انتشار این مقاله


خواص پاپایا برای پوست و مو

پاپایا میوه‌ای خوشمزه‌ و منبعی سرشار از مواد غذایی است که خواص بسیاری دارد.

محافظت از پوست و مو تاثیر به سزایی در سلامتی و زیبایی شما دارد. استفاده از محصولات طبیعی می‌تواند یکی از راه‌های مناسب برای رسیدن به پوست و مویی سالم باشد. پاپایا میوه‌ای خوشمزه‌ و منبعی سرشار از مواد غذایی است که خواص بسیاری دارد. اثرات مختلف این میوه در خواص هسته پاپایا و خواص قرص پاپایا نیز وجود دارد. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص پاپایا برای پوست و مو آشنا کنیم.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳، بسیاری از خواص پاپایا می‌تواند به خاطر مقادیر بالای ویتامین A، B و C باشد. آنزیم‌های پروتئولیتیک (تجزیه کننده‌ی پروتئین) موجود در پاپایا، از جمله پاپایین و کیموپاپایین، دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدویروسی هستند.

خواص پاپایا در سلامت پوست و مو

میوه‌ی پاپایا به عنوان یک درمان طبیعی خانگی و به دلیل استفاده از آن در محصولات پوست و مو، شهرت یافته است. خواص پاپایا متنوع است و در جدول زیر خلاصه شده است:

خواص پاپایا برای پوست خواص پاپایا برای مو
کاهش چین و چروک خواص نرم کنندگی مو
کنترل آکنه کمک به رشد موها
درمان تیرگی پوست (ملازما) جلوگیری از شوره سر

۱. کاهش چین و چروک

از دیگر خواص پاپایا می‌توان به این اشاره کرد که پاپایا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله لیکوپن است که باعث دفاع در برابر علائم مشهود پیری می‌شود.

 مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که بیشتر آسیب‌های پوستی و چین و چروک ایجاد شده در هنگام پیری، می‌تواند مربوط به فعالیت بیش از حد رادیکال‌های آزاد باشد.

بر اساس مطالعه‌ای دیگر، این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند باعث کمک به مبارزه علیه آسیب رادیکال‌های آزاد و حفظ لطافت و جوانی پوست شوند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ بر روی رت‌ها نشان داده است که پاپایا می‌تواند باعث کمک به بهبود الاستیسیته (خاصیت کشسانی) پوست شما شود. بهبود خاصیت کشسانی پوست باعث کاهش چین و چروک می‌شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ بر روی خانم‌های مسن نشان داد که مصرف مخلوطی از آنتی‌اکسیدان‌ها، از جمله ویتامین C و لیکوپن، باعث کاهش قابل توجه عمق چین و چروک‌ها می‌شود.

۲. کنترل آکنه

آنزیم‌های پاپایین و کیموپاپایین موجود در پاپایا باعث کاهش التهاب می‌شوند. پاپایین در بسیاری از محصولات لایه‌ بردار وجود دارد. این محصولات از طریق حذف سلول‌های پوستی مرده به کاهش آکنه کمک می‌کنند. سلول‌های پوستی مرده باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند.

هم‌چنین پاپایین، کراتین آسیب دیده را از روی پوست برمی‌دارد. کراتین آسیب دیده باعث ایجاد برآمدگی‌های کوچک بر روی پوست می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که پاپایین برای درمان طولانی مدت اسکار مناسب است.

هم‌چنین پاپایین سرشار از ویتامین A است. دانشمندان معتقدند که ویتامین A در بهبود و درمان آکنه نقش دارد؛ ولی اثر رژیم غذایی بر آکنه هنوز مشخص نشده است.

فرم موضعی ویتامین A، رتینول، باعث کمک به درمان و پیشگیری از ضایعات التهابی آکنه می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: جوش پیشانی: علل بروز و راهکارهای درمانی خانگی و دارویی

۳. درمان تیرگی پوست (ملازما)

پاپایا درمان مشهور خانگی برای ملازما است. طرفداران درمان‌های طبیعی معتقدند که آنزیم‌ها، بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد شیمیایی موجود در پاپایا دارای خواص روشن کنندگی پوست هستند.

این یافته‌ها توسط مطالعات بالینی تایید نشده است؛ ولی آن‌ها ادعا می‌کند که این خصوصیات (همراه با عملكرد بالینی اثبات شده‌ی پاپائین در تجزیه پروتئین‌های غیرفعال) باعث روشن شدن و نرمی پوست می‌شود.

مصرف روزانه‌ی روغن دانه‌ی پاپایا (فشرده شده با سرما) باعث کمک به روشن شدن لکه‌های تیره می‌شود.

۴. خواص نرم کنندگی مو

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲، ویتامین A موجود در پاپایا اثرات مثبتی بر روی موها دارد؛ به گونه‌ای که باعث تولید سبوم در پوست سر می‌شود. سبوم باعث تغذیه، تقویت و محافظت از موها می‌شود.

شما با مخلوط کردن مواد زیر می‌توانید ماسک موی نرم کننده‌ حاوی خواص فوق العاده‌ی پاپایا را تهیه کنید:

  • ½ از میوه‌ی پاپایای خام
  • ½ فنجان روغن نارگیل
  • ۱ قاشق سوپ‌خوری عسل

ماسک را روی موهای مرطوب بمالید و بگذارید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بماند. سپس بشویید، شامپو بزنید و موهای خود را مطابق معمول حالت دهید.

۵. کمک به رشد موها

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸، ترکیبات موجود در پاپایا از جمله لیکوپن، دارای فعالیت تحریک کنندگی رشد مو است.

۶. جلوگیری از شوره سر

یکی از دلایل اصلی شوره سر، قارچی مخمرمانند به نام “مالاسزیا” است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داده است که خواص ضدقارچی دانه‌های پاپایا می‌تواند در کنترل و پیشگیری از شوره سر موثر باشد.

برای کنترل شوره سر می‌توانید از ماسک موی درمانی حاوی خواص پاپایا استفاده کنید.

خواص قرص پاپایا

این گیاه به صورت قرص و کپسول‌هایی تولید شده است که در ادامه مختصری به توضیح خواص قرص پاپایا و عوارض جانبی احتمالی آن خواهیم پرداخت.

از خواص قرص پاپایا می‌توان به اثرات این گیاه در رفع مشکلات گوارشی و گاهاً درمان چاقی اشاره کرد. البته باید دقت داشت که با توجه به خواص قرص پاپایا نباید این داروها را همراه با وجود مشکلاتی از جمله انگل‌های روده‌ای مصرف نمود.

عوارض جانبی به ندرت ممکن است رخ دهند. در صورتی که فرد پس از مصرف این قرص‌ها علایمی از جمله درد شدید شکم یا معده، حالت تهوع، استفراغ، کاهش ضربان قلب و کاهش توان حرمتی را مشاهده نماید بایستی سریعاً مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک مراجعه نماید.

خواص هسته پاپایا

هسته پاپایا بسیار مغذی است. از خواص هسته پاپایا می‌توان به اثرات آن‌ها در پیشگیری از سرطان، محافظت از عملکرد کلیه‌ها، سلامت سیستم گوارشی و بهبود وضعیت ایمنی بدن اشاره نمود.

در کنار مصرف خود میوه پاپایا می‌توان از خواص هسته آن نیز بهره برد.

نتیجه گیری

خواص پاپایا برای پوست و مو شامل موارد زیر است:

  • کاهش چین  چروک
  • کنترل آکنه
  • درمان تیرگی پوست (ملازما)
  • خواص نرم کنندگی مو
  • کمک به رشد موها
  • کنترل شوره سر

قبل از مصرف پاپایا برای پوست یا مو، با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. این همیشه ایده خوبی قبل از شروع هرگونه درمان جدیدی برای پوست یا مو است. پزشک شما می‌تواند محصولات یا داروهایی را توصیه کند که مناسب پوست و موی شما باشد.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید