انتشار این مقاله


طبق نتایج مطالعات، آلودگی هوا با مشکلات سلامت روانی کودکان مرتبط است

سه مطالعه جدید توسط دانشمندان در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان Cincinnati در همکاری با محققان در دانشگاه Cincinnati ارتباط بین آلودگی هوا و سلامت روانی کودکان را مورد توجه قرارمیدهند. یک مطالعه دریافت که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بمدت کوتاه با تشدید اختلالات روان‌پزشکی در کودکان با تاخیریک یا دو روزه، همچنانکه مراجعات […]

سه مطالعه جدید توسط دانشمندان در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان Cincinnati در همکاری با محققان در دانشگاه Cincinnati ارتباط بین آلودگی هوا و سلامت روانی کودکان را مورد توجه قرارمیدهند.

یک مطالعه دریافت که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بمدت کوتاه با تشدید اختلالات روان‌پزشکی در کودکان با تاخیریک یا دو روزه، همچنانکه مراجعات به بخش اورژانس مرتبط با مسائل روانی مرکز پزشکی کودکان  Cincinnatiنشان می دهد، مرتبط می باشد. مطالعه همچنین دریافت که کودکان ساکن در محله‌های فقیر و حاشیه‌ای ممکن است نسبت به دیگر کودکان آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به آلودگی هوا، بویژه در خصوص اختلالات مرتبط با اضطراب و خودکشی داشته باشند .

در این خصوص دکتر Brokamp اذعان می دارد:” این اولین مطالعه‌ای است  که ارتباط  بین سطوح آلودگی هوای روزمره و علائم در حال افزایش اختلالات روان‌پزشکی همانند اضطراب و خودکشی را نشان می دهد. پژوهش‌های بیشتری برای تائید این یافته‌ها مورد نیاز است، اما میتواند منجر به استراتژی‌های نوین جلوگیری برای کودکانی که تجربه علائم مرتبط با اختلالات روان‌پزشکی دارند گردد. این حقیقت که کودکان ساکن در محله‌های فقیرو حاشیه ای تاثیرات بیشتر آلودگی هوا را تجربه می کنند، میتواند به این معنی باشد که مواد آلوده‌کننده و استرسورهای محله‌ها میتوانند دارای تاثیرات تجمیع شده یا سینرژیک بر شدت و تناوب علائم روان‌پزشکی باشند.”

نتایج دو مطالعه دیگر بر روی کودکان Cincinnati اخیرا منتشر شد که آلودگی هوا را به سلامت روانی کودکان ربط میدهد:

  • نتایج یک مطالعه چاپ شده در ژورنالEnvironmental Research  رابطه‌ای بین آلودگی بالای مرتبط با ترافیک(TRAP)  و اختلال اضطراب فراگیر شدیدتر را یافت. باور بر اینست که این مطالعه اولین دراستفاده از تصویربرداری عصبی برای ارتباط دادن تاثیرات آلودگی مرتبط با ترافیک، اختلالات متابولیک در مغز، و علائم اختلال اضطراب فراگیر در میان کودکان سالم باشد. این مطالعه تراکم بالای myoinositol در مغز، مارکر پاسخ التهاب عصبی مغز به آلودگی مرتبط با ترافیک  در کودکان یافت.
  • نویسندگان اصلی این مطالعه دکتر Kelly Brunst، محقق در دانشکده سلامت محیطی در دانشگاه Cincinnati و دکتر Kim Cecil، محقق در بیمارستان کودکان Cincinnati هستند.
  • مطالعه‌ دیگر چاپ شده در ژورنال Environmental Research به این نتیجه رسید که  که قرار گرفتن درمعرض آلودگی مرتبط با ترافیک  طی سال‌های اولیه زندگی و کودکی بطورمعنی داری با افسردگی خودگزارش شده و علائم اضطراب در افراد ۱۲ساله ارتباط داشت. یافته‌های مشابهی نیز در بزرگسالان گزارش شده است، اما پژوهش‌ها مرتبط با  ارتباط آشکار بین قرار گرفتن در معرض آلودگی ترافیکی و سلامت روانی در کودکان خیلی کم و محدود می باشند.

دکتر Ryan افزود:”مجموعا، این مطالعات به مدارک و شواهد درحال رشد کمک میکنند تا نشان دهند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سال‌های اولیه زندگی و دوران کودکی ممکن است به افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات سلامت روانی در بزرگسالان منجر شود. پژوهش بیشتری برای تایید این یافته‌ها و آشکار ساختن مکانیسم‌های مرتبط با علت و معلول ها مورد نیاز است.”

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید