انتشار این مقاله


تاثیر گوجه فرنگی بر فشارخون

گوجه فرنگی بدلیل آبدار بودن و طعم آن دارای محبوبیت زیادی است و باعث جلوگیری از بیماری ها می شود.‌ علاوه‌بر این‌ها باعث از بین بردن سرطان پروستات می‌شود.  در دانشگاه Ben Gurionدر اسرائیل مطالعه‌ای صورت گرفت که درآن ۱۶ هفته اثرات مصرف روزانه‌ی عصاره‌ی گوجه‌فرنگی روی ۳۱ نفر که داوطلب بودند ،اندازه‌گیری کردند.این عصلره […]

گوجه فرنگی بدلیل آبدار بودن و طعم آن دارای محبوبیت زیادی است و باعث جلوگیری از بیماری ها می شود.‌ علاوه‌بر این‌ها باعث از بین بردن سرطان پروستات می‌شود.

 در دانشگاه Ben Gurionدر اسرائیل مطالعه‌ای صورت گرفت که درآن ۱۶ هفته اثرات مصرف روزانه‌ی عصاره‌ی گوجه‌فرنگی روی ۳۱ نفر که داوطلب بودند ،اندازه‌گیری کردند.این عصلره به طور میانگین باعث کاهش فشلر سیستولی به اندازه‌ی ۱۰ واحد و فشار دیاستولی به اندازه ۴ واحد می‌شود .

مطالعات زیادی نیاز است تا مشخص شود که آیا این نتایج بدست آمده در دوره‌ی زمانی طولانی می‌‌تواند پایدار بماند یا نه.نتایج حاصل از عصاره جذاب است چراکه برخلاف دارو‌های فشارخون فاقد عوازض جانبی است.

محققان پیشنهاد دادند که ممکن است آنتی‌اکسیدان گوجه‌فرنگی شامل لایکوپن، کاروتنB و ویتامین Eکه موجب سلامتی می‌شود،باشد.گوجه‌فرنگی همچنین سرشار از پتاسیم است که پتاسیم با فشارخون بالا مرتبط است.

براساس کفته‌های دکتر Thomas D.Gilesرئیس انجمن فشارخون بالا در آمریکا بیان کرده‌است که دیواره‌ی شریان‌ها در معرض استرس اکسیداتیو است که و این اکسیداتیو بودن می‌تواند به بدن ما آسیب بزند بنابراین هرچیزی که دارای مواد آنتی‌اکسیدان باشد می‌تواند از این جلوگیری کند.

میزان آنتی اکسیدان‌های داروهای Lyc-O -Mato موجود در داروخانه ها با میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نصف استکان سس گوجه‌فرنگی برابر است.

سس‌های گوجه‌فرنگی آماده دارای سدیم بالایی هستند که برای کسانی‌که فشارخون بالا دارند ایجاد مشکل می‌کندبه همین دلیل Gilesپیشنهاد داد تا افراد سس‌های گوجه‌فرنگی با میزان سدیم کم انتخاب کنند یا اینکه این سس را درخانه با استفاده از گوجه‌فرنگی ‌های تازه تهییه کنند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید