انتشار این مقاله


سونوگرافی بارداری چیست و چرا انجام میشود؟

سونوگرافی بارداری چیست؟ سونوگرافی بارداری، آزمایشی است از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تصویربرداری از کودک در حال رشد و همچنین اندام تولید مثل مادر استفاده می شود. تعداد متوسط ​​سونوگرافی در هر بارداری متفاوت است. اولتراسوند،که سونوگرام نیز نامیده می شود؛ می تواند در نظارت بر رشد طبیعی و غربالگری جنین برای هرگونه […]

سونوگرافی بارداری چیست؟

سونوگرافی بارداری، آزمایشی است از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تصویربرداری از کودک در حال رشد و همچنین اندام تولید مثل مادر استفاده می شود. تعداد متوسط ​​سونوگرافی در هر بارداری متفاوت است.

اولتراسوند،که سونوگرام نیز نامیده می شود؛ می تواند در نظارت بر رشد طبیعی و غربالگری جنین برای هرگونه مشکل احتمالی کمک کند. در کنار سونوگرافی استاندارد، تعدادی سونوگرافی پیشرفته تر وجود دارد – از جمله سونوگرافی سه بعدی، سونوگرافی چهار بعدی و اکوکاردیوگرافی جنین- سونوگرافی است که در آن به بررسی جزئیات قلب جنین می پردازند.

دلایل سونوگرافی بارداری چیست؟

سونوگرافی به دلایل مختلفی در دوران بارداری انجام می شود. اگر پزشک شما مشکلی در آزمایش سونوگرافی قبلی یا آزمایش خون تشخیص داده باشد، ممکن است سونوگرافی دیگری را نیز توصیه کند. سونوگرافی نیز ممکن است به دلایل غیر پزشکی انجام شود، مانند تهیه تصویر برای والدین یا تعیین جنسیت کودک. تکنولوژی سونوگرافی هم برای مادر و هم برای کودک بی خطر است، اما مشاوران سلامت، انجام سونوگرافی را برای موارد غیر پزشکی توصیه نمی کنند.

در طول سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری (هفته های ۱ تا ۱۲) ، سونوگرافی ممکن است به علت موارد زیر انجام شود:
●برای اطمینان از بارداری
●بررسی ضربان قلب جنین
●اندازه گیری سن بارداری و تخمین تولد نوزاد
●بررسی چندقلویی بودن
●بررسی جفت، رحم، تخمدان ها و دهانه رحم
●تشخیص حاملگی خارج رحمی (حالتی که جنین به رحم وصل نشده) یا سقط جنین
●تشخیص رشد غیرطبیعی جنین

در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری

در سه ماهه دوم (۱۲ تا ۲۴هفته) و در سه ماهه سوم (۲۴تا ۴۰هفته یا تولد)، سونوگرافی ممکن است به علت موارد زیر انجام شود:
●کنترل رشد و وضعیت جنین (بریج، وضعیت عرضی، وضعیت قرارگیری سر و حالت طبیعی)
●تعیین جنسیت کودک
●تایید چند قلویی بودن
●برای بررسی مشکلات جفت، مانند جفت سرراهی( هنگامی که جفت دهانه ی رحم مادر راپوشانده باشد.) یا دکولمان یاکندگی جفت از آندومتر رحم

●سندرم داون نیز قابل تشخیص است. (که معمولاً بین هفته های ۱۳ و ۱۴ انجام می شود)
●ناهنجاری های مادرزادی یا نقایص هنگام تولد مورد بررسی قرار می گیرد.
●ناهنجاری های ساختاری یا مشکلات جریان خون جنین بررسی می شود.
●سطح مایعات آمنیوتیک
●بررسی وضعیت جنین که آیا جنین اکسیژن کافی دارد یا خیر
●تشخیص مشکلات تخمدان یا رحم، مانند تومورهای دوران بارداری
●اندازه گیری طول دهانه رحم
●تست های دیگر مانند آمنیوسنتز
●مرگ جنین داخل رحمی را تشخیص می دهد.

آمادگی برای سونوگرافی

به هنگام سونوگرافی بایستی مثانه پر داشته باشید؛ تا تصویر جنین و اندام های در حال رشد به طور واضح دیده شود. شما باید قبل از سونوگرافی به میزان ۲ الی ۳ لیوان آب بنوشید، ادرار نکنید و با مثانه ی پر به سونوگرافی بروید.

در سونوگرافی چه اتفاقاتی می افتد؟

در طول سونوگرافی شما روی تخت دراز می کشید. سپس تکنسین سونوگرافی ژل را به ناحیه ی شکم و لگن شما اعمال خواهد کرد. به علت مایع بودن ژل، ردی بر پوست و لباس شما نمی گذارد. ژل به هدایت امواج صوتی کمک می کند. سپس تکنسین پروپ آغشته به ژل را روی شکم شما می کشد. آن ها پروپ را برای تهیه ی تصاویر سیاه و سفید صفحه ی نمایش، حرکت می دهند. همچنین از روی تصویر جنین را اندازه گیری می کنند. در حین سونوگرافی ممکن است؛ از شما بخواهند که نفس خود را حبس کنید. تکنسین بعد از تصویربرداری، ژل را پاک کرده و بعد از آن می توانید مثانه ی خود را خالی کنید.

انواع سونوگرافی های حاملگی

تکنیک های پیشرفته تر سونوگرافی ممکن است، در صورت نیاز به تصویر دقیق تر مورد استفاده قرار گیرد. در صورت مشاهده مشكلات در سونوگرافی شما، این موارد ممكن است به پزشك معالج شما این امکان را می دهد؛ که مشکلات سونوگرافی های قبلی را تشخیص دهد.

سونوگرافی ترانس واژینال

ممکن است یک برای تهیه ی تصاویر دقیق تر، از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده گردد. این سونوگرافی بیشتر در مراحل اولیه بارداری مورد استفاده قرار می گیرد؛ زمانی که تهیه تصویر واضح مشکل است. برای این آزمایش، یک پروب سونوگرافی کوچک وارد واژن می کنند. به هنگام تهیه ی تصاویر  پروب در پشت واژن قرار می گیرد.

سونوگرافی سه بعدی

برخلاف سونوگرافی سنتی دو بعدی، سونوگرافی سه بعدی به پزشک شما اجازه می دهد تا عرض، قد و عمق جنین و اندام شما را ببیند. این سونوگرافی می تواند در تشخیص هرگونه مورد مشکوک در دوران بارداری شما کمک کند. شیوه ی انجام این سونوگرافی، مانند سونوگرافی استاندارد است؛ اما برای ایجاد تصویر سه بعدی از پروب و نرم افزار ویژه ای استفاده می کنند. همچنین تکنسین نیاز به آموزش ویژه ای دارد، بنابراین ممکن است به طور گسترده ای در دسترس نباشد.

سونوگرافی چهاربعدی

سونوگرافی۴ بعدی ممکن است، سونوگرافی دینامیک نیز نامیده شود. برخلاف سونوگرافی های دیگر، یک سونوگرافی ۴ بعدی، فیلم متحرک از جنین ایجاد می کند. تصویر بهتری از چهره و حرکات کودک ایجاد می کند. همچنین عکس های برجسته و سایه های بهتر را ضبط می کند. این سونوگرافی مشابه سایر سونوگرافی ها بوده؛ اما با تجهیزات ویژه انجام می شود.

اکوکاردیوگرافی جنین

در صورتي كه پزشك شما مشكوك به احتمال نقص مادرزادی قلبی در جنین باشد، اکوکاردیوگرافی قلبی انجام مي شود. این آزمایش مشابه با سونوگرافی سنتی بارداری انجام می شود؛ اما ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد. یک تصویر عمیق از قلب جنین را ضبط می کند – اندازه ای که اندازه قلب، شکل و ساختار قلب را نشان می دهد. این سونوگرافی همچنین به پزشک شما چگونگی عملکرد قلب کودک شما را می دهد، که می تواند در تشخیص مشکلات قلبی مفید باشد.

مقاله مرتبط:خواندن برگه ی سونوگرافی

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید