انتشار این مقاله


درد سینه قبل پریود چگونه است؟

بعضی خانوم‌ها پیش از پریود خود، متوجه درد یا غده‌هایی خوش‌خیم در سینه‌ی خود می‌شوند. در ادامه علت آن و روش‌های تسکین آن توضیح داده می‌شوند.

درد سینه قبل پریود در میان خانوم‌ها شایع است و در واقع بخشی از علائم کلی پیش از پریود (PMS) است. البته درد سینه می‌تواند علامت بیماری‌های فیبروسیستیک سینه نیز باشند. بیماری‌های فیبروسیستیک سینه یک کلمه‌ی کلی برای توصیف ناهنجاری و درد در سینه پیش از پریود به‌کار می‌رود.

خانوم‌هایی که با این مشکل مواجه هستند، معمولا متوجه‌ی غده‌هایی بزرگ و خوش‌خیم در سینه‌ی خود پیش از شروع عادت ماهیانه‌ی خود می‌شوند. این غده‌ها زمانی که به آن‌ها فشار وارد می‌شود حرکت می‌کنند و پس از پایان عادت ماهیانه کوچک می‌شوند.

ناراحتی‌های مرتبط با PMS از لحاظ شدت درجه‌بندی می‌شوند. علائم معمولا دقیقا قبل از شروع عادت ماهیانه به بیشترین حد خود می‌رسند، سپس با شروع پریود به صورت ناگهانی یا به آرامی کمرنگ می‌شوند. در اکثر اوقات این علائم تنها آزاردهنده‌اند ولی خطرناک نیستند. با این وجود هرزمان شما متوجه تغییرات نگران‌کننده‌ای در سینه خود شدید، با پزشک خود مشورت کنید. درد سینه می‌تواند نشان‌دهنده یائسگی و انواع مشکلات سلامت فرد باشد.

دلایل درد سینه قبل پریود

نوسانات هورمونی علت بیشتر درد سینه قبل پریود هستند. هورمون‌های شما در طول سیکل قاعدگی شما بالا و پایین می‌روند. زمان دقیق تغییرات هورمونی در خانوم‌های مختلف متفاوت است. استروژن موجب بزرگ شدن مجاری سینه می‌شود و پروژسترون موجب انقباض غدد شیر در سینه می‌شود. هردوی این هورمون‌ها می‌توانند موجب حس درد در سینه‌ی شما بشوند.

این دو هورمون در نیمه‌ی دوم سیکل قاعدگی (روز ۱۴ تا ۲۸) افزایش می‌یابند. در اواسط این نیمه، استروژن به بیشترین میزان خود می‌رسد درحالی که پروژسترون تا یک هفته قبل از پریود همچنان روند افزایشی خود را طی می‌کنند.

هم‌چنین داروهایی که حاوی استروژن هستند نیز می‌توانند موجب درد و تغییراتی در سینه بشوند.

علائم درد سینه قبل از پریود

حساسیت و سنگینی در سینه از علائم اصلی درد سینه قبل از پریود است. احساس درد ناگهانی در سینه نیز در بعضی خانوم‌ها میتواند مشاهده شود. هم‌چنین زمانی که سینه‌ی خود را لمس می‌کنید ممکن است حس تراکم و سفتی در بافت سینه بکنید. علائم تقریبا یک هفته پیش از شروع پریود شما شروع شده و معمولا بلافاصله پس از شروع پریود شما ناپدید می‌شوند. هم‌چنین بیشتر خانوم‌ها درد شدیدی را احساس نمی‌کنند.

در بعضی موارد، درد سینه زندگی روتین خانوم‌های در سن باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و الزاما به سیکل قاعدگی خانوم ارتباطی ندارد.

از آن‌جایی که درد سینه معمولا به دلیل تغییرات هورمونی طبیعی‌ است، با نزدیک شدن به یائسگی علائم آن بهبود می‌یابد. علائم PMS می‌تواند به علائم اولیه بارداری نزدیک باشد. به همین دلیل باید بتوانید تفاوت این دو را تشخیص دهید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

در صورتی که تغییرات ناگهانی یا نگران‌کننده در سینه‌ی خود مشاهده کردید، با پزشک تماس بگیرید. با وجود اینکه درد سینه قبل از پریود عمدتا بی‌خطر است، اما علائم مشابه آن ممکن است ناشی از عفونت یا سایر شرایط پزشکی باشد. در صورتی که متوجه موارد زیر شدید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • مشاهده تغییرات در غده‌ها یا ایجاد عده جدید
  • مشاهده ترشحات از نوک سینه، به خصوص اگر ترشحات قهوه‌ای یا خونی باشند.
  • درد سینه‌ای که در خواب یا زندگی روزمره شما اختلال به وجود آورد.
  • غده‌های یکطرفه یا غده‌هایی که فقط در یک سینه ایجاد شده‌اند.

پزشک شما تست‌هایی نظیر تست سینه انجام می‌دهد و ممکن است از شما سوالات زیر را بپرسد:

  • آیا متوجه ترشحاتی از نوک سینه شده‌اید؟
  • آیا علائم دیگری مشاهده کرده‌اید؟
  • آیا درد سینه‌ی شما با هربار سیکل قاعدگی تکرار می‌شود؟

درحین انجام تست سینه، پزشک شما غده‌هایی احساس می‌کند و وضعیت فیزیکی آن‌ها را یادداشت می‌کند. به علاوه اگر از او بخواهید، به شما می‌آموزد که چگونه خودتان وضعیت سینه‌ی خود را بررسی کنید.

اگر پزشک تغییرات غیرطبیعی پیدا کند ممکن است شما را به ماموگرافی بفرستد. در ماموگرافی از اشعه ایکس برای تصویربرداری از درون سینه استفاده می‌شود. برای انجام ماموگرافی، سینه در مبین صفحه اشعه ایکس و صفحه‌ی پلاستیکی قرار می‌گیرد و فشرده می‌شود تا تصویر واضحی ایجاد شود. این تست ممکن است اذیت‌کننده باشد یا به شما حس بدی دست دهد. در بعضی موارد، ممکن است نمونه‌گیری از سینه انجام شود تا از سرطانی نبودن غده‌ها مطمئن شویم.

درمان درد سینه

درد سینه پیش از پریود می‌تواند با استفاده از NSAIDهایی مثل استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم که داروهای OTC هستند درمان شود. خانوم‌هایی که درد متوسط تا شدید دارند، باید با پزشک در مورد بهترین راه درمان مشورت شود. دیورتیک‌ها می‌توانند تورم، حساسیت را بهبود بخشند و از احتباس آب در سینه جلوگیری کنند. با این وجود، داروهای دیورتیک تولید ادرار را افزایش داده و ریسک کم‌آبی را افزایش می‌دهند. به همین دلیل از دیورتیک‌ها با احتیاط  و فقط با تجویز پزشک استفاده کنید.

هم‌چنین عوامل کنترل تولد هورمونی، از جمله قرص های ضدبارداری خوراکی، می توانند علائم درد سینه قبل از پریود شما را آرام کنند. در صورتی که درد شما شدید است و در حال حاضر قصد بارداری ندارید از پزشک خود درباره مصرف این قرص‌ها مشورت کنید.

در صورتی که درد شما شدید است، پزشک ممکن است به شما داروی دانازول را تجویز کند. این دارو برای درمان اندومتریوسیس و علائم بیماری فیبروتیک سینه استفاده می‌شود؛ هم‌چنین عوارض جانبی جدیی دارد که باعث می‌شود این دارو تنها زمانی توصیه شود که راه‌های دیگر جوابگو نباشند.

تغییراتی در سبک زندگی که به بهبود شما کمک می‌کنند

تغییرات سبک زندگی می تواند به شما کمک کند تا تورم و حساسیت قبل از پریود خود را بهبود دهید. وقتی علائم در بدترین حالت خود قرار دارد، یک سینه‌بند ورزشی بپوشید تا از سینه‌های شما حمایت کند. همچنین می‌توانید هنگام خواب نیز از آن استفاده کنید.

تغذیه نیز در درد سینه نقش دارد. کافئین، الکل، غذاهای چرب و شور می‌توانند درد شما را بدتر کنند. بنابراین مصرف این غذاها را در یکی دو هفته پیش از پریود خود کاهش دهید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی نیز می‌توانند درد سینه و علائم مرتبط با PMS را تسکین دهند. دپارتمان سلامت و سرویس‌های انسانی ایالات متحده برای سلامت بانوان توصیه می کند که ۴۰۰  IU (واحد بین‌المللی) ویتامین E و ۴۰۰ mg منیزیم روزانه استفاده کنند. و با این روش علائم PMS را تسکین دهند.

از غذاهای مغذی زیر استفاده کنید:

  • بادام‌زمینی
  • اسفناج
  • فندق
  • ذرت، زیتون، گلرنگ و روغن کلزا
  • هویج
  • موز
  • جو دوسر
  • آوواکادو
  • برنج قهوه‌ای

هم‌چنین ممکن است پزشک برای شما مکمل‌های ویتامینه تجویز کنند. به‌علاوه می‌توانید با معاینه‌ی خود، بر هرگونه تغییر در بافت سینه‌ی خود نظارت کنید. طبق گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا (ACS) ، زنان در سنین ۲۰ و ۳۰ سالگی خود باید یکبار در ماه و معمولاً پس از دوره ماهانه خود، سینه خود را معاینه کنند؛ زیرا در این زمان تورم و حساسیت به حداقل خود می‌رسد. پس از ۴۵ سالگی ماموگرافی توصیه می شود. در صورتی که خطر کم باشد، پزشک شما ممکن است هر دو سال یا بیشتر ماموگرافی را توصیه کند.

هم‌چنین ورزش می تواند درد سینه، گرفتگی و خستگی ناشی از PMS را بهبود بخشد.

خلاصه

درد سینه قبل از پریود، معمولا با مراقبت‌های خانگی و در صورت لزوم مصرف داروهایی بهبود یابد. در صورتی که در روند زندگی شما اختلال ایجاد شد یا داروها به بهبود شما کمکی نکرد، با پزشک خود مشورت کنید.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید