انتشار این مقاله


آیا از درمان‌های طبیعی و رژیم غذایی فیبروم‌های رحمی اطلاع دارید؟

فیبروم‌های رحمی از شایع‌ترین توده‌های غیرسرطانی در رحم می‌باشند.

آیا تا کنون از انواع داروها برای درمان فیبروم‌ها استفاده کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید؟ ممکن است شما تاکنون روش‌های مختلفی را برای درمان فیبروم‌ها بکار برده باشید ولی باید بدانید شاید هیچکدام به تنهایی موثر نیستد. در این مقاله ما سعی داریم به معرفی چندین روش طبیعی شامل درمان‌های گیاهی و تغییر رژیم غذایی و شیوه‌ی زندگی بپردازیم.

فیبروم‌های رحمی رشد غیرسرطانی در رحم هستند. بعضی افراد از درمان‌های طبیعی و تغییر رژیم‌غذایی برای کاهش علائم مرتبط با فیبروم‌ها استفاده می‌کنند. اما آیا این درمان‌ها کاربردی هستند؟

همه‌ی فیبروم‌های رحمی علائم ایجاد نمی‌کنند و تمام آن‌ها نیاز به درمان ندارند. فیبروم‌ها می‌توانند بعد از یائسگی کوچک و ناپدید شوند. فرد ممکن است فیبروم داشته باشد و از وجود آن بی‌اطلاع باشد. پزشکان برای درمان فیبروم‌ها چندین دارو پیشنهاد می‌کنند اما بعضی افراد بااین حال سعی می‌کنند از درمان‌های گیاهی و تغییر رژیم غذایی برای کاهش علائم استفاده کنند.

فیبروم چیست؟

فیبروم‌ها که لیومیوم نیز نامیده می‌شوند، تومورهای غیرسرطانی هستند که گاهی اوقات در رحم ایجاد می‌شوند. فیبروم‌ها از شایع‌ترین تومورهای غیرسرطانی در حیطه‌ی زنان و زایمان در دوره‌ی قبل از یائسگی می‌باشد. آمار متفاوت می‌باشد اما برطبق اطلاعات بدست آمده از مرکز سلامت زنان، فیبرو‌م‌ها ۸۰-۲۰ درصد افراد را قبل از ۵۰ سسالگی درگیر می‌کند.

تقریبا یک نفر از بین ۳ زن مبتلا به فیبروم‌های رحمی علائم زیر را تجربه می‌کنند که این علائم شامل:

  • خونریزی و درد زیاد هنگام قاعدگی
  • درد شکم یا درد در قسمت پایینی کمر
  • تکرر ادرار
  • یبوست
  • درد هنگام ایجاد رابطه‌ی جنسی

آیا درمان‌های طبیعی برای فیبروم‌های رحمی موثر است؟

در بسیاری از افراد فیبروم‌های رحمی بدون درمان کوچک و ناپدید می‌شوند اما اگر علائم شدید باشند ممکن است پزشک درمان دارویی را پیشنهاد کند که این درمان شامل داروهای ضدبارداری و جراحی است. بعضی داروها باعث ناپدید شدن فیبروم‌ها می‌شوند اما آن‌ها اغلب عوارض جانبی نیز دارند. به همین دلیل پزشکان داروها را برای مدت کوتاه یا برای آمدگی برای جراحی تجویز می‌کنند.

با این حال تاکنون مطالعات کمی در مورد تاثیر استفاده از داروهای گیاهی و تغییر رژیم غذایی برای درمان فیبروم‌ها وجولگیری از بزرگ شدن آن صورت گرفته‌است. یک مقاله در سال ۲۰۱۶ به بررسی نقش احتمالی رژیم غذایی و داروهای مکمل در درمان فیبروم‌ها پرداخته‌است. در این مقاله بیان شده‌است که اگرچه برخی غذاها باعث کاهش پیشرفت فیبروم‌ها می‌شوند اما برخی از آن‌ها باعث افزایش پیشرفت فیبروم‌ها می‌شوند. همچنین تایید قطعی این مورد که آیا درمان گیاهی می‌تواند به درمان کمک کند یا نه نیز ممکن نیست.

از بین تحقیقاتی که وجود دارد بیشتر تحقیقات مربوط به کشت سلولی یا حیوانات می‌باشد. این بدان معنا است که محققان نمی‌دانند که آیا داروهایی که برای درمان استفاده می‌شوند اثرات یکسانی دارد یا نه. دانشمندان قبل از اینکه متخصصان از هرگونه داروهای مکمل یا داروهای طبیعی برای کنترل یا درمان فیبروم‌ها استفاده کنند، باید تحقیقات بیشتری انجام دهند. اما برخی متخصصان بر این باورند که تغییرات شیوه‌ی زندگی می‌تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد و به کاهش برخی علائم مرتبط با فیبروم‌ها مانند درد هنگام قاعدگی و افسردگی کمک کند. این تغییرات شامل مصرف غذاهای سالم، ورزش منظم و استفاده از روش‌های کاهش استرس است.

در بخش‌های زیر با جزئیات بیشتری در مورد برخی از درمان‌های طبیعی که ممکن است به فرد مبتلا به فیبروم کمک کند، می‌پردازیم.

تغییر در رژیم غذایی

در این بخش به تغییر در رژیم غذایی که ممکن است در افراد مبتلا به فیبروم کمک کننده باشد، می‌پردازیم.

گوشت

بعضی از محققان معتقدند کسانی که مواد غذایی حاوی کالری بالا مانند گوشت قرمز زیاد وموادغذایی حاوی انرژی زیاد مصرف می‌کنند بیشتر به فیبروم مبتلا می‌شوند. جایگزینی گوش قرمز با گوشت سفید می‌تواند کمک کننده باشد. در حالت کلی جایگزینی گوشت قرمز با گوشت سفید یا گیاهانی سرشار از پروتئین مانند لوبیا می‌تواند گام مناسبی برای سلامتی باشد. طبق مطالعات انجمن قلب آمریکا، گوشت حاوی مقدار بالایی از چربی‌های اشباع شده و ترانس می‌باشد که باعث افزایش کلسترول خون شده و بیماری‌های قلبی را بدتر می‌کند.

ویتامین‌ها

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ که برروی ۲۲۵۸۳ زن در دوران قبل از یائسگی انجام شد، مشاهده شد که افرادی که میوه و محصولات حیوانی بیشتری مصرف می‌کردند کمتر به فیبروم رحمی مبتلا شده‌اند. آن‌ها ارتباطی با ویتامین C،E، فولات وکاروتینوئیدها با فیبروم‌ها پیدا نکردند. منابع حیوانی ویتامین‌ A شامل لبنیات، ماهی و گوشت می‌باشد. مواد غذایی که شامل ویتامین‌های خاص می‌باشد، می‌تواند در مقابل فیبروم‎‌ها اثر محافظتی داشته و همچنین سلامتی رژیم غذایی فرد را افزایش دهد. این مواد غذایی شامل:

  • ماهی شامل سالمون، ماکرل، تونا
  • موادغذایی غنی از فلاونوئید مثل انواع توت‌ها
  • سبزیجات سبز رنگ مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو
  • مرکبات مانند لیمو
  • محصولات بدست آمده از سویا
  • لوبیا

اگر فردی نمی‌تواند به هر دلیلی ویتامین‌های مورد نیاز را از طریق تغذیه کسب کند، می‌تواند با استفاده از مکمل‌ها این ویتامین‌ها را کسب کند.

الکل و کافئین

یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ به رابطه بین فیبروم‌ها با الکل و کافئین در زنان سیاه‌پوست آمریکایی را مورد بررسی قرار داده‌است، که طبق این مطالعه بین مصرف الکل و فیبروم‌ها رابطه‌ای وجود دارد اما آن‌ها رابطه‌ای بین کافئین وفیبروم نیافتند. ولی باید به این نکته در مطالعات توجه کرد که وجود رابطه بین ایجاد بیماری وعوامل های ایجاد کننده به معنای این نیست که این عوامل حتما باعث بیماری می‌شوند. برای مثال اگر رژیم غذایی خاصی به احتمال زیاد باعث ایجاد فیبروم در افراد می‌شوند، به این معنی نیست که فردی که حتما این رژیم غذایی را مصرف کرده‌است حتما به فبروم مبتلا می‌شود.

روش‌های گیاهی در درمان فیبروم‌ها

مطالعات تحقیقاتی کوچکی در مورد اثرات داروهای گیاهی مختلف مانند چای سبز و داروهای چینی را برروی فیبروم‌ها مورد بررسی قرار داده‌است. مطالعات بیشتری قبل از تجویز پزشکان نیاز است. قسمت‌های زیر در مورد تحقیقات فعلی بحث می‌کند.

چای سبز

چای سبز حاوی مواد شیمیایی می‌باشد که فلاوانول نامیده می‌شود، این مواد خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان‌ها با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن باعث کاهش تخریب سلول‌ها می‌شود. استرس اکسیداتیو از عوامل مهم ایجاد کننده‌ی بیماری می‌باشد. در سال ۲۰۱۳ بروی ۳۳ زن دارای یک یا چند فیبروم مصرف کننده‌ی چای سبزتحقیقی انجام گرفت. در این تحقیق شرکت‌کنندگان ۸۰۰ میلی‌گرم چای سبز یا پلاسبو به مدت ۴ ماه دریافت کردند. نویسندگان مقاله بیان می‌کنند که افرادی که چای سبز مصرف می‌کردنددر این افراد علائم مربوط به فیبروم‌ها کمتر شده و فیبروم‌ها کوچکتر شده‌اند.

بنبراین مصرف چای سبز می‌تواند در افراد دارای فیبروم کمک کننده باشد. اما مطالعات زیادی قبل از تجویز متخصصان باید انجام گیرد.

رسوراترول

رسوراترول ماده‌ی شیمیایی می‌باشد که گیاهان وقتی در معرض استرس و عفونت محیطی قرار می‌گیرند، شروع به تولید این ماده‌ی شیمیایی می‌کنند. غذاهای طبیعی حاوی رسوراترول شامل زغال اخته، توت، تمشک و انگور است. محققان معتقدند که رسوراترول از رشد سلول‌ها و تقسیمات سلول‌های فیبروم جلوگیری می‌کند. اما این مطالعه برروی کشت سلولی بوده‌است. محققان هنوز نمی‌دانند که خوردن مواد غذایی شامل رسوراترول چه تاثیری برروی فیبروم‌ها دارد.

کورکومین

کورکومین یکی از ترکیبات فعال زردچوبه است. این ماده آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضدباکتری می‌باشد. بعضی دانشمندان معتقدند که کورکومین می‌تواند باعث نابودی سلول‌های فیبروتیک شده و از تقسیمات آن‌ها جلوگیری کند. این ماده نیز برروی کشت سلولی انجام شده‌است و محققان نیاز به مطاله برروی اثرات آن ببروی انسان هستند تا مشخص شود آیا مفید هست یا نه.

تغییرات شیوه‌ی زندگی

بعضی افراد معتقدند که عوامل سبک زندگی می‌تواند به بهبودی علائم مرتبط با فیبروم‌ها مانند درد، خونریزی شدید در قاعدگی و افسردگی کمک کند. این تغییرات شامل:

  • ورزش منظم
  • ورزش‌های هوازی
  • مصرف مواد غذایی سالم
  • یوگا

فیبرو‌ها بیشتر در افراد چاق و دارای اضافه وزن شلیع هستند بنابراین داشتن وزن مناسب می‌تواند از ایجاد فیبروم‌ها جلوگیری کند. انجام ورزش منظم و داشتن رژیم غذایی سالم از موثرترین روش‌ها در کاهش وزن می‌باشد.

درمان دارویی فیبروم‌ها

همه‌ی فیبرو‌م‌ها نیازمند درمان نیستند. اگر فیبروم‌ها باعث ایجاد علائم شوند، ممکن است پزشک با توجه به شدت علائم طیف مختلفی از داروها را تجویز کند. داروهای ضدبارداری و داروهای مقلد پروژسترون مانند تزریق عضلانی یا داخل رحمی دپوپروورا می‌توانند مانع از خونریزی شدید در هنگام قاعدگی شوند. اما این داروها فیبروم‌ها را کوچک نمی‌کنند.

پزشکان برای کوچک کردن فیبروم‌ها آگونیست‌های هورمون‌های آزاد کننده‌ی گنادوتروپین (GnRHa) مانند لوپرون تجویز می‌کنند. اما این داروها ممکن است عوارض جانبی شدیدی مانند تخریب استخوان داشته باشند بنابراین افراد معمولا ۶ ماه از این دارو استفاده می‌کنند. زمانیکه بیماران استفده از این دارو را قطع می‌کنند فیبروم‌ها دوباره به رشد خود ادامه می‌دهند. جراحی‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند کمک کننده باشند. بیماران می‌توانند با پزشک خود در مورد بهترین روش درمان صحبت کنند.

بطور خلاصه

فیبروم‌های رحمی از شایع‌ترین توده‌های غیرسرطانی در رحم می‌باشد. اگرچه این فیبروم‌ها غیرسرطانی هستند ولی می‌توانند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. پزشکان می‌توانند هورمون درمانی و دیگر روش‌های دارویی را برای درمان علائم فیبروم‌های رحمی تجویز کنند. اگرچه تاثیر آن‌ها محدود می‌باشد. جراحی موثرترین روش برای درمان می‌باشد.

اگرچه برخی تحقیقات حاکی از آن است که رژیم ‌های غذایی و داروهای گیاهی می‌توانند به فیبروم‌ها کمک کنند، اما بسیاری از آن‌ها در انسان انجام نشده‌اند. تحقیقات بیشتری برای اثبات این داده‌ها نیاز است و افراد باید با پزشک خود در مورد هرگونه تغییر رژیم غذایی مرتبط با بهبود سلامتی خود صحبت کنند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید