انتشار این مقاله


سیب آدم یا سیب گلو چیست و چرا ما سیب آدم داریم

سیب آدم توده‌ی غضروفی شکلیست که چسبیده به ناحیه گلو قرار دارد.

سیب آدم در دوره بلوغ تکامل می‌یابد و پیش از سن بلوغ به طور واضح در فرد وجود ندارد. سیب آدم اندازه‌‌های مختلفی دارد در این مقاله ما به بررسی سوالات پیش روی خود می‌پردازیم. سیب آدم چیست، علت تکامل آن چیست یا به عبارت دیگر چرا ما سیب آدم داریم، و گزینه‌های قابل دسترس برای جراحی آن یا کاهش اندازه آن کدامند.

علت نامگذاری سیب آدم اشاره به داستان اساطیری میوه ممنوعه است. بر اساس روایات اکثراً یهودی، حضرت آدم پس از خوردن میوه ممنوعه که احتمالاً سیب بود، در گلویش گیر می‌کند! جالب است که اصطلاح سیب آدم در زبان‌های مختلف آلمانی، فرانسوی و انگلیسی با یک معنا وجود دارند.

سیب گلو در مردان برجسته‌تر است زیرا در مردان نسبت به زنان، حنجره رشد بیشتری دارد. با رشد و بزرگ شدن بیشتر حنجره در پشت سیب آدم، حنجره سیب آدم را به سمت جلو فشار داده و باعث برآمدگی توده‌ی غضروفی می‌شود.

سیب گلو چیست

سیب آدم که برآمدگی حنجره نیز نامیده می‌شود، توده‌ای است که از غضروف تشکیل شده است. در تمامی ساختارهای بدن بافت همبندی وجود دارد.

غضروف بافتی قوی و در عبن حال نرمی‌ است که از استخوان انعطاف پذیرتر است. بافت غضروفی در تشکیل چندین ناحیه از گردن نقش دارد.

سیب ادم در طی دوره بلوغ شکل گرفته و در ناحیه جلویی حنجره، دقیقاً در قسمت فوقانی تیروئید رشد می‌کند. سیب آدم در مردان برجسته‌تر است.

سیب آدم

چرا ما سیب آدم داریم

حال به بررسی سوال دوم خود، چرا ما سیب آدم داریم، می‌پردازیم. طی بلوغ، حنجره رشد کرده و سیب گلو در حال رشد را به سمت بیرون می‌فشارد.

حنجره که محل تولید صداست، ناحیه‌ای در قسمت قدامی گردن است که محل طناب‌های صوتی نیز می‌باشد. طناب‌های صوتی، چین‌های بافتی هستند که با ارتعاش‌ آن‌ها صدا تولید می‌شود.

همانند سایر نواحی بدن مانند دهان و مجاری بینی، با گذر هوا از حنجره صدا تولید می‌شود. حنجره همچنین طی انجام عمل بلع، از راه‌های هوایی مراقبت می‌کند.

حنجره در دوران بلوغ به سمت خارج رشد می‌کند. حنجره بزرگ‌تر صداهای عمیق‌تری ایجاد می‌کند؛ زیرا  فضای بیشتری برای پخش شدن ارتعاش وجود دارد.

غضروف‌های اطراف حنجره پوششی را برای محافظت از آسیب‌های وارده به جنحره تشکیل می‌دهند. سیب گلو با رشد بیشتر حنجره بزرگ‌تر می‌شود اما هیج گونه عملکرد بخصوص ندارد.

تفاوت سیب آدم در زنان و مردان

سیب آدم هم در زنان و هم در مردان رشد می‌کند اما به نظر می‌رسد در مردان نسبت به زنان برجستگی سیب گردن واضح‌تر است.

دلیل این برجستگی بیشتر این است که در طی بلوغ، حنجره در مردان سریع‌تر رشد کرده و در نهایت نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

به دلیل وجود همین حنجره بزرگ‌تر، صدای مردان نسبت به زنان بلندتر و عمیق‌تر است. البته به خاطر داشته باشید که این حالت همواره برقرار نیست.

تغییرات هورمونی در تحوه تکامل حنجره و سیب آدم نقش مهمی ایفا می‌کنند. در نتیجه این تغییرات هورمونی، مردان ممکن است حنجره کوچک‌تر و در نتیجه صدای زیر داشته باشند.

بر اساس همین دلیل قبلی گفته شده یعنی تغییرات هورمونی، ممکن است زنان حنجره بزرگ‌تر، سیب آدم در گلو برجسته‌تر و در نتیجه صدای بمی داشته باشند.

جراحی سیب آدم و خارج کردن آن

اندازه سیب آدم به هیج وجه تعیین کننده‌ی سلامت فیزیکی آن نیست. اما اندازه آن در صورتی که فرد احساس کند که این سایز با نوع بدن و هویت جنسی او همخوانی ندارد، مشکل ساز خواهد بود.

به عنوان مثال، از آنجایی که برجستگی سیب آدم صفتی مردانه تلقی می‌شود، ممکن است فرد به دلیل این برجستگی احساس خوبی نداشته باشد. در آن سوی طیف ممکن است افراد از این که برجستگی سیب آدم واضحی ندارند، شکایت داشته باشند.

در چنین شرایطی برای افراد گزینه جراحی سیب آدم پیش روی آن‌ها گذاشته می‌شود.

با جای گذاری غضروف از ناحیه دیگر بدن، می‌توان برجستگی غضروف تیروئید فرد را بزرگ‌تر کرد. همچنین می‌توان غضروف‌های اضافه ناحیه اطراف تیروئید را برداشت و با این کار اندازه سیب آدم فرد را کوچک‌تر نمود.

آیا سیب آدم بزرگ می‌تواند نشان دهنده مشکل دیگری باشد؟

سیب آدم عملکرد پزشکی بخصوصی ندارد و اندازه آن نیز دلیل بر وجود مشکلات مربوط به سلامتی فرد نمی‌باشد.

اما برخی شرایط، می‌تواند منجر به تورم حنجره و یا رشد غضروف‌های ناحیه اطراف گردد. مشکلاتی از این دست می‌تواند منجر به بزرگ‌تر دیده شدن سیب آدم نسبت به حالت عادی شود. شرایطی از قبیل

بسته به دلیل ایجاد کننده بزرگی سیب آدم، درمان‌های انتخابی نیز متفاوت خواهد بود. ممکن است تجویز آنتی‌بیوتیک و یا کورتیکوستروئیدها لازم باشد.

اگر فرد مبتلا به سرطان باشد، درمان‌های انجام گرفته شامل جراحی، رادیوتراپی و کموتراپی خواهد بود.

خلاصه

در این مقاله به پرسش‌هایی از قبیل سیب گلو چیست، چرا ما سیب آدم داریم، نحوه جراحی این برجستگی و تفاوت‌های بین زنان و مردان بحث شد. سیب گلو توده‌ای است که از برآمدگی غضروف تیروئید حاصل می‌شود. اندازه سیب آدم به بزرگی و رشد حنجره مربوط است اما به طور معمول سیب آدم در مردان بزرگ‌تر از زنان است.

تغییر در اندازه ناحیه اطراف، می‌تواند منجر به بزرگ‌تر دیده شدن این برجستگی شود که این خود، نشان دهنده مشکلات زمینه‌ای جدی‌تر می‌باشد.

سیب آدم به خودی خود، به معنی سلامتی و یا بیماری فرد نیست اما برخی افراد تمایل دارند که اندازه سیب آدم خود را از طریق جراحی تغییر دهند.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید