انتشار این مقاله


عوارض سرطان: یبوست

درمان سرطان عوارض متعددی دارد که در این مطلب با یکی از آنها آشنا می‌شویم.

زمانی که حرکات روده مختل شود، مدفوع به سختی در آن حرکت می کند و یبوست رخ می دهد. یبوست ممکن است با درد شکمی، نفخ و حالت تهوع همراه شود. روش های درمان سرطان مثل شیمی درمانی، تغییرات رژیم غذایی، عدم مصرف مایعات کافی و عدم تحرک باعث بروز یبوست می شود. پیشگیری از یبوست از درمان آن آسان تر است و با رعایت موارد زیر نیز می‌توان از یبوست و انسداد روده‌ای پیشگیری کرد.


مقالات مرتبط: مقابله با تهوع در طول درمان سرطان


راه های پیش گیری و درمان یبوست

  1. مصرف مواد غذایی پرفیبر: به غذاهای خود سبوس اضافه کنید تا میزان فیبر مصرفی تان بیشتر شود. اگر عمل جراحی روده یا انسداد روده ای دارید، فیبر زیاد مصرف نکنید.
  2. مصرف مایعات زیاد: اغلب مردم به حداقل ۸ لیوان آب در روز نیاز دارند. با توجه به داروی مصرفی و یا توصیه‌های پزشکی این میزان می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. نوشیدنی‌های گرم مثل چای و قهوه و سوپ هم جزو مایعات محسوب می‌شوند.
  3. فعالیت روزانه: با توصیه ی پزشک خود، بعد از انجام شیمی درمانی، ورزش کنید. دوچرخه سواری و پیاده روی از ورزش های مناسب افراد بیمار است. در صورتی که نتوانید این فعالیت ها را انجام دهید، ورزش های سبک را روی تخت یا صندلی امتحان کنید.
  4. دارو های مصرفی: اگر وخامت یبوست به حدی باشد که باعث عفونت، خونریزی، هموروئید و سایر مشکلات روده ای شود، حتما با پزشک خود در میان بگذارید تا دارو هایی را برایتان تجویز کند.
هموروئید؛ هموروئید داخلی و خارجی
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید