انتشار این مقاله


مواد غذایی اسهال آور: چه چیزی باعث اسهال میشود

اخیراً با سؤالی عجیب اما پرتکرار در وب مواجه شدیم مبنی بر این که ” چی بخورم اسهال بشم “؟ اما خوردن غذا و داروهای مسهل برای درمان یبوست کار منطقی به نظر می‌رسد. اسهال، یک علامت پزشکی شایع است که علل بسیار گوناگونی دارد اما عفونت، عوارض جانبی داروها یا علائم بیماری‌هایی مثل سلیاک […]

اخیراً با سؤالی عجیب اما پرتکرار در وب مواجه شدیم مبنی بر این که ” چی بخورم اسهال بشم “؟ اما خوردن غذا و داروهای مسهل برای درمان یبوست کار منطقی به نظر می‌رسد. اسهال، یک علامت پزشکی شایع است که علل بسیار گوناگونی دارد اما عفونت، عوارض جانبی داروها یا علائم بیماری‌هایی مثل سلیاک و بیماری التهابی روده  (IBD) در صدر این علل قرار می‌گیرند. ما در این مقاله درباره‌ی این که چه چیزی باعث اسهال میشود، چه میوه هایی باعث اسهال میشود، درمان خانگی اسهال و زمان مراجعه به پزشک صحبت خواهیم کرد.

چه چیزی باعث اسهال میشود

مواد غذایی اسهال آور کم نیستند. ما به مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. قند و جایگزین‌های قندی

غذاهایی که دارای قند زیاد هستند اسهال آور می‌باشند. هنگامی که غذاهای حاوی مقدار زیادی قند وارد بدن می‌شوند، آب بیشتری وارد روده شده و می‌تواند باعث ایجاد مدفوع آبکی شود. فروکتوز قندی است که به طور طبیعی در میوه‌ها یافت می‌شود و پاسخ این سؤال که چه میوه هایی باعث اسهال میشود به این شرح است:

  • آب سیب
  • انگور
  • آگاوه
  • نوشابه گازدار

بدن می‌تواند مقادیر خاص فروکتوز را در یک زمان هضم کند. مصرف فروکتوز بیش از توان بدن باعث اسهال میشود. دکتر نورتون گرینبرگر، متخصص گوارش و استاد پزشکی دانشگاه هاروارد، اظهار می‌دارد که:

۷۵ درصد افرادی که بیش از ۴۰ تا ۸۰ گرم فروکتوز در روز مصرف می‌کنند، اسهال خواهند داشت.

منابع دیگر خبر از آن می‌دهند که ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم نمی‌توانند مقادیر بالای فروکتوز را جذب کنند و این پاسخ چرایی سؤال چه میوه هایی باعث اسهال میشود، است.

الکل‌های قندی، از جمله سوربیتول، مانیتول، گزیلیتول و اریتریتول، معمولاً برای شیرین‌کردن غذاها با برچسب “بدون قند” یا “بدون قند افزودنی” استفاده می‌شوند. این الکل‌ها به خوبی توسط بدن جذب نمی‌شوند و در بعضی افراد ممکن است اسهال ایجاد کنند؛ به خصوص اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند. باید فهرست مواد غذایی حاوی “بدون قند” یا “بدون قند افزودنی” مانند آدامس‌ها، آب‌نبات و پروتئین‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا دارای الکل‌های قندی هستند یا نه.

۲. کافئین

نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین در برخی افراد باعث اسهال میشود. کافئین یک ماده‌ی غذایی محرک است و سرعت حرکت غذا را از طریق روده زیاد می‌کند. پس جواب سؤال چه چیزی باعث اسهال میشود در مورد کافئین از این قرار است:

  • شکلات
  •  قهوه
  • نوشابه گازدار
  •  چای

۳. غذاهای چرب و تند

غذاهای سرخ شده و سایر غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی هستند باعث اسهال میشود؛ زیرا فرآیند هضم و جذبشان دشوار است. با این که دیگر در صنعت غذایی جای ندارند، اما جایگزین‌های چربی مانند اُولسترا (Olestra) نیز باعث اسهال میشود. باید برچسب محصولاتی مانند چیپس سیب‌زمینی را بررسی کرد تا دید اولسترا در فهرست مواد تشکیل دهنده وجود دارد یا خیر. غذاهای تند، مانند غذاهایی که حاوی فلفل تند هستند، یکی دیگر از علل رایج اسهال هستند.

۴. لاکتوز

کسانی که بدنشان با عدم تحمل لاکتوز مواجه است ممکن است پس از مصرف محصولات لبنی، اسهال داشته باشند. عدم تحمل لاکتوز در میان آفریقایی-آمریکایی ها، آسیایی-آمریکایی‌ها، آمریکایی‌های مکزیکی و بومیان آمریکایی شایع‌تر است. در واقع تمام کسانی که با خوردن شیر همیشه حالشان بد می‌شود، مشکوک به عدم تحمل لاکتوز هستند.

الیگوساکاریدها، دی‌ساکارید، مونوساکاریدها و پلی‌ساکاریدها دسته‌ای از کربوهیدرات‌ها به نام FODMAP هستند. غذاهای حاوی مقدار زیادی از این کربوهیدرات‌ها برای بعضی افراد هضم دشوار دارد و گاهی اوقات باعث اسهال میشود. فروکتوز، لاکتوز و الکل‌های قندی، FODMAP هستند. لیست مواد غذایی FODMAP طویل است، اما برای پاسخ به پرسش ” چی بخورم اسهال بشم ” می‌توان گفت:

  • آرتیشو یا کنگر فرنگی
  • حبوبات
  • سیر
  • پیازها

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: عدم تحمل لاکتوز


۵. گلوتن

گلوتن پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو است و بسیاری از افراد که مشکل هضم گلوتن دارند، دچار بیماری‌های جدی مثل سلیاک می‌شوند. سیستم ایمنی فرد مبتلا به سلیاک، به گلوتن واکنش نشان می‌دهد و سبب آسیب به روده کوچک می گردد.

کسانی که بیماری سلیاک ندارند هم ممکن است مشکلاتی در تحمل گلوتن داشته باشند. اگر کسی گلوتن را مسئول اسهال خود می‌داند، بسیار مهم است که پیش از در نظر گرفتن رژیم غذایی فاقد گلوتن به پزشک مراجعه نماید.

چی بخورم اسهال بشم

از کجا بفهمیم که سؤال “چی بخورم اسهال بشم” درست طرح شده

اسهال در صورتی می‌تواند مرتبط با مواد غذایی باشد که اخیراً تغییراتی در رژیم غذایی صورت گرفته باشد. همچنین در صورت همراهی بالای اسهال و ماده‌ی غذایی خاصی مثل لبنیات می‌توان مواد غذایی اسهال آور را مقصر دانست.

یادداشت‌برداری روزانه از غذاهای مصرفی و علائم روده‌ای به تعیین الگوها کمک می‎کند.

قبل از نسبت دادن اسهال به مواد غذایی، بررسی تغییرات اخیر دارو نیز مهم است. اسهال عوارض جانبی رایج بسیاری از داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها و داروهایی است که حاوی منیزیم هستند. در واقع همه‌ی داروها می‌توانند اسهال بدهند مگر این که خلاف آن ثابت شود. در مورد این که چه چیزی باعث اسهال میشود، علائم زیر ارتباط اسهال با مواد غذایی اسهال آور را کمرنگ می‌کند:

  • حاوی خون یا چرک باشد
  • همراه با تب باشد
  • برای مدت طولانی پایدار بماند

درمان‌های خانگی برای اسهال

اگر فرد مبتلا به اسهال باشد، باید یک رژیم غذایی منظم مصرف کند. از لحاظ تاریخی، پزشکان رژیم BRAT (شامل موز، برنج، سیب زمینی و نان تست) را برای درمان اسهال توصیه کرده‌اند، اما شواهد جامعی برای اثبات مفید بودن آن وجود ندارد. همچنین، نیازی به محدود کردن محصولات لبنی وجود ندارد، مگر این که مطمئن باشید که لبنیات باعث اسهال شما شده است. در زیر فهرستی از درمان‌ها و داروهایی است که ممکن است برای اسهال مفید باشد.

هیدراتاسیون

حفظ آب بدن اولویت اول برای کسی است که اسهال دارد و بهترین راه برای رسیدن به این هدف، نوشیدن مقدار زیادی مایعات است. علاوه بر آب، خدمات تغذیه‌ای سرطان استنفورد توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به اسهال می‌توانند یکی از موارد زیر را انجام دهند:

  • خوردن غذاهای آبکی
  • چای بدون کافئین
  • آبمیوه رقیق شده
  • نوشیدنی‌هایی که حاوی الکترولیت‎ها هستند، مانند نوشیدنی‌های ورزشی
  • نوشیدنی زنجبیلی ملایم

مایعاتی که هم شکر و هم نمک دارند، با نام محلول آب‌رسانی خوراکی (ORS)، جذب به بدن را آسان‌تر می‌کنند. به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، ORS را می‌توان با اضافه‌کردن نیم قاشق چای‌خوری نمک و ۶ قاشق چای‌خوری شکر به یک لیتر آب تهیه کنند.

داروها

داروهای بدون نسخه نیز برای کمک به درمان در دسترس هستند. در صورت تمایل می‌توان با دکتر مشورت کرد .برخی مطالعات نشان داده‌اند که لورئامید (Imodium) و سایمتیکون هنگامی که باهم مصرف می‌شوند درمان بهتر صورت می گیرد. بیسموت سابسالیسیلات که بیشتر به عنوان Pepto-Bismol شناخته می‌شود، یکی دیگر از داروهای موجود در داروخانه است.

توصیه‌هایی درمانی یبوست و داروهای اسهال آور هم به طور خلاصه آورده می‌شود، اما باید توجه داشت که مشورت با پزشک برای مصرف هر دارویی مهم است.

  • افزایش مصرف مایعات، فیبر (سبزیجات و میوه‌جات) و افزایش فعالیت
  • نشستن در توالت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از صبحانه بدون زور زدن
  • ملین‌های اسمزی (لاکتولوز، سوربیتول یا پلی اتیلن گلیکول)، انما یا شیاف گلیسیرین
  • لوبی پریستون، پسیلیوم، شیر منیزیوم و بیزاکودیل

پروبیوتیک‌ها‌‌

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید هستند که در روده زندگی می‌کنند که ممکن است درمان مناسب برای کودکان مبتلا به اسهال باشند، اما مطالعات بیشتری در بزرگسالان مورد نیاز است.

فیبر محلول

غذاهایی که حاوی مقدار زیادی فیبر نامحلول هستند، می‌توانند اسهال را بدتر کنند درحالی که غذاهای حاوی فیبر محلول، می‌تواند به پیش‌گیری از دفع کمک کند. از نمونه‌های مواد غذایی حاوی فیبر محلول جو و پرتقال می‌باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر اسهال بیش از ۴۸ ساعت ادامه پیدا کند، نیاز به پزشک است. همچنین اگر فرد دارای اسهال خونی باشد، با درد شدید معده همراه باشد، و احساس ناراحتی زیاد کند. نوزادان و افراد مسن بیشتر در معرض کمبود آب هستند، به این معنی که اسهال در افراد این گروه خطرناک است. نشانه‌هایی از کمبود آب درافراد این گروه‌ها مانند:

  • کاهش مقدار ادرار
  • افزایش ضربان قلب
  • سرگیجه و یا پریشانی

بسیاری از موارد اسهال خفیف و کوتاه‌مدت بدون نیاز به مراقبت برطرف می‌شوند. درمان‌های خانگی می‌تواند به کاهش ناراحتی مربوط به اسهال کمک کنند.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (4)
دیدگاهتان را بنویسید