در مطالعات مشاهده ای با بیماریهای قلبی – متابولیکی و مرگ مرتبط بوده اند.”

آنها افزودند: “با این حال ، ارتباطات وابسته به جنس تا حد زیادی ناشناخته است  همانطور که نقشی که چاقی در دلایل اصلی مرگ دراثر بیماریهای قلبی و متابولیکی  ایفا می کند.”

زنان با خطر دیابت بیشتری مواجه هستند

برای تحقیق حاضر ، نویسنده اول دکتر جنی سانسین و همکارانش اطلاعات ژنتیکی و سه معیار مختلف چاقی را در یک گروه از ۲۲۸ ۴۶۶ زن و ۱۹۵۰۴۱ مرد تجزیه و تحلیل کردند.

معیارهای چاقی عبارتند از: شاخص توده بدنی (BMI) ، نسبت دور کمربه لگن و نسبت کمر به لگن .

محققان توانستند از طریق UK Biobank به این داده ها دسترسی پیدا کنند.

از طریق این تجزیه و تحلیل ، دکتر سانسین و تیمش دریافتند که چاقی می تواند خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماریها  را افزایش دهد. این موارد شامل بیماری عروق کرونر ، سکته مغزی ، دیابت نوع ۱ ، دیابت نوع ۲ ، بیماری انسداد مزمن ریوی ، بیماری کبد چرب غیر الکلی ، بیماری مزمن کبدی ، نارسایی کلیه و سرطان ریه است.

علاوه بر این ، آنها هنگام مقایسه داده های زنان و مردان چاق اختلافاتی در میزان ریسک مشاهده کردند. همانطور که معلوم است زنان مبتلا به چاقی بیشتر از آقایان با خطردیابت نوع ۲  مواجه هستند.

از طرف دیگر ، مردان در مقایسه با زنانی که چاقی دارند خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی و بیماری مزمن کلیه دارند.

دکتر سانسین می گوید: “این مطالعه نشان می دهد که تحمل وزن اضافی برای سلامتی انسان چه میزان مضر است و زنان و مردان در نتیجه آن ممکن است بیماریهای مختلفی را تجربه کنند.”

این یافته ها به شواهد این مساله می افزاید که پیشگیری و درمان چاقی یک گام اساسی در جلوگیری از ظهور سایر مشکلات سلامتی است.

“با توجه به شواهد قانع کننده از آسیب های ناشی از چاقی در طیف گسترده ای از بیماری هایی که منجر به مرگ می شوند ، یافته های ما نیاز جدی به اقدامات بهداشت عمومی را برای مهار چاقی نشان می دهد.”

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید