انتشار این مقاله


سرطان حنجره

حنجره، قسمتی از حلق است که در حدفاصل قاعدۀ زبان و نای واقع شده است. این ارگان، از طناب‌هایی صوتی تشکیل شده‌است که با لرزش خود باعث ایجاد صدا می‌شوند. انعکاس صدا در حلق، دهان و ببینی فرد، نهایتاً باعث شنیده شدن صدای فرد می‌گردد. چه عواملی در ابتلا به سرطان حنجره موثرند؟ بدون شک، سیگار […]

حنجره، قسمتی از حلق است که در حدفاصل قاعدۀ زبان و نای واقع شده است. این ارگان، از طناب‌هایی صوتی تشکیل شده‌است که با لرزش خود باعث ایجاد صدا می‌شوند. انعکاس صدا در حلق، دهان و ببینی فرد، نهایتاً باعث شنیده شدن صدای فرد می‌گردد.

چه عواملی در ابتلا به سرطان حنجره موثرند؟

بدون شک، سیگار و دخانیات را می‌توان مهم‌ترین عامل در ابتلا به سرطان حنجره دانست. مصرف مشروبات الکلی از دیگر عواملی است که خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می‌دهد. هم‌چنین برگشت اسید معده به مری و دهان و التهاب مزمن طناب‌های صوتی و حنجره نیز احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند.

سرطان حنجره چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

سرفه یا گلودرد بدون بهبودی، درد در بلع، درد گوش، وجود توده در گردن، خشن شدن صدا یا هر گونه تغییر در صدا به مدت طولانی و تنفس بدبو را می‌توان از بارزترین علائم سرطان حنجره دانست.

چه روش‌هایی در تشخیص و درمان سرطان حنجره کاربرد دارند؟

معاینۀ بالینی، نمونه‌برداری، تصویربرداری پزشکی به روش‌های CTاسکن، MRI و PET، تست استخوان و تصویربرداری با پرتو X و با کمک مادۀ کنتراست باریم، از مهم‌ترین روش‌های تشخیصی این نوع سرطان هستند. در مجموع سه نوع روش کلی نیز در درمان سرطان حنجره کاربرد دارند؛ پرتودرمانی، جراحی و شیمی‌درمانی.

موقعیت حنجره و تفاوت حنجرۀ سالم با حنجرۀ سرطانی browardsinusdoctors ‎©‎

آیا خواننده‌ها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره هستند؟

به تصور برخی، خواننده‌ها به دلیل فشار بیشتیر که بر تارهای صوتی خود وارد می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان حنجره هستند. درست است که وارد کردن فشار بیشتر بر تارهای صوتی، خطر ابتلا به بیماری‌ها خوش‌خیم حنجره، نظیر پولیپ‌های تارهای صوتی، را بیشتر می‌کند، اما الزاماً باعث ابتلا به سرطان نمی‌شود.

اسید معده تا چه اندازه در ابتلا به سرطان حنجره موثر است؟

عوامل تغذیه‌ای، نقش چندانی در ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان حنجره ندارد، اما رفلاکس اسید معده می‌تواند باعث التهاب در مناطق پُشت گلو و حنجره شده، و درنهایت منجر به پیدایش عوارض خوش‌خیم در حنجره شود.

آیا ابتلا به سرطان حنجره، باعث تغییر در صدای بیمار می‌شود؟

خشن شدن صدا می‌تواند به‌عنوان یکی از نشانه‌های ابتلا به سرطان حنجره درنظر گرفته شود. پس از درمان نیز اغلب بیماران شاهد تغییر در کیفیت صدای خود هستند، اما صدای خود را از دست نمی‌دهند.

محمد‌سالار حسینی