انتشار این مقاله


درمان سرطان خون با استفاده از سلول‌های T مهندسی شده

مرکز تحقیقات سرطانی Fred Hutchinson اعلام کرده‌است نتایج امیدبخشی از آزمایشی که در آن بیماران مبتلا به میلوئید لوکمیای حاد (acute myeloid leukemia) که نوع خطرناکی از سرطان خون است، سلول‌های ایمنی ساخته شده با مهندسی ژنتیک را دریافت کردند، حاصل شده‌است. این نوع سرطان که اختصاراً  ALM نیز نامیده می‌شود سبب می‌شود مغز استخوان […]

مرکز تحقیقات سرطانی Fred Hutchinson اعلام کرده‌است نتایج امیدبخشی از آزمایشی که در آن بیماران مبتلا به میلوئید لوکمیای حاد (acute myeloid leukemia) که نوع خطرناکی از سرطان خون است، سلول‌های ایمنی ساخته شده با مهندسی ژنتیک را دریافت کردند، حاصل شده‌است.

این نوع سرطان که اختصاراً  ALM نیز نامیده می‌شود سبب می‌شود مغز استخوان میلوبلاست‌های غیرطبیعی – نوعی گلبول سفید خونی تولید کند.

دکتر Aude Chapuis، یکی از سرپرستان تحقیقات ایمونوتراپی در این مرکز، اظهار دارد:

انتقال این سلول‌های T به بیمارانی که در حال گذراندن مراحل درمانی‌اند، احتمال بازگشت یا شدت پیداکردن بیماری را کاهش می‌دهد.

دکتر Chapuis از نتایج این پژوهش در نشست سالانه‌ی انجمن هماتولوژی آمریکا در سال ۲۰۱۶ در سان دیگو – کالیفرنیا، پرده‌برداری کرد.

این نتایج با نتایجی که محققان سابق از بیماران مشابه که پیوند مغز استخوان را دریافت کرده اما سلول‌های T مهندسی شده را دریافت نکردند، درتضاد بود. با وجود این‌که این بیماران پس از دریافت مغز استخوان، بهبود یافتند اما نزدیک به ۲۵% از آنان با بازگشت بیماری در طول ۱۰ماه مواجه شدند.

در آزمایش بعدی که با انتقال سلول‌های T همراه بود، نوع خاصی از این سلول‌های در بدن بیمار، استخراج شده و با اعمال تغییرات ژنتیکی که به آن‌ها امکان شناسایی اختصاصی مولکو‌ل‌های هدف با نام‌های WT1 را می‌دهد.

این مولکول در سلول‌های لوکمیا ۱۰ تا ۱۰۰۰ برابر بیشتر از انواع غیر سرطانی گلبول‌های سفید است و هدف طبیعی برای سلول T تغییریافته است.
نخستین بار آزمایش این استراتژی در لابراتور دکتر Phil Greenberg که یکی از سران برنامه‌ی مؤسسه‌ی Fred Hutch انجام شد و چون نخستین بار بود که این تئوری بررسی می‌شود، این تیم تحقیقاتی عمده‌ی تمرکز خود را روی بیماران با ریسک بالا انجام شد؛ یعنی بیمارانی که پیوند مغز استخوان را دریافت کرده و دارای نوعی بیماری ژنتیکی هستند یا احتمال بازگشت لوکمیا در آن‌ها زیاد است.

تأمین مالی این پژوهش توسط انجمن ملی سلامت انجام شده‌است.

دکتر Chapuis هم‌چنین اذعان داشت:

من همواره از روش‌های درمانی شدید که روی بیماران سرطانی انجام می‌شود و سختی‌هایی که پس از آن به‌وجود می‌آید، وحشت‌زده می‌شوم و واقعا امیدوارم که بتوانیم در این زمینه، بهتر عمل کنیم.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید