انتشار این مقاله


اسهال در پریودی نشانه چیست؟

اسهال قبل و در طول دوران پریودی طبیعی است.

شاید خوشایند نباشد اما اسهال قبل پریودی و اسهال در دوران پریودی طبیعی است. همان تغییرات هورمونی که منجر به انقباض و ریزش پوشش دیواره‌ی رحم می‌شوند، می‌توانند دستگاه گوارشی را نیز تحت تأثیر قرار دهند. اگرچه معمولا نگرانی لزومی ندارد، اما مراحلی هست که برای جلوگیری یا کاهش اسهال در پریودی می‌توانید انجام دهید.

علت اسهال در پریودی

کارشناسان دقیقا نمی‌دانند که چرا برخی از افراد دچار اسهال در زمان پریودی می‌شوند اما برخی دیگر نه. آن‌ها اکثرا معتقدند که دلیل اسهال در پریودی ارتباط نزدیکی با افزایش هورمون‌هایی به‌نام پروستاگلاندین‌ها دارد که قبل پریودی ترشح می‌شوند.

پروستاگلاندین‌ها منجر به انقباضاتی می‌شوند که به ریزش پوشش دیواره‌ی رحم کمک می‌کند. همچنین، گاهی اوقات این هورمون‌ها باعث انقباضاتی در روده‌ها می‌شوند که می‌تواند طیفی از علائم دستگاه گوارشی مانند اسهال ایجاد کند. پروستاگلاندین‌ها میزان جذب روده‌ای را کاهش می‌دهند و این باعث می‌شود که غذا سریع‌تر از روده بزرگ عبور کند. این هورمون‌ها همچنین می‌توانند ترشح الکترولیت‌ها را افزایش دهند که این خود منجر به اسهال می‌شود.

اسهال شدن در پریودی مسئله‌ی بسیار رایجی است. در مطالعه‌ای در سال ٢٠١۴ که شامل ١۵۶ زن بود، محققان دریافتند که درد شکم و اسهال شایع‌ترین علائم گوارشی در دوران پریودی هستند. ٢۴ درصد زنان مورد بررسی، قبل از شروع پریودی و ٢٨ درصدشان در طول دوران پریودی علائم اسهال داشتند. حتی زنانی که احساس افسردگی یا اضطراب داشتند، علائم گوارشی بیشتری را گزارش کردند.

درمان اسهال در دوران پریودی

می‌توانید اسهال در زمان پریودی را به همان روشی که سایر انواع اسهال را درمان می‌کنید، درمان کنید. برای جبران کاهش مایعات ناشی از اسهال، مایعات زیادی بنوشید. به عنوان قاعده‌ای کلی، هنگامی که رنگ ادرارتان زرد کمرنگ می‌شود، به میزان کافی مایعات بنوشید. علاوه‌براین، از خوردن مواد غذایی که اسهال را شدیدتر می‌کنند، اجتناب کنید. این مواد غذایی شامل موارد زیر می‌باشند:

  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی
  • کافئین
  • محصولات لبنی
  • غذاهای ادویه‌دار
  • غذاهای بسیار شیرین

در موارد نادر، ممکن است نیاز داشته باشید داروهای ضداسهال بدون نسخه مانند لوپرامید (Imodium) مصرف کنید. همچنین، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil) برای رفع گرفتگی عضلانی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی اسهال آور: چه چیزی باعث اسهال میشود

داروهای ضدبارداری

مصرف قرص‌های ضدبارداری ممکن است به تنظیم چرخه‌ی قاعدگی و کاهش اسهال در دوران پریودی کمک کند. حتی برخی از افراد در آن بازه‌ی زمانی‌ از چرخه‌ی خود که باید مصرف قرص ضدبارداری را متوقف کنند، به مصرف ادامه می‌دهند و درنتیجه پریود نمی‌شوند. این معمولا منجر به دفعات کمتر اسهال می‌شود. با پزشک‌تان درمورد گزینه‌های درمانی مناسب خود صحبت کنید.

کاهش استرس

باتوجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، انجام اقدامات لازم برای کاهش استرس مهم است. استرس و اضطراب زیاد می‌تواند علائم پریودی از جمله گرفتگی عضلانی و اسهال را بدتر کند. در ادامه به نکاتی برای کاهش استرس اشاره می‌کنیم:

  • مدیتیشن: روزانه ۱۰ دقیقه به مدیتیشن بپردازید. این امر به تمرکز ذهن‌تان کمک می‌کند. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، از برنامه‌های مدیتیشن استفاده کنید.
  • خاموشی: زمانی از شب را برای خاموشی خود انتخاب کرده و پاسخ دادن به ایمیل یا تماشای تلویزیون را متوقف کنید. این کار به آرام کردن ذهن و کاهش استرس کمک می‌کند.
  • حرکت کنید: ورزش حتی اگر فقط به صورت ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در بیرون باشد، به کاهش استرس کمک می‌کند.

اگر روزهای سختی داشته و در اوج استرس خود قرار دارید، به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. او به شما کمک می‌کند از منابع استرس خود رهایی یابید و راه‌های جدید مقابله با استرس را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه اسهال را در خانه درمان کنیم؟

جلوگیری از اسهال شدن در پریودی

اگر به‌طور مکرر در دوران پریودی دچار اسهال می‌شوید، مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش احتمال اسهال شدن در پریودی انجام دهید.

چند روز قبل از پریود، شروع به خوردن فیبر بیشتر کنید. فیبر باعث سفت‌تر شدن مدفوع می‌شود. مواد غذایی حاوی فیبر شامل نان سبوس‌دار و میوه و سبزیجات با پوست است؛ زیرا قسمت اعظم فیبر در پوست میوه و سبزیجات وجود دارد.
علاوه‌براین، موادغذایی حاوی پروبیوتیک مانند ماست به رژیم غذایی خود اضافه کنید. موادغذایی حاوی پروبیوتیک می‌تواند میزان باکتری‌های سالم روده را افزایش دهد، که این امر به کاهش علائم اسهال کمک می‌کند.
در آخر، یک یا دو روز قبل پریودی ایبوپروفن بخورید. ایبوپروفن به کاهش اثرات پروستاگلاندین‌ها در بدن کمک می‌کند.

آیا سایر مشکلات گوارشی می‌توانند مرتبط با پریودی باشند؟

افراد می‌توانند طیف دیگری از مشکلات گوارشی را نیز قبل و در طول دوران پریودی تجربه کنند. از جمله:

  • گاز و نفخ شکم
  • یبوست
  • حرکات مکرر روده

علائم می‌تواند ماه به ماه تغییر کند. در چند چرخه، ممکن است دچار اسهال شوید و در چند دوره‌ی بعدی احساس یبوست کنید.

همه‌ی این تغییرات احتمالا مرتبط با پروستاگلاندین‌ها هستند. اما تغییر رژیم غذایی به دلیل ویار می‌تواند نقش داشته باشد.

آیا برای اسهال در دوران پریودی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اسهال گاه به گاه قبل یا در طول پریودی کاملا طبیعی است. اگر در طی فعالیت‌های روزانه نیز ادامه داشته باشد، می‌تواند موضوع دیگری در میان باشد. در صورت وجود موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اسهال یا سایر علائم گوارشی که بیش از دو روز طول بکشد
  • درد یا گرفتگی عضلانی در شکم یا لگن که کنترل آن با داروهای بدون نسخه دشوار باشد
  • مدفوع با موکوس قابل رویت

این‌ها می‌توانند علائمی از بیماری‌های گوارشی زمینه‌ای باشند که در طول پریودی بدتر می‌شوند. پزشک می‌تواند به رفع علائم کمک کند و گزینه‌های درمانی مناسب را ارائه دهد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *