انتشار این مقاله


دلیل حالت تهوع بعد از ورزش چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد

چگونه می توان از حالت تهوع بعد از ورزش پیشگیری کرد


دلیل تهوع بعد از ورزش

ورزش کردن فواید بسیاری در ابعاد متفاوت جسمی، روانی و عاطفی دارد.

با این حال گنجاندن آن در برنامه‌هایمان چندان ساده نیست. حصول نتایج مثبت و اجتناب از اثرات منفی ورزش برای ما مهم است. در حالت ایده آل، ما باید در پی تمرین و ورزش باشیم و از لحاظ جسمانی قابلیت انجام آن را داشته باشیم.

حالت تهوع بعد از ورزش از پیامدهای نامطلوب آن است، اما در بسیاری از موارد قابل اجتناب می‌باشد. بعضی روزها که احساس کمبود انرژی داریم، کم کردن احساس ناخوشایندی که در پی آن می‌آید، می‌تواند همه چیز را تغییر دهد.

شروع و خاتمه بسیار ناگهانی عامل ایجاد تهوع بعد از ورزش

شما باید برای تنظیم کشش عضلات و رساندن تعداد ضربان قلب به عدد طبیعی خود، فرایند گرم‌کردن و سرد‌کردن را  قبل و بعد از تمرین انجام دهید تا به بدن‌تان آسیبی نرسد. دلیل دیگر این کار این است که شروع یا خاتمه خیلی سریع تمرین باعث حالت تهوع بعد از ورزش می‌شود.

درست همانند عضلات و مفاصل‌مان، اندام‌هایمان نیز با شروع بدون مقدمه و یا پایان دادن ناگهانی، ممکن است دچار آسیب شوند. پس حتما باید به طور آهسته آغاز به فعالیت بدنی کنید و مطمئن شوید که در انتهای کار فرایند آرام کردن طی شود.

خوردن غذا و نوشیدنی قبل از ورزش

بعلاوه، حالت تهوع زمانی ایجاد می‌شود که در حین ورزش، جریان خون از دستگاه گوارش و شکم به سمت عضلاتی که در حین ورزش فعال هستند، سرازیر می‌شود، درنتیجه هضم غذا کاهش یافته و دل‌درد پدید می‌آید.

اگر شما قبل از تمرین، حتی به فاصله دو ساعت غذا خورده باشید، کاهش جریان خون در دستگاه گوارش ممکن است به احساس حالت تهوع و سرگیجه ناشی از کاهش آب بدن بیفزاید که در اغلب موارد علاوه‌بر حالت تهوع بعد از ورزش ، می‌تواند به طور جدی‌تری شما را بیمار کند.

اجتناب از خوردن غذا مدت کوتاهی قبل از ورزش چیزی است که اکثر افراد آن را می‌دانند. اما غذاهایی که چربی و پروتئین بالایی دارند، هضم‌شان می‌تواند دو‌ برابر غذاهای سبک و زود هضم مثل نان تست و موز طول بکشد. این ویژگی آن‌ها باعث می‌شود حالت تهوع بعد از ورزش بیشتر رخ دهد.

با این توضیحات شما نباید قبل از ورزش غذایی بخورید، بدون توجه به نوع آن، اما  در نظر داشته باشید که مصرف غذاهای زودهضم قبل از تمرین کمک‌کننده است و سعی کنید که تقریبا سه ساعت قبل از شروع تمرین این کار را انجام دهید.

به همان میزان که کمبود آب در بدنتان مشکل‌ساز است، همچنین نباید بیش از نیاز بدن آب بخورید. آب خیلی زیاد در واقع  مایعات الکترولیتی بدن‌تان را رقیق‌تر کرده و منجر به هیپوناترمی (کمبود سدیم) می‌شود، درنتیجه حالت تهوع ایجاد می‌کند.

به‌طور خلاصه، قبل از ورزش آب بیش از حد مصرف نکنید و چند ساعت قبل از تمرین، از غذاهای زودهضم استفاده کنید.

نوع ورزش

به‌ویژه ورزش‌های شدید و با جهش‌های زیاد مثل دویدن حالت تهوع بیشتری ایجاد می‌کنند.

این مطلب کاملا واضح است: هر چیزی که درحال هضم شدن در داخل معده باشد، در حین ورزش به دیواره‌های اطرافش برخورد کرده و به آن فشار وارد خواهد کرد (درنتیجه با شدید‌تر کردن تمرین این فشار بالاتر می‌رود).

شما می‌توانید ورزش را با هر فعالیتی که نیاز به جست‌وخیز کمتری دارد، جایگزین نمایید. برای مثال به جای دویدن از دستگاه الیپتیکال استفاده کنید، یا دوچرخه سواری را جایگزین زومبا کنید. همچنین، اگر مایعات زیادی به همراه غذا مصرف نکرده‌اید، مقادیر اندکی از آب را در فواصل معین بنوشید. این کار می‌تواند از مشکل‌تان بکاهد.

ورزش در گرما

گرما باعث تعریق می‌شود که می‌تواند راه خوبی برای سم‌زدایی بدن باشد و احساس یک ورزش سخت و رضایت‌بخش را در ما ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند سبب کاهش شدید آب بدن و فشار خون شده و منجر به کاهش خونرسانی شود.

در کلاس‌های گرم و باحرارت یوگا، مربی‌ها اغلب شاگردان را به استراحت‌های زیاد طبق نیازشان و نیز مصرف آب زیاد ترغیب می‌کنند. حتما این کار را انجام دهید. اگر در محیط بیرون ورزش می‌کنید و هوا گرم است، حتما با خود آب به همراه داشته باشید و در طول تمرین از آن استفاده کنید.

همچنین، در زمان‌های مشخصی از شدت تمرین خود بکاهید تا اندکی انرژی خود را بازیابی کنید و مقداری خنک شوید. اگر به جای این کار شدت تمرین خود را بالاتر ببرید، شبیه تمرین‌های HILT ( تمرین با شدت بالا در بازه‌های مشخص) خواهد بود که کالری بیشتری نسبت به ورزش با سرعت ثابت می‌سوزانند.

ورزش سخت

دلیلی متداول برای احساس بد بعد از یک تمرین، تحت فشار قرار دادن بیش از حد خود زمانی‌که بدن برای آن آمادگی ندارد، است.

وقتی که تمرینات خود را صرفا با شش جلسه در هفته آغاز می‌کنید، به توانمندی خود پایبند باشید. نه به این معنی که شما برای یک سطح جدید و بالاتری خود را مهیا نکنید اما باید آن را با احتیاط انجام دهید.

با یک پزشک، مربی و یا یک کارشناس خبره در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید، صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در‌رساندن به یک سطح جدید و سنگین‌تر بدون وارد کردن به محدوده‌ای خارج از توان‌تان کمک کنند.

وقتی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌هایتان خود را تحت فشار قرار می‌دهید، می‌تواند منجر به مشکلات متعددی شامل آسیب و کشیدگی عضلات و مفاصل شود. اینکه خود‌سرانه و بدون کمک گرفتن، خود را تحت فشار زیاد قرار دهید، اصلا فکر خوبی نیست که یکی از دلایل آن تهوع بعد از ورزش می‌باشد.

نکته نهایی

بسیاری از افراد وقتی ورزش می‌کنند، احساس خیلی خوبی به آن‌ها دست می‌دهد. اندورفین در بدن آزاد می‌شود، مشغولیتی دارند و به هدف رسیدن به تناسب اندام خود نزدیک‌تر می‌شوند.

زمانی‌که ورزش منجر به آثار نامطلوب و واکنش‌های منفی شود، می‌تواند تمایل به تمرین را کاهش داده و باعث کنار گذاشتن تمرینات ورزشی شود، که این قطع ناگهانی فعالیت‌های بدنی می‌تواند روی تمرکز، احساس شادکامی، خواب و مسائل دیگر تاثیر‌گذار باشد.

برای ورزشکارهای با برنامه، دلیل تهوع بعد از ورزش اغلب ترکیبی از عواملی است که در بالا به آنها اشاره شد،. پس به خاطر داشتن همه آن موارد و تلاش برای بهره‌جستن از راهکارها می‌تواند کمک کننده باشد.

اگر حالت تهوع شدید باشد و یا با استفاده از موارد بالا رفع نشود، با یک پزشک مشورت کنید.

هادی حسنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *