انتشار این مقاله


جراحی رباتیک

جراحی رباتیک معمولاً با جراحی‌های با حداقل تهاجم مرتبط است و اعمال جراحی از طریق برشی کوچک صورت می‌گیرند. جراحی رباتیک، یا عمل جراحی با کمک ربات، به پزشک این اجازه را می‌دهد که به دقت، انعطاف و کنترل بیشتری نسبت به حالت مرسوم به جراحی بپردازد. هم‌چنین، گاهی اوقات در برخی از روش‌های جراحی باز […]

جراحی رباتیک معمولاً با جراحی‌های با حداقل تهاجم مرتبط است و اعمال جراحی از طریق برشی کوچک صورت می‌گیرند. جراحی رباتیک، یا عمل جراحی با کمک ربات، به پزشک این اجازه را می‌دهد که به دقت، انعطاف و کنترل بیشتری نسبت به حالت مرسوم به جراحی بپردازد. هم‌چنین، گاهی اوقات در برخی از روش‌های جراحی باز سنتی استفاده می‌شود.

دربارۀ جراحی رباتیک

جراحی رباتیک با سیستم جراحی da Vinci در سال ۲۰۰۰ به تائید انجمن غذا و داروی آمریکا رسید. این تکنیک به سرعت در بیمارستان‌های آمریکا و اروپا برای درمان طیف وسیعی از شرایط گسترش یافت.

رایج‌ترین سیستم جراحی رباتیک بالینی شامل یک بازوی دوربین‌دار و بازوهای مکانیکی به همراه وسایل جراحی متصل به آن‌ها است و جراح کنترل بازوها ار در اختیار دارد. جراح به نمایشی سه بعدی و با کیفیت و بزرگنمایی بالا دسترسی دارد و سایر اعضای تیم را رهبری می‌کند.

مزایا

جراحانی که از سیستم جراحی رباتیک استفاده می‌کنند، معتقدند که در این روش، در بسیاری از موارد، دقت، انعطاف و کنترل ضمن جراحی بیشتر می‌شود و نسبت به روش‌های سنتی از دید بهتری برخوردار است. با کمک جراحی رباتیک، جراحان می‌توانند دست به کارهایی پیچیده و ظریف بزنند که در روش‌های سنتی بسیار دشوارترهستند.

جراحی رباتیک عمدتاً جراحی با حداقل تهاجم را ممکن می‌سازد. مزایای جراحی با حداقل تهاجم عبارتند از:

  • عوارض کم‌تر، مانند عفونت محل جراحی
  • درد و خون‌ریزی کم‌تر
  • ریکاوری سریع
  • زخم‌های کوچک‌تر و کم‌تر قابل توجه
robotic_surgery_2-virtualdr
تمایل بیماران به جراحی با روش‌های سنتی یا با روش رباتیک، تا حد زیادی وابسته به فاکتورهای فرهنگی است.

خطرات

جراحی رباتیک خطراتی مشابه جراحی‌های مرسوم دارد؛ مانند خطر اندک عفونت یا سایر عوارض مشابه

آیا جراحی رباتیک برای شما مناسب است؟

جراحی رباتیک برای همه به‌عنوان یک گزینه مطرح نیست و در این زمینه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید