انتشار این مقاله


قصه های کودکانه؛ راهکاری برای تربیت بهتر و رشد سالم تر کودک

یکی از راه های رشد و تربیت صحیح فرزندان، بهره گیری از قصه ها در دوران کودکی آن ها می باشد. قصه های کودکانه در غالب کتاب های قصه، داستان ها و قصه های صوتی کودکانه توسط مؤسسات فعال در حوزه کودک تدوین و ارائه می شوند. ثابت شده است قصه خوانی می تواند در زندگی آینده کودک تأثیر بسزایی داشته باشد.

یکی از راه های رشد و تربیت صحیح فرزندان، بهره گیری از قصه ها در دوران کودکی آن ها می باشد. قصه های کودکانه در غالب کتاب های قصه، داستان ها و قصه های صوتی کودکانه توسط مؤسسات فعال در حوزه کودک تدوین و ارائه می شوند. ثابت شده است قصه خوانی می تواند در زندگی آینده کودک تأثیر بسزایی داشته باشد.

قصه های کودکانه؛ ابزاری برای آموزش نیکی ها و بدی ها به کودکان

زمانی که کودک بودم، بینهایت از قصه های زیبایی که مادر و مادربزرگم برایم تعریف می کردند لذت می بردم. یکی از دلایلی که راضی می شدم بخوابم، شوق به شنیدن داستان های جذاب بود. قصه بز بزک زنگوله پا و بچه هایش شنگول و منگول و حبه انگور، قصه کدو قل قله زن و بسیاری از قصه های دیگری که مربوط به افسانه های هر قوم و منطقه ای هستند. وقتی مادرم در حال تعریف قصه بود، من در دنیای قصه ها سیر می کردم. همراه حبه انگور در پشت ساعت قایم می شدم، همراه با پیرزن درون کدو غلت می خوردم و از ترس اینکه مبادا گرگ بدجنس ما را بخورد پشت پیرزن قایم می شدم. وقتی پیرزن برای رسیدن به منزل دخترش آن همه زحمت را به دوش می کشید متوجه مهر و محبت بین اعضای خانواده و تلاش برای شاد کردن همدیگر می شدم. از روش های فرار از دست موجودات بدجنس پی به ضرورت زیرک بودن در برابر مشکلات و یافتن راه حل عبور از مشکل می بردم. احتمالاً شما نیز با خواندن این خطوط به حال و هوای خودتان در زمان قصه خوانی کودکی رفتید. بله درست است؛ قصه خوانی تأثیر شگرفی بر حال و آینده کودک می گذارد. تهیه کتاب قصه کودکان و خواندن داستان های آن برای فرزندان می تواند ابزار ارزشمند، مهم و بسیار مؤثری در آموزش خوبی ها و بدی ها و تلقین فرق بین این امور به آن ها دارد.

کتاب قصه کودکان

فواید قصه گفتن های مادرانه در رشد و بالندگی فرزندان

قصه خوانی برای کودکان، همچون لالایی، روشی است که در سراسر دنیا به منظور خواباندن آن ها به کار می رود. تعریف قصه، آثار مثبت فراوانی بر کودکان دارد. طی آزمایشات و پژوهش های علمی در کشورهای مختلف دنیا، تأثیرات سازنده قصه گفتن به کودکان بر رشد و تربیت صحیح تر آن ها به اثبات رسیده است. نتایج حاصل از این پژوهش ها در ادامه آورده شده است:

  1.  قصه برای کودکان در هر سنی قابل تعریف است، به این شرط که قصه های مناسب رده سنی و سطح درک و فهم آن ها انتخاب شود.
  2. تعریف قصه برای کودک، می تواند موجب تربیت بهتر و رشد سالم تر وی شود.
  3. زبان و بیان قصه های کودکانه، برای ایشان شیرین و دلنشین خواهد بود. در نتیجه کودکان کلماتی را که در طول قصه بیان می شود، متوجه خواهند شد و این مطلب در افزایش قدرت یادگیری و افزایش دایره لغات آن ها بسیار مؤثر خواهد بود.
  4. فرزندانی که در دوران کودکی که با گوش دادن به قصه های کودکانه بزرگ می شود، در آینده ارتباطات بسیار سالم تری خواهند داشت.
  5. یکی از تأثیرات مهم قصه خوانی این است که شخصیتی آرام تر در کودکان شکل می گیرد.
  6. عبارات قصه شامل زیرکی ها، محبت کردن ها، کمک کردن ها و … است؛ در این حالت، هدف کمک به بهزیستی فرزندان می باشد.
  7. و …
تأثیر قصه گفتن بر رشد کودک


قصه های صوتی؛ روشی جذاب برای غوطه ور ساختن کودک در دنیای قصه ها

ابزار جدید که به کمک خانواده ها آمده است تا دایره وسیع تری از داستان ها را برای پر کردن اوقات کودک و استفاده بهینه در تربیت وی فراهم نماید، قصه كودكانه صوتي می باشد. قصه های صوتی توسط مؤسساتی که در زمینه تولید ابزارهای آموزشی و تربیتی برای کودکان فعالیت می کنند تولید می شوند. این قصه ها توسط نویسندگانی تهیه می شوند که دستی نیز در پژوهش افسانه های گذشته اقوام و ملت های مختلف دارند. داستان های کودکانه صوتی می توانند القاگر حس ایثار، وفاداری، عشق، محبت و … به فرزندان ما باشند. آنان با هم ذات پنداری با قهرمانان قصه ها، قهرمان زندگی خود بودن و گذر از مشکلات را تمرین می کنند.

قصه صوتی برای کودکان

داستان کودکانه صوتی را مناسب سن فرزندتان انتخاب کنید

نکته مهم در تهیه و استفاده از قصه های صوتی، توجه به بازه سنی کودک است. علایق و تمایلات کودک در هر سن و سالی متفاوت می باشد. استفاده از یک داستان صوتی مناسب کودک چهارم دبستانی، مسلماً برای یک کودک سه ساله مفید و جذاب نخواهد بود. در واقع کودکی که وارد دوران تحصیل می شود، دایره واژگان و مفاهیمی که برای او ملموس می باشد بسیار گسترده تر و متفاوت تر از یک کودک زیر چهار یا پنج سال می باشد. در رابطه با این که چه قصه یا داستانی مناسب با بازه سنی فرزند شما است، می توانید از کارشناسان حوزه کودک مشورت بگیرید.کتابچین یکی از سایتهای مفیدی است که می توانید کتابهای مخصوص کودکان و نوجوان چه متنی و چه صوتی را از آن تهیه نمایید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید