انتشار این مقاله


چگونه دمای هوا میتواند بر سلامت روان تاثیر بگذارد؟

مطالعات اخیر نشان میدهد، افزایش میانگین دمای ماهانه ۱ درجه فارنهایت منجر به افزایش ۰.۴۸٪ در ویزیت های بهداشت روان و افزایش ۰.۳۵٪ در خودکشی ها می شود.

براساس یک مطالعه اخیر، ارتباطی بین هوای گرمتر و دمای بالا با افزایش تعداد مراجعه به بیمارستان به دلایل سلامت روان و میزان خودکشی وجود دارد.

البته در پشت هر خودکشی ای، یک شبکه پیچیده و به‌هم پیوسته از عوامل و علت ها وجود دارد. برداشتن طیف گسترده ای از عوامل خطرناک بالقوه که می‌توانند به خودکشی پیوند دهند کار چالش برانگیزی است. با این حال به دلیل اینکه میزان خودکشی در ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ به طور پیوسته افزایش یافته‌است، نیلز به فهمیدن این عوامل بیش از هر زمان دیگری حس میشود.

گروهی از دانشمندان دانشگاه Massachusetts Amherst و دانشگاه پلی تکنیک ایالت کالیفرنیا، San Louis Obispo، به نقش آب و هوا در این مورد علاقه مند هستند. این محققان اخیراً نتایج آخرین مطالعه خود را در مجله Journal of Health Economics منتشر کردند.

کنکاش اطلاعات در مقیاس بزرگ

جستجوی رابطه بین شرایط‌ محیطی و سلامت روان ایده جدیدی نیست. اما با توجه به اینکه بحران آب و هوا در مرکز گفتمان ها و بحث های عمومی قرار دارد، نقش آب و هوا در بهزیستی روانشناختی در کانون توجه قرار گرفته است. مطالعات اخیر پیوندهای بین دما و سلامت روان را مشخص کرده اند. اما تا به امروز، بیشتر این تحقیقات بر دوره های نسبتاً کوتاه متمرکز بوده و فقط به دنبال ایجاد ارتباطات بوده اند تا بررسی عوامل علّی.

همچنین یافته ها متناقض بوده و همه‌ی مطالعات مربوط به منابع معتبر به نتیجه‌گیری یکسان نرسیده‌اند. محققان پژوهش حاضر امیدوارند برخی از کمبودهای قبلی را برطرف کرده و پاسخ قطعی را ارائه دهند. آنها با جمع آوری و تجزیه و تحلیل مقدار زیادی از این اطلاعات در این راستا در تلاشند.

برای تحقیق، دانشمندان از چندین منبع مختلف استفاده کردند:

  1. آنها داده های مربوط به بخش‌های اورژانس کالیفرنیا را جمع آوری کرده و اطلاعات مربوط به ویزیت‌های مربوط به تشخیص سلامت روان را از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ جمع‌آوری کردند.
  2. آنها به اطلاعات مربوط به خودکشی ها در ایالات متحده از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۶ دسترسی پیدا کردند.
  3. آنها داده های مربوط به یک نظرسنجی ملی که بیش از ۴ میلیون پاسخ دهنده بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۲ شرکت داشتند ، جمع‌آوری کردند. در این نظرسنجی وضعیت سلامت روان خود افراد گزارش شده است.

نویسندگان همچنین اطلاعاتی را در مورد سایر عوامل موثر در ارتباط بین دما و سلامت روان از جمله دسترسی به تهویه مطبوع، دسترسی به خدمات بهداشت روان، پوشش بیمه، دسترسی به درمان سوء مصرف مواد و سطح درآمد جمع‌آوری کردند.
نویسندگان توانستند مقیاس های مکانی و زمانی خوبی را برای بررسی کاهش ماهانه دما در هر ایالت از ایالات متحده آماده کنند.

دما و سلامت ذهنی

به طور کلی نویسندگان نتیجه گرفتند که دمای خنک تر باعث کاهش سطح پیامدهای سلامت روانی نامطلوب می شود و دمای گرمتر باعث افزایش پیامدهای منفی برای سلامتی می شود. آنها جزئیات بیشتری در این مورد ارائه میدهند:

برآوردهای اصلی ما نشان می دهد که افزایش میانگین دمای ماهانه ۱ درجه فارنهایت منجر به افزایش ۰.۴۸٪ در ویزیت های بهداشت روان [بخش اورژانس] و افزایش ۰.۳۵٪ در خودکشی ها می شود.

آنها همچنین نشان دادند که تخمین های آنها با گذشت زمان پایدار می ماند. به عبارت دیگر به نظر نمی‌رسد مردم خیلی سریع با تغییرات دما سازگار شوند. نویسندگان توضیح می‌دهند که آنها هیچ مدرکی برای سازگاری مؤثر با اثرات مشخص‌شده در نقاط مختلف کشور و در میان هر گروهی‌از افراد در ایالات متحده پیدا نکردند.

به همین ترتیب، نویسندگان همچنین نشان دادند كه برآوردهای آنها حتی در صورت دخالت دادن عواملی مثل تهویه هوا و وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایدار مانده است.
نکته مهم این است که این رابطه در مناطق با درجه حرارت متوسط و بالاتر و در مناطقی که دمای متوسط کمتری دارند، قابل توجه است. به عبارت دیگر، درجه حرارت گرم حتی در جمعیت هایی که به گرما عادت دارند، بر سلامت روانی تأثیر می‌گذارد.

سالهاست که دانشمندان مطالعه کرده اند که چگونه آب و هوا بر بهزیستی تأثیر می گذارد. با این حال ، پیوند مستقیم دما با پیامدهای بهداشتی اغلب دشوار است. برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که روی هندوستان متمرکز شده است ، نشان داد که میزان خودکشی در آنجا با افزایش دما به اوج خود می رسد.

با این حال ، نویسنده خاطرنشان كرد كه نرخ خودكشی فقط در صورت افزایش سن با افزایش دما در طول سن رشد افزایش می یابد. در این زمان درجه حرارت بالاتر باعث کاهش عملکرد فرد می شود و مشکلات اقتصادی ایجاد می کند، که به عقیده نویسنده ممکن است خطر صدمه به خود را افزایش دهد. بنابراین در این حالت، افزایش دما به طور مستقیم بر میزان خودکشی تأثیر نمی گذارد.

قانون خواب

نویسندگان مطالعه اخیر معتقدند که ارتباط بین افزایش دما و پیامدهای بهداشت روانی نامناسب در ایالات متحده ممکن است به دلیل اختلالات خواب باشد. آنها با جستجوی سایر مجموعه داده ها دریافتند که اختلال خواب ناشی از درجه حرارت بالا اثر دما را به نتایج سلامت روان وابسته نگه میدارد. نویسندگان می‌نویسند:

در حالی که این امکان وجود دارد که درجه حرارت هم بر خواب و هم بر سلامت روانی به طور یکسان و مستقل تأثیر بگذارد، ما استدلال می کنیم که احتمالاً چنین چیزی اتفاق نمی افتد، زیرا سایر اسناد تحقیقاتی ارتباط مستقیمی بین خواب ضعیف و اقدامات سلامت روان که با درجه حرارت نامربوط است، ندارند.

به طور کلی، نتایج این تجزیه و تحلیل عمیق باعث می‌شود خواندن ناخوشایند باشد. البته دلیل اینکه افراد از انجام این نوع مطالعه استفاده می‌کنند، شناسایی عوامل خطر به این امید است که می توان کاری را برای کاهش این خطر انجام داد.

با توجه به این نکته، نویسندگان بیان کرده اند که یک توصیه مستقیم سیاستی که از تحقیقات ما ناشی می شود، برای ارائه دهندگان سلامت روان است تا اطمینان حاصل کنند که بیماران در طی دوره هایی که احتمالاً اختلال خواب وجود دارد، خواب کافی داشته باشند (مانند یک رویداد گرما).

مؤلفان خاطرنشان كردند كه مطالعه آنها فقط به دما معطوف شده است و آنها اميدوارند كه كارهاي آينده بتواند عوامل محيطي ديگر را تحت تاثير قرار دهد كه مي تواند بر سلامت روان تأثير بگذارند.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید