انتشار این مقاله


آیا روزه‌گرفتن می‌تواند به مبارزه علیه سرطان کمک کند؟

محققین معتقدند روزه می‌تواند بدون آسیب‌زدن به سلول‌های سالم، پاسخ‌دهی سلول‌های سرطانی را به شیمی‌درمانی زیاد کند.

روزه می‌تواند باعث کمک به درمان سرطان شود. شواهد روزافزونی حاکی از نقش روزه در درمان و پیشگیری از سرطان است.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که روزه‌ از طریق کاهش مقاومت انسولینی و کاهش التهاب، می‌تواند باعث مبارزه علیه سرطان شود. هم‌چنین روزه می‌تواند اثرات بیماری‌های مزمن از قبیل چاقی و دیابت نوع ۲ را معکوس کند؛ این بیماری‌ها از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان هستند.

محققین معتقدند روزه می‌تواند بدون آسیب‌زدن به سلول‌های سالم، پاسخ‌دهی سلول‌های سرطانی را به شیمی‌درمانی زیاد کند. هم‌چنین روزه می‌تواند سیستم ایمنی را برای مبارزه با سرطانی که در حال حاضر در بدن حضور دارد، تقویت کند.

این مقاله به بررسی اثرات روزه بر درمان و پیشگیری سرطان می‌پردازد.


مقاله مرتبط: ١٠ فايده‌ى شگفت انگيز روزه گرفتن


بهبود حساسیت به انسولین

انسولین هورمونی است که به سلول‌ها اجازه می‌دهد گلوکز را از خون بگیرند و به عنوان انرژی مصرف کنند.

هنگامی که غذای بیشتری در دسترس بدن باشد، سلول‌ها حساسیت کم‌تری به انسولین خواهند داشت. این مقاومت انسولینی به این معناست که سلول‌ها دیگر به سیگنال‌های انسولین پاسخ نمی‌دهند؛ این فرآیند باعث افزایش سطح گلوکز در خون و ذخیره‌ی چربی در بدن می‌شود.

هنگامی که غذای کمی برای بدن فراهم است، بدن تلاش می‌کند تا حد ممکن انرژی را ذخیره کند.

یکی از کارهایی که روزه انجام می‌دهد، افزایش حساسیت غشای سلولی به انسولین است؛ در نتیجه سلول‌ها به طور کارآمدتری انسولین را متابولیزه و گلوکز را از خون خارج می‌کنند.

حساسیت بیشتر سلول‌ها به انسولین، باعث دشوار شدن رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

معکوس کردن اثرات بیماری‌های مزمن

مطالعه‌ای نشان داده است که بیماری‌هایی از قبیل چاقی و دیابت نوع ۲، از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان هستند. هر دوی این بیماری‌ها ممکن است باعث ابتلا به چندین نوع سرطان و پایین آمدن شانس نجات فرد شوند.

یک مطالعه‌ی موردی در سال ۲۰۱۷ تاثیر روزه‌ی کوتاه‌مدت را بر دیابت نوع ۲ بررسی کرده است. شرکت‌کنندگان در مطالعه، ۲ یا ۳ بار در هفته به مدت ۲۴ ساعت روزه می‌گرفتند.

پس از ۴ ماه روزه‌گرفتن، شرکت‌کنندگان ۱۷/۸ درصد کاهش وزن و ۱۱ درصد کاهش سایز کمر داشتند.

هم‌چنین پس از ۲ ماه اجرای این الگوی روزه، آن‌ها دیگر نیازی به درمان انسولین نداشتند.

بهبود اتوفاژی

اتوفاژی یک فرآیند سلولی است که در آن بخش‌های مختلف سلول برای استفاده‌ی مجدد، تجزیه می‌شوند. اتوفاژی برای عملکرد صحیح سلول حیاتی است و باعث دفاع از سلول‌ها در بدن می‌شود. هم‌چنین اتوفاژی در درمان و پیشگیری از سرطان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

چندین مطالعه در موش‌ها نشان می‌دهد که اتوفاژی می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان شود. این مطالعات نشان می‌دهند که چگونه فقدان اتوفاژی باعث کاهش سطح ژن‌های سرکوب‌کننده‌ی تومور در بدن می‌شود.

پایین بودن سطح اتوفاژی باعث تشکیل تومور اولیه می‌شود؛ ولی این فرآیند صرفا مسئول رشد یا گسترش تومور بدخیم نیست.


مقاله مرتبط: اتوفاژی، روزه‌داری و طول عمر


بهبود کیفیت زندگی در طول شیمی‌درمانی

برخی محققان معتقدند روزه باعث بهبود پاسخ‌دهی افراد به شیمی‌درمانی می‌شود؛ زیرا:

  • باعث ارتقای بازسازی سلول‌ها می‌شود.
  • خون را در برابر اثرات مضر شیمی‌درمانی محافظت می‌کند.
  • اثرات جانبی شیمی‌درمانی از قبیل خستگی، حالت تهوع، سردرد و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که روزه می‌تواند باعث بهبود کیفیت زندگی در افرادی شود که برای سرطان سینه یا تخمدان شیمی‌درمانی می‌کنند. در این مطالعه، ۳۶ ساعت قبل از شروع شیمی‌درمانی، افراد یک روزه‌ی ۶۰ ساعته را آغاز می‌کردند.

نتایج نشان می‌دهد شرت‌کنندگانی که در طول شیمی‌درمانی روزه گرفتند در مقایسه با سایر افراد، در برابر شیمی‌درمانی تحمل بالاتر، عوارض جانبی کم‌تر و سطح انرژی بالاتری داشتند.

تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با سرطان

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ آزمایش کرد که آیا روزه اثرات ضدسرطانی در سلول‌های بنیادی موش‌ها به وجود می‌آورد یا خیر. سلول‌های بنیادی به دلیل قابلیت بازسازی کردن، بسیار اهمیت دارند.

محققان کشف کردند که روزه‌گرفتن به مدت ۲ الی ۴ روز، می‌تواند باعث محافظت سلول‌های بنیادی در برابر اثرات منفی شیمی‌درمانی بر سیستم ایمنی شود.

هم‌چنین روزه، سلول‌های بنیادی سیستم ایمنی را فعال می‌کند تا خود را تجدید و تعمیر کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد روزه نه تنها آسیب به سلول‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه گلبول‌های سفید خون را با گلبول‌های آسیب‌دیده‌ی جایگزین می‌کند.

گلبول‌های سفید با عفونت مبارزه می‌کنند و سلول‌هایی را که ممکن است باعث بیماری شوند، از بین می‌برند. در اثر شیمی‌درمانی، سطح گلبول‌های سفید خون کاهش می‌یابد که باعث تاثیر منفی بر سیستم ایمنی می‌شود. این بدان معناست که بدن به طور دشوارتری با عفونت مبارزه خواهد کرد.

در طول دوره‌ی روزه، تعداد گلبول‌های سفید خون کاهش می‌یابد؛ ولی هنگامی که چرخه‌ی روزه به پایان می‌رسد و بدن غذا را دریافت می‌کند، سطح گلبول‌های سفید خون افزایش می‌یابد.

برداشت کلی

روزه به معنای عدم مصرف غذا یا مصرف کالری‌های بسیار کم برای مدت زمانی خاص است. چرخه‌های روزه می‌تواند از ۱۲ ساعت تا ۳ هفته باشد.

با توجه به مطالعات متعدد، دوره‌های کوتاه و طولانی روزه، نتایج مثبتی در درمان و پیشگیری سرطان دارد. با این حال، در حال حاضر مشخص نیست که کدام برنامه‌ی روزه‌داری بهترین نتیجه را خواهد داشت.

افرادی که در مورد روزه کنجکاو هستند و می‌خواهند بدانند که در درمان سرطان به آن‌ها کمک می‌کند یا خیر، باید با پزشک خود مشورت کنند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید