انتشار این مقاله


کرونا و حیوانات خانگی ؛ آیا حیوانات کرونا را منتقل می کنند؟

تا چه حد امکان انتقال این ویروس از طریق حیوانات وجود دارد؟

به گفته دامپزشکان، احتمال اینکه ویروس COVID-19 باعث بیماری حیوانات شده و از حیوانی به حیوان دیگر و یا انسان منتقل شود، بسیار ضعیف است.

نگرانی‌ها در مورد بیماری حیوانات با COVID-19 و انتشار آن به صاحبانشان و سایر حیوانات در ۲۸ فوریه بیش‌تر شد. در این تاریخ مسؤولین مربوط به سلامت  و بهداشت هونگ کونگ اعلام کردند یک سگ متعلق به یکی از شهروندان زن، بیمار شده و تست او نسبت به COVID-19 «مثبت ضعیف» بوده‌است.

سگ ذکر شده هیچ علائمی از بیماری را نشان نمی‌داد. او اکنون در قرنطینه است و سازمان‌های کشاورزی، ماهیگیری و حفاظت از حیوانات در حال بررسی و انجام تست‌های بیش‌تر روی این حیوان هستند. مسؤولان می‌گویند علت مثبت بودن پاسخ اولیه به تست‌های انجام گرفته، «آلودگی محیط» بوده‌است. سگ بیمار در روز‌های آینده مکررا تست شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

و اما «مثبت ضعیف» بودن تست به چه معناست؟ به گفته گای پالمر پاسخ این سؤال کمی دشوار است. وی دامپزشک و مدیر ارشد بهداشت جهانی در مدرسه سلامت جهانی حیوانات Paul G. Allen ایالات واشینگتون است. بین دانشمندان هنوز هیچ اطمینانی مبنی بر اینکه مثبت ضعیف بودن آیا واقعا مثبت محسوب می‌شود یا خیر وجود ندارد.

تا زمانی که مدرک دیگری خلاف این را ثابت نکند، صاحبان حیوانات می‌توانند مطمئن باشند که ویروس از حیوانی به حیوان دیگر یا به انسان‌ها منتشر نمی‌شود. اما به علت وجود باکتری‌هایی که می‌توانند بین حیوانات و انسان‌ها منتقل شوند شست و شوی مرتب دست‌ها توصیه می‌شود.

دستاورد‌ها پیرامون ویروس COVID-19 دائم در حال تغییر است و روز به روز کامل‌تر می‌شود. اطلاعات بدست آمده در مورد خود ویروس و تاثیر آن در حیوانات و صاحبانشان ممکن است طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده تغییر یابد.

برای درک بهتر شرایط فعلی، به پرسش‌ها و پاسخ‌های طراحی شده بر اساس اطلاعات بدست آمده از جامعه دامپزشکان آمریکا، CDC، سازمان بهداشت جهانی حیوانات خانگی، جامعه دامپزشکی حیوانات خانگی و چند مورد از سایر دامپزشکی‌ها توجه کنید:

تا چه حد باید در مورد آلودگی و بیماری کرونا در حیوانات خانگی نگران باشیم؟

هیچ نگرانی نباید داشته باشید؛ تا کنون هیچ حیوان خانگی در آمریکا با ویروس کرونا آلوده و بیمار نشده‌است. به گفته CDC هیچ مدرکی دال بر اینکه سگ‌ها یا سایر حیوانات خانگی می‌توانند ناقل کرونا باشند و باعث بیماری انسان‌ها شوند وجود ندارد.

برنان مکنزی، دامپزشک ، صاحب بیمارستان حیوانات در Los Gatos کالیفرنیا و نویسنده کتاب « دارونمای حیوانات خانگی: حقایق مربوط به دارو‌های جایگزین در حیوانات» می‌گوید ریسک ناشی از آلودگی حیوانات خانگی و بیمار کردن سایر افراد توسط آن‌ها بسیار پایین است.

ویروس‌هایی که حیوانات آن‌ها را منتقل می کنند اساسا با ویروس‌های انسانی متمایز می‌باشند. این جدایی ژنتیکی بین ویروس‌ها مانع از انتقال آن‌ها بین حیوانات خانگی و انسان‌ها می‌شود. ( ویروس هاری از این قاعده مستثنی می‌باشد زیرا می‌تواند از طریق سگ‌های بیمار به انسان منتقل شود، اتفاقی که البته امروزه به علت واکسیناسیون سگ‌ها نادر است.)

آیا داستان مربوط به سگی در هونگ کونگ مثال نقضی برای این باور نیست؟

سگ یاد شده در هونگ کونگ، تنها حیوان در کل جهان است که آزمایش او برای کرونا ویروس مثبت شده‌است. دانشمندان هنوز هم در مورد صحت آزمایش او شک دارند.

سوالات زیادی در مورد سگ هونگ کونگی وجود دارد: این حیوان دقیقا کجا آلوده شده‌است؟ آیا مثبت بودن تست صرفا نشان‌دهنده آلوده بودن حیوان است و یا حیوان با ویروس کرونا بیمار نیز شده‌است؟ این‌ها سوالاتی هستند که توسط مایکل سین فیلیپ (سخنگوی جامعه دامپزشکی آمریکا) و بسیاری از افراد دیگر هنوز بی‌پاسخ می‌باشند.

اطلاعاتی که مسؤولین مربوطه در هونگ کونگ اخیرا در اختیار ما گذاشته‌اند، هنوز پر از ابهامات است: «ما نمی‌دانیم که آیا سگ با کرونا ویروس بیمار شده‌است؟ آیا می‌تواند دیگر حیوانات خانگی را بیمار کند؟ آیا می‌تواند ناقل باشد و دیگران را آلوده کند؟ آیا به راستی این اتفاق نادر است؟»

(برای بروز کردن اطلاعات مربوط به این موضوع، توصیه می‌شود به وب سایت‌های این سازمان‌ها مراجعه کنید.)

تا زمان رسیدن نتایج قطعی از هونگ کونگ، دارندگان حیوانات خانگی چگونه از حیوانات خود نگهداری کنند؟

به گفته CDC، نگهداری از حیوانات خانگی هیچ مشکلی ندارد و لازم نیست آن‌ها را از خود دور کنید. اما در حالت کلی پس از هر بار تماس با حیوان خانگی یا بازی با آن‌ها جهت جلوگیری از انتقال باکتری‌هایی مانند ا.کلای یا سالمونلا که باعث بیماری انسان‌ها می‌شوند، دست‌های خود را بشویید.

از تماس نزدیک با افراد بیمار ممانعت کنید و اگر احساس بیماری می‌کنید، در خانه بمانید. حین عطسه یا سرفه بازوی خود را جلوی دهان خود بگیرید ( به جای دست). توصیه‌ها و نکات دیگری برای پیشگیری از ابتلا به COVID-19 از طرف CDC و جامع دامپزشکی حیوانات خانگی وجود دارد.

در برنامه‌های اورژانسی خانوادگی خود، حیوانات خانگی خود را نیز شریک کنید. به برنامه‌های هفتگی خوراک و دارو‌های حیوانات توجه کنید و زیر نظر بگیرید.

طبق گزارش‌ها یک حیوان منبع اصلی این بیماری بوده‌است، پس تکلیف چیست؟

ویروس‌ها دائما در حال تکامل هستند. برخی مواقع پیش می‌آید که ویروس‌ها حین گردش بین بین حیوانات گونه میزبان خود دچار تکامل شده و به گونه‌های دیگر منتقل شده و در نهایت انسان را آلوده می‌کنند. اکثر پاتوژن‌هایی که برای انسان‌ها خطر ایجاد می‌کنند، از گونه حیوانی نشات می‌گیرند. کرونا ویروس جدید که به نام SARS CoV-2 شناخته می‌شود، محتملا از یک حیوان ( که ممکن است خفاش باشد) ناشی می شود. ولی چرخه‌ای که باعث تکامل این ویروس و بدست آوردن توانایی کافی برای آلوده کردن انسان شده‌است، هنوز معلوم نیست.

اما در حالت کلی جامعه حیوانات و انسان‌ها توسط ویروس‌های کاملا مجزایی مورد حمله قرار می‌گیرند و این آلودگی را به یکدیگر منتقل نمی‌کنند.

کرونا ویروس جدید که باعث ایجاد COVID-19 می‌شود، از طریق قطرات مایع تنفسی خارج شده حین عطسه و سرفه منتقل می‌شود و انتقال فرد به فرد ایجاد می‌کند. مدارکی مبتنی بر اینکه این ویروس می‌تواند بر روی برخی سطوح تا ساعت‌ها زنده بماند وجود دارد اما دانشمندان هنوز در مورد صحت آن مطمئن نیستند. هیچ قطعیتی در مورد اینکه حیوانات خانگی مانند سگ‌ها و گربه‌ها می‌توانند با کرونا بیمار شده یا آن را منتقل کنند وجود ندارد.

اگر در منطقی‌ای زندگی می‌کنید که کیس‌هایی مبتلا به COVID-19 شناخته شده‌اند، چه کار باید بکنید؟

مراقبت‌های روزمرگی و همیشگی از حیوانات خانگی خود را دنبال کنید. تا زمان انتشار مطالب بروز‌تر در مورد نوع انتقال این ویروس، از تماس با حیوانات غریبه خودداری کنید. قبل و بعد از تماس با حیوان خانگی خود یا دیگران دست‌های خود را بشویید. اگر نشانه‌هایی از بیماری را در حیوان خانگی خود مشاهده می‌کنید، با یک دامپزشک در میان بگذارید.

اگر حیوان خانگی‌تان با فردی که به این بیماری مبتلا بوده و بعدا شناخته می‌شود در تماس بوده، چه اقدامی هوشمندانه است؟

هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق حیوانات وجود ندارد و لازم نیست نگران باشید، فقط کافیست با دامپزشک مخصوص خود در تماس باشید.

برای اطمینان از اینکه با توجه به اطلاعات جدید آیا انتقال از طریق حیوانات ممکن است یا خیر، علاوه بر دامپزشک خودتان، به یک دامپزشک بهداشت عمومی نیز اطلاع دهید. این افراد شما را در جریان جدید‌ترین یافته‌ها در مورد انتقال این ویروس بین حیوانات قرار خواهند داد. برای دسترسی به این افراد، با مراکز بهداشت عمومی تماس بگیرید.

اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان مبتلا به کرونا باشند، و یا به علت تماس با افراد مشکوک مجبور به قرنطینه شدن باشید، چگونه از حیوان خانگی خود نگهداری کنید؟

به توصیه CDC، اگر مشکوک به بیماری هستید، ارتباط خود را با حیوان خانگیتان محدود کنید. اگر کاملا بیمار هستید، از یک پرستار حیوانات جهت مراقبت در منزل کمک بگیرید. اگر بیمار نیستید اما در قرنطینه به سر می‌برید، پس حیوان خانگی شما نیز به همراه شما در قرنطینه است. می‌توانید از یک پرستار بخواهید مراقبت از حیوان را به عهده بگیرد.

اما تمامی موارد ذکر شده ممکن است عملی نباشد، در عوض می‌توانید حیوان خانگیتان را به فردی که راغب است امانت دهید تا او را برای گردش بیرون ببرد و یا خودتان این کار را برای سگتان انجام دهید ولی به شرطی که فاصله خود را از دیگران حفظ کنید. در این مورد با یک دامپزشک نیز مشورت کنید.

در نهایت باید تاکید کنم که انتقال COVID-19 از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه بسیار بعید به نظر می‌رسد. اگر همسایه من به دلیل ابتلا به کرونا ویروس از من بخواهد سگ او را برای گردش بیرون ببرم، بدون نگرانی این کار را انجام می‌دهم. زیرا انتقال ویروس از طریق خود سگ یا چنگال‌های او صورت نمی‌پذیرد.


مایکل
معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید