انتشار این مقاله


یادآوری خاطراتی که اتفاق نیافتاده اند

بر اساس تحفیقات جدید دانشگاه Warwick  بسیاری از افراد مستعد به یاداوری اتفاقاتی که روی نداده اند هستند. مطالعات انجام شده بر روی خاطرات اشتباه که توسط دکتر Kimberley  در دپارتمان روانشناسی انجام شده، نشان می دهد که اگر به ما درباره یک اتفاق کاملا خیالی در زندگی ما توضیح داده شود و مکررا تصور […]

بر اساس تحفیقات جدید دانشگاه Warwick  بسیاری از افراد مستعد به یاداوری اتفاقاتی که روی نداده اند هستند.

مطالعات انجام شده بر روی خاطرات اشتباه که توسط دکتر Kimberley  در دپارتمان روانشناسی انجام شده، نشان می دهد که اگر به ما درباره یک اتفاق کاملا خیالی در زندگی ما توضیح داده شود و مکررا تصور کنیم که این اتفاق رخ داده است تقریبا نیمی از ما این اتفاق را باور می کنیم.

بیش از ۴۰۰ شرکت کننده در مطالعات کاشت خاطرات، خاطرات و بیوگرافی خیالی را دریافت کردند، بر اساس یافته های این مطالعات حدود ۵۰ درصد از شرکت کنندگان تا حدی باور کرده بودند که این اتفاقات برای آن ها رخ داده است.

شرکت کنندگان در این آزمایش رنجی از خاطرات غلط را به یاد می آوردند، مثل سوار شدن بر یک بالون هوای داغ در کودکی، فریب دادن معلم و یا خراب کردن عروسی اقوام و ….

۳۰ درصد از شرکت کنندگان آن اتفاقاتی که پذیرفته بودند را به خاطر می آوردند و توضیح می دادند که این اتفاق چگنه رخ داده است و تصاویر از آن اتفاق را نیز شرح می دادند. ۲۳ در صد دیگر از این شرکت کنندگان علایمی از پذیرش نسبی آن اتفاق را نشان میدادند و آن اتفاق را باور کرده بودند.

دکترwade و همکارانش به این نتیجه رسیدند که در  تشخیص این امر که فرد در حال بازیابی و جمع کردن رویداد های واقعی رخ داده در گذشته است و یا یک سری خاطرات غلط است  حتی در شرایط  کنترل شده ی تحقیقات دشوار خواهد بود که در فضای زندگی عادی پیچیده تر هم می شود.

این یافته ها در زمینه های مختلفی دارای اهمیت است و باعث ایجاد سوال در مورد صحت و اعتبار خاطراتی که در تحقیقات دادگاهی ، جلسات دادگاه و درمان های  روانشناسی  استقاده می شود، شده است.

به علاوه خاطرات تجمعی یک گروه و یا جامعه نیز می تواند غلط باشد، صرفا به خاطر اطلاعات نادرست در اخبار که می تواند باعث تاثیر شدید در افکار و رفتار مردم شود.

دکتر wade درباره اهمیت این مطالعات می گوید: ” ما می دانیم چندین فاکتور بر روی خلق اعتقادات و خاطرات غلط تاثیر دارد ( مثلا اینکه از فرد بخواهیم چندین بار آن خاطره را تصور کند و یا با نشان دادن عکس هایی خاطرات آن ها را جابجا کنیم.) اما کاملا نمی دانیم که این فاکتور ها چگونه بر روی هم تاثیر دارند) انجام مطالعات در اشل بزرگترمی تواند ما را کمی به نتیجه نزدیکتر کند.

این یافته که بخش بیشتری از مردم تمایل دارند مه این خاطرات غلط را به یاد بیاورند بسیار پر اهمیت است و تحقیقات ما نشان می دهد که این باور ها و  خاطرات تغییر یافته و دستکاری شده می تواند بر روی افکار و رفتار آن ها نیز تاثیر بگذارد.”

دانشمندان حدود ۲۰ سال است که با بررسی متغیر های مختلف بر روی به یاد آوردن خاطرات غلط تحقیقات انجام می دهند.

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید