انتشار این مقاله


داروی “اسب تروآ” در درمان ۶ نوع سرطان مؤثر بوده است

این آنتی‌بادی مثل اسب تروآ مانند هدیه‌ای ارزشمند وارد خانه‌ی دشمن می‌شود و سپس به کمک فاکتور بافتی روی غشای سلول علامت‌گذاری کرده و اجزای دیگر را فرا می‌خواند.

آنتی‌بادی سمی آخرین سلاح مؤثر در مقابله با انواع مختلفی از سرطان‌های پیشرفته نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است. داروی جدید ساخته شده با کمک تقلید از داستان تاریخی “اسب تروآ” درشیمی‌درمانی، بر روی بیماران بیشتری می‌تواند آزمایش شود. درست است که افسانه‌ی درمانگر نیست اما نتایج حاصل از آن امیدبخش است.

محققین مرکز تحقیقاتی سرطان لندن و NHS روش درمانی جدید را برای شناخت مزایای بالقوه‌ی و عوارض جانبی آن بر روی ۱۴۷ بیمار آزمایش کردند. این دارو Tisotumab Vedotin یا به طور ساده TV نام دارد که از آنتی‌بادی مونوکلونال و جزء سایتوتوکسیکی که می‌تواند سلول‌ها را نابود سازد، ساخته شده است.

این آنتی‌بادی مثل اسب تروآ مانند هدیه‌ای ارزشمند وارد خانه‌ی دشمن می‌شود و سپس به کمک فاکتور بافتی روی غشای سلول علامت‌گذاری کرده و اجزای دیگر را فرا می‌خواند. در حالی که تمامی سلول‌های سالم دارای این فاکتور هستند، انواع مختلفی از تومورهای نیز از آن به منظور رشد خارج از کنترلشان استفاده کرده و سلول را به هدفی مناسب برای مواد شیمیایی سایتوتوکسیک تبدیل می‌کنند. در این حالت ترکیب مسئول این عمل monomethyl auristatin E نام دارد این مولکول از تولید مثل سلول جلوگیری می‌کند. انکولوژیست جان د بونو از مرکز تحقیقاتی سرطان می‌گوید:

آن‌چه در ارتباط با این درمان جالب است روند آن است. مانند اسب تروآ وارد سلول‌های سرطانی شده و آن‌ها را از درون نابود می‌سازد. مطالعات اولیه نشان می‌دهد که این دارو توانایی مقابله با انواع مختلفی از سرطان‌ها به خصوص انواعی با پیش‌آگهی وخیم را داراست.

سرطان‌های سرویکس، مثانه، تخمدان، اندومتر، مری و ریه از آن جمله هستند. بیماران مبتلا به سرطان مثانه با ۲۷ درصد بیشترین و سرطان اندومتر با ۷ درصد کمترین میزان بهبود را داشتند. پائول ورکرمن می‌گوید:

توانایی TV در درمان سرطان‌های سطح بالا بسیار جالب توجه است. امیدواریم این درمان برای بیمارانی که از آن‌ها قطع امید شده است مفید واقع شود.


مقاله‌ی مرتبط: آیا روزه‌گرفتن می‌تواند به مبارزه علیه سرطان کمک کند؟


روند پیشرفت این درمان آهسته است؛ مرحله‌ی اول آن در سال ۲۰۱۳ با آزمودن ایمنی TV بر روی ۲۷ بیمار آغاز شد. یک سال و نیم بعد عوارض خطرناکی مثل دیابت نوع ۲، التهاب موکوز و تب مشاهده شد. با کاهش دوز این عوارض جانبی از میان رفت اما با این حال کاملا بی‌خطر نبود، خونریزی بینی، تهوع و خستگی هنوز به قوه‌ی خود باقی بودند. اما با مقایسه‌ی شانس زندگی یا این عوارضی که تهدیدکننده‌ی جان بیماران نیستند مصرف این دارو عاقلانه به نظر می‌رسد. با گذشتن از فاز یک و رسیدن به فاز دو این دارو در بیمارانی که درمان‌های مختلف دیگر در آن‌ها جوابگو نبود، بسیار امیدوارکننده واقع شد. د بونو می‌گوید:

TV عوارض جانبی قابل کنترلی دارد، و در بیماران مورد آزمایش بسیار امیدوارکننده ظاهر شده است.

باید به خاطر داشته باشیم این یک اکسیر رهایی بخش تمام بیماران سرطانی نیست اما زمانی که بسیاری از روش‌های درمانی مؤثر واقع نشده‌اند، مشاهده‌ی پیشرفت این روش بسیار هیجان‌انگیز است. اگر همه چیز خوب پیش برود، شاهد فاز سوم آزمایش این دارو خواهیم بود. هنوز تا دسترسی عموم به TV پول و زمان بسیاری نیاز است. وکرمن می‌گوید:

ما به روش‌های نوآورانه در درمان سرطان نیاز داریم، مانند این روش که سلول‌های سرطانی را با روشی جدید مورد حمله قرار می‌دهد و حتی در مقابله با تومورهای مقاوم به درمان هم مؤثر ظاهر می‌شود.

این مطالعه در The Lancet Oncology منتشر شده است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید