انتشار این مقاله


۵ کلاه برای محافظت بیشتر از صورتتان

۱۵هنگامی دمای هوا خیلی بالاست، یک کلاه آفتابی می‌تواند به شما یک جلوگیری دمایی خوبی بدهد. و این کار را بیشتر از سرد کردن شما انجام می‌دهد. یک کلاه می‌تواند از شما در مقابل اشعه‌های مخرب محافظت بکند مانند اشعه ماورای بنفش(UV) که موجب سوختگی‌های پوستی می‌شود. در حقیقت بیشتر متخصصین پوست توصیه به پوشیدن […]

۱۵هنگامی دمای هوا خیلی بالاست، یک کلاه آفتابی می‌تواند به شما یک جلوگیری دمایی خوبی بدهد. و این کار را بیشتر از سرد کردن شما انجام می‌دهد. یک کلاه می‌تواند از شما در مقابل اشعه‌های مخرب محافظت بکند مانند اشعه ماورای بنفش(UV) که موجب سوختگی‌های پوستی می‌شود. در حقیقت بیشتر متخصصین پوست توصیه به پوشیدن یک کلاه و به همراه آن استفاده از کرم ضدآفتاب می‌کنند که باعث کم شدن آسیب‌های وارده به پوست بشود. دکتر Joshua Zeichner مدیر تحقیقات لوازم آرایشی و بهداشتی در مرکز پزشکی Mount Sinai در New York City می گوید: “خیلی از مردم فراموش می‌کنند هنگامی که از از خانه یا محل کار خارج می‌شوند از ماحفظ‌های پوستی(کرم ضدآفتاب) استفاده بکنند، در این زمان پوشیدن کلاه می تواند یک راه کمکی خوبی باشد.” اما حالا کدام یک از کلاه‌ها برای استایل شما مناسب است؟ در این به ۵ کلاه برتری که هم زیبایی خاص خود را دارد و هم می‌تواند نقش محافظتی خود را ایفا بکند می‌پردازیم:

wide-brim-hat-622x468

کلاه با لبه‌های پهن

دکتر Jessica Wu متخصص پوست در لس‌آنجلس و نویسند کتاب Feed Your Face می‌گوی: “در مورد مقوله محافظت در مقابل خورشید کلاه با لبه‌های پهن(Wide-Brimmed Hat) بهترین انتخاب است. و اینکه هرچه لبه‌های آن پهن‌تر باشد بهتر است.” در واقع لبه‌ها می‌توانند از گردن و گوش‌های شما محافظت بکنند، جاهایی که معمولا سرطان پوست در آنجا ایجاد می‌شود. او همچنین می‌گوید: “یک کلاه با لبه‌های پهن می‌تواند از شما در برابر اشعه مستقیم UV محافظت بکند و به همان خوبی می‌تواند از اشعه‌های بازتاب شده از سطح زمین و آب نیز این کار را بکند.” و خبر خوب اینکه این مدل در بیشتر بزرگراه دیده می‌شود و به این دلیل هم می‌تواند مد باشد و هم کابردی.

shade-cap-622x468

کلاه نقابدار

اگر شما عاشق این هستید که کلاه بیس‌بال بازها را بپوشید، کلاه نقابدار(Shade Cap) برای شما ساخته شده است. این کلاه همانند یک کره توپ است ولی دارای یک پارچه ی ۷ اینچی است که به سمت پایین آمده است و می‌تواند برای محافظت از گردن و گوش‌ها کارآمد باشد، همان قسمت‌هایی که بیشترین استعداد در سرطانی شدن را دارند. این کلاه‌ها از جنس کم‌وزنی ساخته شده‌اند که می توانند شما را علاوه بر حفاظت خنک هم بکنند. بیشتر مدل‌های این نوع کلاه ها در قسمت فوقانی آنها گیره‌هایی دارند که می‌تواند پارچه‌های در طرفین آن را هنگامی که به آن نیاز ندارید جمع کنید. این یک کلاه ایده‌آل است برای کسانی که عاشق کمپینگ و پیاده‌روی هستند و در ورزشی فروشی‌ها و دیگر مغازه‌ها نیز یافت می‌شود.

floppy-hat-622x468

کلاه فلاپی(Floppy Hat)

همانند نوع با لبه‌های پهن، این مدل نیز محافظت خوبی در ناحیه صورت، گوش‌ها و گردن ارائه می‌دهد. ولی از مدل‌های حصیری این کلاه برحذر باشید چرا که سوراخ‌های داخل آن می‌تواند به اشعه‌های مخرب UV اجازه عبور بدهند. دکتر Wu می‌گوید: “برای محافظت بیشتر به دنبال مدل‌هایی باشید که رنگ تیره‌‌ای دارند و همچنین ضخیم و مات هستند.” شما احتمالا مدلی را بخواهید که دارای UPF از ۲۵ به بالا باشد. و به دلیل اینکه این کلاه به اندازه کلاه‌های با لبه‌ی پهن محکم نیستند مطمئن شوید هنگامی که از این کلاه استفاده می‌کنید از کرم ضدآفتاب در ناحیه گردن و گوش استفاده می‌کنید.

bucket-hat-622x468

کلاه سطلی(Bucket Hat)

حتما نباید یک ماهی‌گیر باشید که از کلاه سطلی استفاده بکنید. این مدل قدیمی در حال حاضر تغییراتی داده است و در آن از رنگ‌های جسورانه و مدل‌های مختلف استفاده شده است. در مورد این کلاه می‌توان به نکته اشاره کرد که در این مدل باید کلاهی را انتخاب کرد که حداقل لبه‌ای به اندازه ۲ تا ۳ اینچ در همه‌ی جهات طول داشته باشد. شما همچنین می‌بایست به دنبال مدل‌های تاریک، غیرانعکاس کنند از ناحیه زیر آن باشید؛ چرا که اشعه‌های UV می‌توانند از سطوح انعکاس پیدا بکنند مانند سطح آب و در هر حال برای صورت شما مضر هستند.

fedora-622x468

کلاه نمدی

برای ستاره‌هایی مانند Justin Timberlake، یک کلاه نمدی می‌تواند به صورت زیادی شریک کاری محسوب شود.(این کلاه نیز حداقل در فیلم هایی که شخصیت Indiana Jones بازی کرده است نیز دیده شده است.) خوشبختانه، با یک لبه به اندازه معمولی ۲.۵ اینچ این کلاه به میزان مناسبی محافظت در مقابل نور خورشید نشان می‌دهد. فقط مواظب باشید که از نوع حصیری آن استفاده نکنید، چرا که این مدل به اشعه UV اجازه عبور می‌دهد. از مدل‌های از کلاه Fedora استفاده بکنید که ضخامت زیادی دارد و الیاف آن به طور محکمی به هم چسبیده‌اند و رنگ تیره‌ای دارند، که این مدل‌ها می‌توانند نور بیشتری را مسدود بکنند در مقابل مدلی که جنس نازکی دارند. و به خاطر داشته باشید که پوشیدن یک کلاه این معنی را نمی‌دهد که شما نبایست کرم ضدآفتاب بزنید و مطمئن باشید که این کار را هر روز انجام ‌می‌دهید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید