انتشار این مقاله


با ۱۵ روش درمان خانگی آلرژی بیشتر آشنا شوید

واکنش آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی شما به چیزی واکنش می‌دهد که برای سایر افراد آزاردهنده نیست.

واکنش آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی شما به چیزی واکنش می‌دهد که برای سایر افراد آزاردهنده نیست. معمولا پزشکان برای درمان آلرژی از رویکردهای مختلفی استفاده می‌کنند؛ این رویکردها معمولا شامل استفاده از داروها یا تزریق آلرژن (ماده‌ی آلرژی زا) به فرد است. با این حال، انواع درمان خانگی آلرژی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

برخی از مهم‌ترین عواملی که ایجاد آلرژی می‌کنند (آلرژن‌ها)، عبارت اند از:

  • دانه گرده
  • مایت‌های گرد و غبار
  • شوره‌ی سر حیوانات خانگی
  • اسپور مخمرها و قارچ‌ها
  • نیش حشرات
  • غذاها
  • داروها

حساسیت می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند؛ از جمله:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خارش
  • راش‌های پوستی
  • تورم
  • آسم

بهترین درمان خانگی آلرژی

بهترین درمان خانگی آلرژی تا حد ممکن، پیشگیری است. پزشکان و متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند که مواجه با آلرژن (ماده حساسیت زا) را محدود یا قطع کنید.

شما باید از مواجه با آلرژن‌ها خودداری کنید. برای مثال، اگر قبلا نسبت به یک داروی سولفونامیدی حساسیت داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. بنابراین پزشک در صورت نیاز، احتمالا یک آنتی بیوتیک جایگزین را تجویز خواهد کرد.

گفته می‌شود که خودداری از برخی آلرژن‌ها، اجتناب ناپذیر است. در این مورد، پس از مشورت در مورد علائم خود با پزشک، بهتر است به دنبال درمان خانگی آلرژی باشید تا با علائم ناشی از مواجه با آلرژن مقابله کنید.

انواع درمان خانگی آلرژی

شست و شوی بینی با محلول نرمال سالین

مطالعه‌ای مروری در سال ۲۰۱۲ بر روی ۱۰ مقاله نشان داده است که شست و شوی بینی با محلول نرمال سالین، اثرات مفیدی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به التهاب بینی آلرژیک (در بیماری تب یونجه) دارد.

فیلترهای HEPA

فیلترهای پربازده ذرات هوا (HEPA) با به دام انداختن مواد تحریک کننده‌ی موجود در هوا مثل دانه گرده، گرد و غبار و شوره سر حیوانات خانگی، باعث کاهش آلرژن‌های موجود در فضای خانه می‌شوند.

گیاه butterbur

مطالعه‌ای مروری در سال ۲۰۰۳ نشان داد که گیاه باتربار (با نام علمی Petasites hybridus ) می‌تواند به اندازه‌ی آنتی هیستامین‌های خوراکی رایج، برای درمان خارش چشم موثر باشد.

آنزیم بروملین

بروملین آنزیمی است که در پاپایا و آناناس وجود دارد. متخصصان طب سنتی، بروملین را برای بهبود تنفس موثر می‌دانند؛ زیرا باعث کاهش تورم می‌شود.

طب سوزنی

مطالعه‌ای مروری در سال ۲۰۱۵ بر روی ۱۳ مقاله نشان داده است که طب سوزنی نتایج مثبتی بر روی التهاب بینی ناشی از تب یونجه (چه به صورت فصلی و چه به صورت مزمن) دارد.

پروبیوتیک‌ها

مطالعه‌ای مروری در سال ۲۰۱۵ بر روی ۲۳ مقاله نشان داده است که پروبیوتیک‌ها می‌توانند باعث بهبود علائم التهاب بینی آلرژیک (تب یونجه) شوند.

عسل

یک تئوری معروف، خوردن عسل محلی را توصیه می‌کند؛ ولی هیچ گونه شواهد علمی برای اثبات آن وجود ندارد. بر اساس این تئوری، با گذر زمان، حساسیت شما به دانه‌های گرده‌ی منطقه‌ای که زنبورها آن‌ها را برای تهیه عسل جمع آوری می‌کنند، کاهش می‌یابد.

سیستم‌های تهویه هوا و دستگاه‌های رطوبت گیر

دستگاه‌های تهویه هوا و رطوبت گیر با کاهش رطوبت هوا، باعث محدود شدن رشد کپک‌ها و قارچ‌ها می‌شوند. این موجودات می‌توانند باعث ایجاد آلرژی شوند.

جلبک Spirulina

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داده که مصرف خوراکی اسپرولینا (نوعی جلبک سبز-آبی) اثرات محافظت کننده در برابر التهاب بینی آلرژیک (تب یونجه) دارد.

گیاه گزنه

متخصصان طب سنتی، استفاده از گیاه گزنه را به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی برای کمک به درمان آلرژی توصیه می‌کنند.

فلاونوئید Quercetin

فلاونوئید کوئرستین، مورد علاقه‌ی طرفداران طب سنتی است؛ زیرا معتقدند که باعث تثبیت آزادسازی هیستامین و کمک به کنترل علائم آلرژی می‌شود. این فلاونوئید به طور طبیعی در بروکلی، گل کلم، چای سبز و میوه‌ی مرکبات وجود دارد.

ویتامین C

متخصصان طب سنتی مصرف روزانه‌ی ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C را برای کاهش سطح هیستامین توصیه می‌کنند.

اسانس نعنا

مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۸ نشان داد که روغن نعنا به اندازه کافی اثرات ضدالتهابی دارد که باعث کاهش علائم آسم برونشی و التهاب بینی آلرژیک (تب یونجه) می‌شود و توسط کارآزمایی‌های بالینی به تایید رسیده است. اسانس‌ها می‌توانند به درون هوا انتشار یابند؛ ولی برای مصرف موضعی، باید در یک روغن حامل، رقیق شوند.

اسانس اکالیپتوس

طرفداران طب سنتی توصیه می‌کنند که از روغن اکالیپتوس به عنوان یک عامل ضدمیکروبی استفاده شود؛ می‌توان در فصل آلرژی، این روغن را برای شست و شو استفاده کرد.

اسانس کندر

بر اساس نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، روغن کندر می‌تواند باعث کمک به مقابله با التهاب بینی آلرژیک (تب یونجه) مزمن شود. می‌توانید روغن کندر را در یک روغن حامل رقیق کنید و پشت گوش‌های خود بمالید. هم‌چنین می‌توانید آن را در هوا پخش و سپس استنشاق کنید.

احتیاط‌های لازم هنگام استفاده از انواع درمان خانگی آلرژی

از درمان‌های خانگی برای درمان واکنش‌های آلرژی شدید یا شوک آنافیلاکسی استفاده نکنید؛ علائم این واکنش‌ها عبارت اند از:

  • دشواری در تنفس
  • سفت شدن ریه‌ها
  • درد قفسه سینه
  • تغییراتی در فشار خون
  • سرگیجه
  • سنکوب (غش)
  • راش‌های پوستی
  • استفراغ

اگر این علائم را تجربه کردید، به مراقبت‌های درمانی اورژانسی مراجعه کنید. شوک آنافیلاکسی می‌تواند کشنده باشد.

هم‌چنین استفاده از اسانس‌ها، چندان بی‌خطر نیست! سازمان غذا و داروی ایالات متحده بر خلوص، کیفیت و بسته بندی اسانس‌ها نظارتی ندارد. مهم است که اسانس‌ها را بر اساس دستورالعمل‌های موجود مصرف کنید و از کیفیت محصول خود اطمینان حاصل کنید.

اسانس مخلوط شده با روغن حامل را روی پوست سالم، مثل ساعد خود امتحان کنید. اگر در عرض ۲۴ ساعت واکنشی نسبت به آن نشان ندادید، می‌توانید به طور ایمن از آن استفاده کنید. هر گونه اسانس جدیدی را قبل از مصرف تست کنید؛ به ویژه اگر مستعد آلرژی هستید.

نتیجه گیری

برخی شواهد نشان می‌دهد که درمان خانگی آلرژی می‌تواند موثر باشد؛ ولی بهتر است قبل از امتحان کردن آن‌ها، با پزشک خود مشورت کنید. یک تشخیص کامل دریافت کنید و به توصیه‌های پزشک خود در مورد بهترین شرایط برای شما و وضعیت شخصی خود گوش فرا دهید.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید