انتشار این مقاله


به لحاظ علمی چگونه هدیه‌ی بهتری بدهیم؟

بیشتر مردم دریافت کادوهای بد را تجربه کرده‌اند؛ مثل کیک میوه‌ای که دوست ندارند یا کرواتی که هیچ‌وقت استفاده نخواهند کرد. به تازگی، یک گروه از محققان مارکتینگ دقیقا بررسی کرده‌اند که چه چیزی کادوی بد تلقی می‌شود و چه چیز باعث می‌شود که مردم چیزی مثل آن را به عنوان هدیه به فردی که […]

بیشتر مردم دریافت کادوهای بد را تجربه کرده‌اند؛ مثل کیک میوه‌ای که دوست ندارند یا کرواتی که هیچ‌وقت استفاده نخواهند کرد.

به تازگی، یک گروه از محققان مارکتینگ دقیقا بررسی کرده‌اند که چه چیزی کادوی بد تلقی می‌شود و چه چیز باعث می‌شود که مردم چیزی مثل آن را به عنوان هدیه به فردی که دوست دارند هدیه بدهند.

این محققان اعتقاد دارند یکی از دلایل هدیه‌های بد این است که دهنده و دریافت‌کننده هدیه به چیزهای متفاوتی توجه دارند. دهنده‌ی هدیه بیشتر به لحظه دادن هدیه توجه دارد و این که می‌خواهد فرد گیرنده در آن لحظه غافلگیر شود و تحت تاثیر قرار گیرد اما فرد گیرنده بیشتر به کارایی و به درد بخور بودن هدیه توجه دارد. 

پرفسور مارکتینگ، جف گالاک، از دانشگاه کارنج ملون که این تحقیق را به انجام رسانده است می‌گوید:

ما متوجه شدیم که دهنده‌ی هدیه می‌خواهد که دریافت کننده حین دریافت بگوید ‘وای!’ در واقع به دنبال یک لذت بلافاصله‌ای است؛ در حالی که دریافت کننده بیشتر دوست دارد که هدیه به مرور ارزشش را ارایه کند. در واقع ما شاهد یک عدم تطابق بین طرز فکر و انگیزه گیرنده و دهنده‌ی هدیه بودیم.

پرفسور گالاک در ادامه‌ اضافه می‌کند به طور مثال شاید یک جاروبرقی عامل وای را نداشته باشد اما در عمل واقعا یک کادوی خوب باشد، چون آن برای یک مدت زمان طولانی استفاده می‌شود.

در مقاله جدید، محققان مطالعاتی را روی دهنده های هدیه های اشتباهی و بد انجام دادند و بر روی اشتراکات میان آنها تمرکز کردند. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌داد که گرایش روی لحظه دادن هدیه درمقابل کارایی در بلندمدت علت بسیاری از این اشتباهات را توضیح می‌دهد. بعضی از این اشتباهات شامل موارد زیر می‌شود:

+دادن هدیه‌هایی ناخواسته که تلاشی برای ایجاد یک غافلگیری در دریافت‌کننده است در حالی که گیرنده ترجیح می‌دهد هدیه‌ای بگیرد که غافلگیرش نکند اما در لیست خواسته‌هایش آن را می‌خواهد.

+دهندگان هدیه معمولا دوست دارند هدیه‌هایی را بگیرند که بلافاصله به صورت محسوسی تاثیر داشته باشد در حالی که شاید دریافت‌کننده ترجیح می‌دهد یک هدیه‌ی تجربی مثل بلیت تیاتر را دریافت کند که می‌تواند در بعدها باعث لذت بیشتری در فرد بشود.

+انتخاب هدیه‌های مسولانه‌ی اجتماعی مثل اهدا چیزی به خیریه‌ها به نام و نیت دریافت‌کننده با تصور اینکه او با این اهدا احساس خوبی پیدا می‌کند در حالی که شاید آن فرد ترجیح می‌دهد هدیه‌ای دریافت کند که بتواند از آن استفاده کند.

+دادن یک هدیه گران قیمت تا به‌ فکر بودن خود را نشان دهد در حالی که در واقعیت قیمت هدیه لزوما پیش‌بینی نمی‌کند که دریافت‌کننده چقدر از دریافت آن لذت می‌برد یا ازآن استفاده خواهد کرد.

برای انتخاب هدیه بهتر، محققان توصیه می‌کنند که مردم تلاش کنند تا با فرد دریافت‌کننده هدیه همزادپنداری کنند و به این فکر کنند که هدیه در بلندمدت برای فرد کارایی داشته باشد و در طول مدتی که آن را دارد از آن استفاده خواهد کرد یا نه.

پرفسور گالاک در ادامه، نتیجه می‌کند ما به کسانی که دوستشان داریم هدیه می‌دهیم و در واقع هدیه دادن تلاشی برای خوشحال کردن آنها و محکم کردن رابطه با آنهاست. اگر توجه کنیم که ارزش یک هدیه به استفاده دریافت‌کننده در طول مدتی که آن را دارد است و نه میزان لبخند او در لحظه‌ای که آن را باز می‌کند، می‎‌‌توانیم به هدف گرفتن هدیه‌هایی که کارایی خوبی ایجاد می‌کنند و برای گیرنده یک هدیه خوب محسوب می‌شوند برسیم.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید