انتشار این مقاله


بیماری‌های مفاصل

مفاصل بیماری های عمومی و شایعی دارند. در این مقاله قصد داریم به عمومی‌ترین عارضه‌های مرتبط بامقاصل اشاره کنیم. با ما همراه باشید. آرتروز یکی از بیماری های شایع مفاصل است که در سنین بالای ۵۵ عموما رخ می‌دهد. آرتروز انواع مختلفی دارد که هریک دلایل خاص خود را دارند. اما در شایع ترین حالت، آرتروز […]

مفاصل بیماری های عمومی و شایعی دارند. در این مقاله قصد داریم به عمومی‌ترین عارضه‌های مرتبط بامقاصل اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

آرتروز

یکی از بیماری های شایع مفاصل است که در سنین بالای ۵۵ عموما رخ می‌دهد. آرتروز انواع مختلفی دارد که هریک دلایل خاص خود را دارند. اما در شایع ترین حالت، آرتروز ناشی از ضربه و یا کهولت سن است. در این بیماری بافت غضروفی به همراه بافت استخوانی آن شروع به تحلیل و نابودی می‌کنند که این اتفاق با التهاب بافت های مجاور همراه است. علائم این بیماری درد شدید و کاهش انعطاف پذیری و همچنین تورم و التهاب مفاصل می‌باشد.

تشخیص این بیماری با MRI و آزمایش از مایع مفصلی انجام می‌گیرد. درمان این بیماری با فیزیوتراپی٬ ماساژ و آب درمانی همراه با گرم نگهداشتن محل مفصل و همچنین جراحی و قراردادن مفصل مصنوعی بجای مفصل معیوب است. مفاصل مصنوعی امروزه بسیار کارآمد شده‌اند اما در گذشته به دلیل انعطاف کم مشکلات بسیاری را برای بیمار ایجاد می‌کرد.

روماتیسم مفصلی

این بیماری نوعی بیماری التهاب مفصلی است. شیوع این بیماری در زنان سه برابر مردان بوده و بیشتر از ۳۵ سالگی به بعد مشاهده می‌شود. از علائم این بیماری میتوان به درد صبحگاهی٬ درد در هنگام حرکت، تورم، تغییر شکل و ضعف مفاصل اشاره کرد.

باید دقت داشت که روماتیسم در هردو مفصل قرینه رخ می‌دهد. گرچه ممکن است میزان درد و علائم مشابه هم نباشد. علت این بیماری هنوز ناشناخته است و گاهی گمانه زنی هایی می‌شود که به دلیل عام نبودن به هیچ یک نمیتوان استناد کرد. اما رابطه ای بین این بیماری و مصرف چای پیدا شده که نوشیدن هفتگی مقداری چای خطر ابتلا به روماتیسم را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

به دلیل ناشناخته بودن علت بیماری، درمان قطعی هم برای آن یافت نشده است. هر دارویی برای تولید انبوه نیاز به حدود پانزده سال آزمایش بر روی بیماران را دارد. امروزه درمان ها بیشتر با داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی و دارو های ضد درد بعلاوه ماساژ ها و محافظت های ویژه صورت می‌گیرد. این بیماری به برخی دارو های ضد مالاریا هم جواب داده است.

نقرس

نوعی بیماری التهابی حاد مفصلی است. از علائم آن میتوان به قرمزی پوست در محل مفصل، ورم، درد شبانه و وجود کریستال اسید اوریک در آزمایش اشاره کرد. دلایل این بیماری بیشتر بدلیل رژیم نامناسب و یا ژنتیک است. در این بیماری به دلیل ازدیاد اسید اوریک٬ این ماده به صورت کریستال هایی در مفصل رسوب می‌کنند و سبب درد و التهاب این ناحیه می‌شوند.

شایع ترین مفصل در معرض نقرص٬ مفصل انگشت شصت پا می‌باشد. تشخیص آن با عکس برداری و آزمایشات خون و مایع مفصلی صورت می‌گیرد. برای درمان این بیماری دارو های ضد التهابی و داروهای گروه NSAID مانند ایندومتاسین استفاده می‌شود. همچنین یخ درمانی به مدت نیم ساعت و چند مرتبه در روز توصیه می‌شود.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید