انتشار این مقاله


مشکلات تغذیه‌ در سرطان معده کدامند؟

با مشکلات تغذیه‌ای پس از جراحی سرطان معده و نحوه‌ی مدیریت آن‌ها آشنا می‌شوید.

آیا مبتلا به سرطان معده هستید و اخیراً تصمیم پزشکان جراحی بوده است؟ مطمئناُ نگران عوارض این جراحی و به خصوص غذا خوردن خود پس از جراحی هستید. در ادامه با مشکلات تغذیه‌ای پس از جراحی سرطان معده و نحوه‌ی مدیریت آن‌ها آشنا می‌شوید. تغذیه در سرطان معده با چه مکشلاتی همراه است؟

چنانچه گفتیم مشکلاتی مرتبط با تغذیه وجود دارند که ممکن است پس از جراحی معده دچار ان‌ها شوید. سرطان معده خود می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در تغذیه گردد. در این شرایط مصرف کالری و پروتئین کافی جهت حفظ وزن و قوه‌ی بدن حائز اهمیت است.

سندرم دامپینگ

حرکت بسیار سریع غذا به روده‌ی کوچک موجب سندرم دامپینگ می‌شود. این سندرم می‌تواند بلاقاصله پس از خوردن غذا یا کمی بعد بروز کند. رخداد سندرم دامپینگ بلافاصله پس از مصرف غذا، به این معناست که غلظت مواد غذایی موجود در روده بیش از مایعات است. به همین دلیل روده جهت رقیق‌تر کردن غذا، آب را به سمت خود می‌کشد. این امر موجب افت ناگهانی فشار خون شده و احساس غش و سرگیچه به شما دست می‌دهد.

بروز سندرم دامپینگ کمی بعد از مصرف غذا نیز به دلیل افزایش ناگهانی قند خون می‌باشد. غذا وارد روده‌ی کوچک شده و روده قند جذب می‌کند. ناگهان بدن مقادیر زیادی هورمون انسولین تولید می‌کند. انسولین موجب افت قند خون شده و این بار نیز احساس غش و سرگیچه به شما دست می‌دهد.

شما با توصیه‌های زیر می‌توانید دفعات بروز این سندرم را کاهش دهید:

  • آهسته خوردن غذا
  • کاهش مقدار مصرف غذاهای قندی
  • افزایش محتوای چربی غذا جهت جایگزین کردن کالری کاهش یافته‌ی ناشی از کاهش غذاهای قندی
  • مصرف غذا در وعده‌های غذایی کوچک‌تر و به صورت منظم (در صورت امکان)
  • پرهیز از مصرف سوپ و غذاهای بسیار آبکی
  • مصرف شیرینی‌جات و گلوکز در میان وعد‌ه‌های غذایی جهت بالا نگه داشتن سطح قند خون
  • در صورت بروز مشکل در مورد سندرم دامپینگ، با متخضض رژیم غذایی مشورت کنید.

اسهال

جراحی برداشت تومور و غده‌های لنفاوی، عصب واگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جراح طی جراحی عصب واگ را برای برداشت تومور و غدد لنفاوی تقسیم می‌کند. این عصب کنترل موارد زیر را بر عهده دارد:

  • حرکت غذا در روده
  • تولید ترشحات گوارشی

گاهی اسهال رخ داده و تقریباً به مدت یک روز و گاهی طولانی‌تر طول می‌کشد. ممکن است چندین مرتبه در روز و چندین روز از هفته مدفوع آبکی دفع کنید. این امر در برخی افراد موجب حملات ناگهانی و فوری اسهال می‌شود. درمان این اسهال می‌تواند دشوار باشد. گاهی مصرف داروی ضداسهال در اول صبح در این خصوص کمک کننده است.

استئاتوره (اسهال چرب)

استئاتوره به حالتی گفته می‌شود که مدفوع در آب شناور مانده، کمرنگ به نظر رسیده و بوی بدی داشته باشد. این حالت ناشی از چربی هضم نشده است. در این شرایط ممکن است نیاز به مصرف برخی قرص‌ها (انزیم‌های گوارشی) برای کمک به هضم چربی‌ها داشته باشید. در وصرت مشاهده‌ی چنین تغییراتی در مدفوع، موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید