انتشار این مقاله


سلولیت ران ؛ آیا سلولیت با ورزش درمان میشود

برخی تمرینات ورزشی پا و باسن می‌توانند به بهبود سلولیت ران پا کمک کنند.

سلولیت پوست به ظاهر گود افتاده‌ای است که معمولاً در قسمت ران‌ها پدیدار می‌شود. وقتی بافت چربی که در عمق پوست قرار دارد، به بافت همبند بالای خود فشار آورد سلولیت ران پا ایجاد می‌گردد. این مسئله باعث ظاهری گود یا چال مانند می‌شود که عامل بدنامی سلولیت ران است. به طور میانگین ۸۵٪ خانم‌های ۲۱ ساله و بالاتر مبتلا به سلولیت هستند؛ اما در مردان به اندازه خانم‌ها شایع نمی‌باشد. سلولیت بیشتر در قسمت ران‌ها ایجاد می‌شود؛ زیرا به طور طبیعی بافت چربی ران پا نسبت به سایر نقاط بدن بیشتر است.

سایر عوامل خطر برای ایجاد سلولیت شامل موارد زیر می‌باشند:
۱) سن
۲) استروژن
۳) پیشینه خانوادگی
۴) التهاب بافت
۵) افزایش بافت چربی به علت افزایش وزن
۶) از دست دادن کلاژن
۷) جریان خون ضعیف (موضوعی معمول در پاها)
۸) تخلیه ضعیف لنفاوی
۹) نازک شدن اپیدرم (بیرونی‌ترین لایه پوست)

با این که سلولیت ران می‌تواند ناامید کننده و خسته کننده باشد، از نقطه نظر سلامتی جامع بدن هیچ مشکلی را سبب نمی‌شود. اما قابل درک است که بسیاری از بانوان بخواهند از آن خلاصی یابند.
تعدادی تمرین و درمان خانگی وجود دارد که نوید از بین بردن سلولیت را می‌دهد؛ اما نکته اصلی این است که تعیین کنیم این روش‌ها واقعا کارساز هستند یا خیر.

درمان های خانگی برای سلولیت ران پا

در ادامه به تعدادی درمان خانگی پرداخته می‌شود که احتمالاً به بهبود ظاهر بدریخت سلولیت کمک می‌کنند.

۱) ماساژ

ماساژ یکی از درمان‌های نویدبخش می‌باشد. این عمل می‌تواند در خانه یا با کمک یک ماساژ درمانی حرفه‌ای انجام شود. ماساژ فایده‌های زیادی برای بدن و ذهن دارد؛ اما ممکن است شما از کاهش سلولیت ران پا هم در این پروسه بهره‌مند شوید. ماساژ با بهبود تخلیه لنفاوی باعث کاهش سلولیت می‌شود. همچنین ماساژ می‌تواند بافت‌های پوست شما را بکشد. این عمل می‌تواند باعث کشیدگی گودی‌های سلولیت ران نیز بشود.

کرم‌های ماساژ فایده‌های مشابهی دارند؛ اما مؤلفه اصلی فرآیند ماساژ دادن است. شما نمی‌توانید از یک کرم استفاده کنید و انتظار داشته باشید سلولیت به خودی خود از بین برود. همچنین یک بار ماساژ برای سلولیت راننمی‌تواند کمکی کند. احتیاج است شما به طور مداوم این پروسه را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

۲) پپتیدهای کلاژن زیست فعال

ممکن است شما نسبت به وعده‌هایی که تولید کنندگان مکمل در مورد تغییر سریع بدن شما می‌دهند، محتاط باشید.
با این حال در یک مطالعه، پیشرفتی در رابطه با سلولیت ران پا در کسانی که از پپتید‌های کلاژن زیست فعال استفاده می‌کنند، پیدا شده است. این مکمل‌ها در یک دوره ۶ ماهه در خانم‌هایی با وزن سالم و ناسالم استفاده شده و در ادامه یک کاهش قابل توجه در سلولیت ران‌ها مشاهده شد. در حالی که نتایج قابل توجه هستند برای، حمایت از نقش مکمل‌ها در بهبود سلولیت ران ، مطالعات بیشتری لازم است.

۳) اتو برنزه

شاید یک راه مقرون به صرفه تر در کاهش نمود سلولیت ران پا ، برنزه کردن باشد. معمولاً سلولیتدر پوست های تیره‌تر کمتر مشخص می‌شود. برای اطمینان از کاربرد یکنواخت، ران‌های خود را قبل از برنزه کردن لایه برداری کنید. از برنزه کردن در مقابل خورشید و در سالن‌های برنزه ممانعت کنید؛ زیرا می‌تواند باعث مشکلات پوستی دیگر، مانند چین و چروک زودرس و سرطان پوست شود.

۴) نوشیدن آب بیشتر

نوشیدن آب یک راه ارزان دیگر است که می‌تواند به سلولیت کمک کند. نوشیدن آب نه تنها شما را هیدراته نگه می‌دارد، بلکه به از بین بردن سموم که منجر به تجمع چربی می‌شوند، کمک می‌نماید. آب همچنین می‌تواند به گردش خون و جریان لنفاوی کمک کند.

۵) کاهش وزن جهت لاغری ران پا

همچنین کاهش وزن ممکن است به افرادی که سلولیت دارند کمک کند.(اما فقط در صورتی که شما از نظر پزشکی چاق در نظر گرفته شوید.) از دست دادن چربی اضافی بدن به طور طبیعی می‌تواند نمود سلولیت را کاهش دهد. مشکل اینجاست که افراد با وزن مناسب و حتی افرادی که کمبود وزن دارند هم در معرض پدیدار شدن سلولیت می‌باشند. اگر شما حتماً می‌خواهید وزن‌تان را کم کنید، دقت کنید یک رژیم سالم به همراه تمرینات ورزشی می‌تواند به کاهش گودی‌ها و چال روی ران‌هایتان کمک کند. در مورد چند مورد از تمرینات ورزشی گفته شده صحبت خواهیم کرد.

درمان سلولیت پشت ران با ورزش

بسیاری از افراد می‌پرسند آیا سلولیت با ورزش درمان میشود ؟ در پاسخ باید گفت برخی تمرینات ورزشی پا و باسن می‌توانند به سفت شدن پوست ناحیه‌ی ران کمک کنند. همچنین ممکن است شما شاهد بهبود سلولیت در اثر لاغری ران پا نیز باشید. ورزش با هدف چربی سوزی بغل ران ، یک راه بدون خطا در از بین بردن سلولیت روی ران‌ها نیست؛ اما عضلات قوی‌تر و پوست محکم‌تر به کاهش نمود سلولیت کمک می‌کنند. در اینجا چند تمرین مؤثر برای از بین بردن چربی بغل ران پیشنهاد می‌کنیم تا آن‌ها را امتحان کنید.

اسکوات یا مانور چمباتمه زدن

ورزش برای سلولیت ران


۱) بایستید و پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید و انگشتان پای خود را به سمت جلو نگه دارید.
۲) باسن خود را پایین آورید انگار که می‌خواهید روی یک صندلی بنشینید؛ اما دقت کنید زانوهایتان از انگشتان پا جلوتر نیایند.
۳) با فشار به حالت اولیه خود بازگردید و دوباره تکرار کنید.

اسکوات پرشی

این یک قدم بالاتر از اسکوات معمولی می باشد که در آخر آن یک پرش اضافه شده است.
۱) فرم یک اسکوات معمولی را بگیرید.
۲) به جای برگشت به حالت اولیه خود یک پرش کوتاه انجام دهید.

استپ – آپ یا حرکت پله

۱) جلوی یک نیمکت یا یک پله ورزشی بایستید.
۲) با یک پای خود روی آن بالا بروید.
۳) با همان الگو به عقب برگردید.
۴) تکرار کنید.

کیک بک باسن

سلولیت ران

۱) روی زانوها و دست‌هایتان به حالت چهار دست و پا بنشینید.
۲) هر یک از پاها را به سمت عقب پرتاب کنید؛ با تمرکز بر استفاده از باسن و بالای ران‌ها.
۳) هر یک از پاها را پایین آورده و از سمت دیگر تکرار کنید.

رفتن به طرفین

سلولیت ران

۱) بایستید و پاهایتان را کنار هم نگه دارید .
۲) به یک سمت خیز بردارید و بر عضلات درونی و بیرونی ران‌ها فشار وارد کنید.
۳) به حالت اولیه باز گردید و از سمت دیگر تکرار کنید.

برای چربی سوزی بغل ران در ورزش پیشرفت‌ کنید

هر یک از تمرینات بالا به شما این امکان را می‌دهند تا از وزن بدن‌تان به نفع خود استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برای اینکه بدن متناسب‌تری داشته باشید، از وزنه‌ها و هالتر‌ها نیز استفاده کنید.

شما باید بین ۱۲ تا ۱۵ بار در یک ست، یک تمرین را تکرار کنید. وقتی قوی‌تر شوید می‌توانید با وزنههای سنگین‌تر کار کرده و تعداد تکرار تمرین را بیشتر کنید. حتماً قبل و بعد از تمرین، حرکات کششی را انجام دهید تا از پارگی و وارد شدن فشار به عضلات جلوگیری کنید.

۲ تا ۳ جلسه در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه تمرین کنید. به جای تمرکز بر یک تمرین واحد، یک تمرین منظم که شامل تمرینات هوازی و استقامتی باشد را مد نظر قرار دهید. حرکات هوازی به چربی سوزی بغل ران کمک می‌کنند؛ در حالی که تمرینات استقامتی باعث ساخته شدن عضلات و کشش کلی پوست می‌شوند.
تمامی این عوامل می‌توانند به بهبود سلولیت پشت ران کمک کنند.

برخی تمرینات هوازی که به از بین بردن چربی بغل ران کمک می‌کنند، شامل موارد زیر می‌باشند:
۱) دوچرخه سواری
۲) رقص
۳) کوه نوردی
۴) دو
۵) شنا
۶) پیاد‌ه‌روی
نکته اصلی این است که فعالیتی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید.
اگر شما به تازگی می‌خواهید شروع به ورزش برای لاغری بغل ران کنید، حتما قبل از شروع دوباره با دکتر خود صحبت کنید.

تغییر شیوه زندگی بهترین راه حل برای شماست

متاسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد سلولیت پشت ران وجود ندارد. ( با توجه به اظهارات انجمن جراحی پوست آمریکا) این یک حالت معمول است و با افزایش سن و شیوه زندگی هر فرد احتمال آن بالاتر می‌رود. هر چند که شما نمی‌توانید بالا رفتن سن خود را کنترل کنید، می‌توانید در روش زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید که می‌تواند در کاهش سلولیت ران‌ها کمک کنند.

اگر مشتاق روش‌های حرفه‌ای‌تری برای بهبود سلولیت ران هستید با متخصص پوست خود صحبت کنید. بعضی از درمان‌ها مانند لیزردرمانی ممکن است کمک کننده باشند، ولی به طور کامل سلولیت پشت ران‌ را از بین نمی‌برند. همچنین دانستن این که نتایج هر روش و درمانی دائمی نیست، الزامی است. شما باید این پروسه را تکرار کنید تا به طور پیوسته نمود سلولیت ران پا را کاهش دهید.

غزاله مرجانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *