انتشار این مقاله


تست شیرمر چشم چیست و چگونه انجام می‌شود؟

از تست شیرمر چشم برای بررسی خشکی چشم استفاده می‌گردد.

احتمالاً به تازگی با مشکل خشکی چشم به چشم پزشک مراجعه نموده‌اید و پزشک‌تان انجام تست شیرمر چشم را توصیه کرده است. با ما همراه باشید تا با جزئیات این تست آشنا شویم.

تست شیرمر چیست ؟

پزشکان از این تست استفاده می‌کنند تا عملکرد موثر تولید اشک جهت مرطوب نگه‌داشتن چشم را بسنجند. در صورتی که چشم اشک کافی تولید نکند، پزشک روش درمانی لازم را انتخاب می‌‌کند.

نحوه انجام تست شیرمر چگونه است؟

تست شیرمر تولید یا عدم تولید اشک کافی جهت مرطوب نگه داشتن سطح چشم را می‌سنجد. جهت انجام این تست، پزشک تکه‌ای از کاغذ فیلتر تحت عنوان کاغذ تست شیرمر را درون پلک پایینی هر دو چشم قرار داده و سپس فرد چشم‌هایش را می‌بندد. به طور کلی هر چه میزان رطوبت روی کاغذ کمتر باشد، فرد اشک کمتری تولید کرده است. این تست اساساً بر روی افرادی که علائم خشکی چشم دارند، انجام می‌شود. تست شیرمر غیرتهاجمی است و حدوداً صد سال است که استفاده می‌شود. علی‌رغم تاریخچه‌ی طولانی استفاده از تست شیرمر ، روش‌های جدیدتری با مزیت‌های بیشتر برای تشخیص افراد با خشکی چشم طراحی شده است.

چرا از تست شیرمر چشم استفاده می‌شود؟

این تست خشکی چشم را تایید کرده و شدت آن را اندازه می‌گیرد. علائم خشکی چشم شامل:

  • خشکی زیاد چشم
  • اشک و آبریزش مداوم چشم
  • درد چشم
  • احساس وجود چیزی در چشم
  • سوزش مزمن چشم
  • حساسیت به نور

همچنین ممکن است از این تست برای تشخیص سندرم شوگرن استفاده شود. سندرم شوگرن یک اختلال خود ایمنی است که باعث کاهش عملکرد چشم و غدد بزاقی و به دنبال آن، سبب خشکی چشم و دهان می‌گردد. در این موارد اغلب از تست شیرمر در کنار سایر تست‌ها استفاده می‌شود.

چه افرادی باید تست شیرمر چشم انجام دهند؟

هر فردی که مشکوک به خشکی چشم است، باید سریعاً به متخصص چشم مراجعه کند. به علاوه، هر فرد با علائم زیر باید با یک متخصص چشم مشورت کند:

  • حساسیت به نور
  • احساس خارش و سوزش در چشم
  • دشواری رانندگی در شب
  • قرمزی چشم
  • موکوس چسبناک در داخل یا اطراف چشم
  • چشم آبکی
  • احساس وجود چیزی در چشم
  • خستگی چشم یا لکه دیدن
  • سختی استفاده از لنز

زمانی که هر یک از این علائم به مدت بیشتر از یک هفته باقی ماندند، پزشک ممکن است درخواست تست شیرمر دهد تا بداند آیا علت این علائم خشکی چشم است یا خیر‌.

آماده شدن برای انجام تست بسیار ساده است. فردی که قرار است تست را انجام دهد، لازم است لنز یا عینک خود را درآورد. تست شیرمر چشم حدود پنج دقیقه به طول می‌انجامد. قبل از انجام تست، پزشک از فرد درباره‌ی آستانه‌ی تحمل او در زمانی که چیزی چشمشان را لمس می‌کند، سوال خواهد کرد. در صورتی که فرد اظهار ناراحتی کند، ممکن است پزشک از قطره‌های بی‌حسی استفاده کند.

پزشک نواری از کاغذ تست شیرمر چشم را در پلک پایینی چشم قرار خواهد داد و فرد به مدت پنج دقیقه چشمانش را خواهد بست. بعد از انجام تست، افراد نباید تا سی دقیقه چشمان‌شان را مالش دهند. به علاوه این که نباید تا دو ساعت از لنز استفاده کنند. به جز این دو مورد، عارضه‌ی کوتاه مدت یا بلند مدت دیگری وجود ندارد.

نتایج چه چیزی را نشان می‌دهند؟

نتایج تست بر اساس مقدار اشک تولید شده روی کاغذ بیان می‌شود. سطح طبیعی چیزی بیشتر از ده میلی‌متر اشک روی کاغذ در نظر گرفته می‌شود. کمتر از پنج میلی‌متر نیز خشکی شدید چشم تلقی می‌‌گردد.

این اندازه‌ها تحت تاثیر سن اندازه‌گیری شده و هرچه سن بیشتر باشد، تولید اشک کمتر خواهد بود. بسته به نتیجه، پزشک ممکن است درمان متفاوتی در نظر بگیرد. معمول‌ترین درمان خشکی مزمن چشم، تجویز قطره‌ی چشم است. در بعضی موارد، درمان‌های اضافه‌تری برای بهبود خشکی چشم ممکن است نیاز باشد.

خطرات احتمالی و ملاحظات لازم

تست شیرمر پروسه‌ی ساده‌ای است که تاکنون خطری برای آن شناخته نشده است. اما باید اظهار داشت که تست شیرمر همیشه به طور موثر خشکی چشم را تشخیص نمی‌دهد. بر اساس نتایج، محققان در حال بررسی و تحقیق بر روی افرادی هستند که تست شیرمر برای تشخیص آن‌ها موثر نبوده است.

تست‌های جایگزین

تست‌های دیگری نیز برای تشخیص خشکی چشم استفاده می‌شوند. یکی از تست‌ها، مقدار مولکول متصل شده به آهن(لاکتوفرین) را اندازه می‌گیرد. مقدار لاکتوفرین ممکن است با تولید اشک ارتباط داشته باشد. بر اساس نتایج، این تست ممکن است برای افراد دارای خشکی چشم مفید بوده و می‌تواند به گزینه‌های درمانی مشخصی منجر شود.

از تست دیگری مبتنب بر سنجش محتوای اشک تولیدی نیز استفاده می‌شود. در این تست اشک از نظر میزان آنزیم لیزوزیم بررسی می‌گردد. سطح افزایش یافته‌ی آنزیم لیزوزیم، ممکن است باعث خشکی چشم شود.

در تست سوم جایگزین، از قطره‌های چشمی مخصوص فلوئورسانس استفاده می‌گردد. در این تست قطره‌ی چشمی محتوی رنگ به فرد داده می‌شود. در مواردی که چشم فرد اشک کافی نداشته باشد، مدت زیادی طول می‌کشد تا چشم رنگ را خارج کند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید