انتشار این مقاله


ماسک زدن در ایام کرونا: چگونه از زخم های ناشی از ماسک جلوگیری کنیم

محققان در همین راستا برای جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از ماسک زدن توصیه‌هایی دارند.

همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان کارکنان بخش سلامت مجبورند اکثر اوقات روز ماسک به صورت بزنند و همین موضوع باعث بروز ناراحتی‌هایی از نظر آسیب پوستی می‌شود. محققان در همین راستا برای جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از ماسک زدن توصیه‌هایی دارند.

تجهیزات محافظتی شخصی شامل ماسک صورت هم می‌شود اما ماسک زدن به خاطر کرونا به مدت طولانی می‌تواند به پوست آسیب بزند.

ماسک باید به طرز صحیح روی صورت قرار گیرد و کاملاً محیط اطراف بینی را بپوشاند تا بیشترین حد ممکن محافظت را ایجاد نماید. با این حال در محیط استرس زا و برخی اوقات گرم بیمارستان ماسک زدن برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا می‌تواند به پوست فرد آسیب وارد کند.

اخیراً مطالعه‌ای این نوع آسیب پوستی ناشی از ماسک زدن را با جزئیات بررسی کرده است. یکی از نویسندگان مقاله‌ی مذکور، پروفسور کارن اوسی از دانشگاه هادرزفیلد بریتانیا توضیح می‌دهد:

کسانی که ماسک می‌زنند زیر ماسک عرق می‌کنند و این باعث اصطکاک و آسیب فشاری به بینی و گونه‌ها می‌شود. ممکن است بریدگی‌های کوچکی ناشی از ماسک زدن روی صورت ایجاد شود که قابلیت عفونت هم دارد.

معمولاً در این شرایط برای به حداقل رساندن صدمات ناشی از زخم باید روی آن را پوشاند. اگرچه در چنین شرایطی پوشاندن زخم برای از قرار گرفتن ماسک صورت به طرز صحیح جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب خطر عفونت را افزایش می‌دهد. محققان نتایج این مطالعه را در ژورنال Wound Care منتشر کرده‌اند.

این مقاله علاوه بر ماسک زدن سایر وسایل پزشکی مثل لوله‌های اندوتراکئال و نازوگاستریک، لوله اکسیژن، سوند ادراری، کولار گردن و کاست‌ها را هم بررسی کرده است ولی این ماسک زدن در ایام شیوع کرونا است که آن را در معرض توجهات قرار داده است.

این مطالعه یکی از اولین‌ها است که در مورد به کار بردن بی‌خطر تجهیزات پزشکی توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد. توصیه‌های این مقاله هم برای کارکنان سلامت است که ماسک می‌زنند و هم نکاتی را به صنایع سازنده‌ی ماسک و سایر تجهیزات گوشزد می‌کند.

زخم فشاری ماسک و سایر وسایل پزشکی

تمرکز این تحقیق روی زخم های فشاری ناشی از قرار گرفتن وسایل پزشکی در جای خود است. زخم فشاری به آسیب پوست و بافت زیرین گفته می‌شود که ناشی از فشار وارد شده به آن است.

این زخم‌ها خطر عفونت‌هایی مثل سپسیس را افزایش می‌دهند که ممکن است کشنده باشد. زخم فشاری ناشی از ماسک و سایر تجهیزات همچنین باعث ایجاد درد، باقی ماندن جای زخم (اسکار)، ریزش موی دائمی و افزایش طول مدت بستری‌های بیمارستانی می‌شود.

پروفسور اوسی به کسانی که برای مدت‌های طولانی ماسک می‌زنند توصیه می‌کند تا پوست خود را خوب مرطوب نگه دارند. این افراد باید یک مانع کرمی حداقل ۳۰ دقیقه قبل از ماسک زدن به خاطر کرونا ایجاد کنند. تمیز نگه داشتن پوست زیر ناحیه ماسک نیز مهم است.

بنا بر توصیه‌ی ما فشار ناشی از ماسک هر ۲ ساعت یک بار تسکین داده می‌شود. بنابراین طی این مدت از بیمار دور شده و به جایی امن بروید، فشار ناشی از ماسک را بردارید و پوست خود را دوباره تمیز کنید.

افراد خاصی در سطح جامعه مثل فروشندگان در سوپر مارکت ها نیز باید به مدت طولانی در روز ماسک بزنند. پروفسور اوسی توصیه می‌کند تا این افراد با احساس سوزش صورت به جایی امن رفته و ماسک را برای لحظاتی بردارند.

راهنمای جدید بیماری کرونا در مورد ماسک زدن

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اخیراً گایدلاین‌های خود را درباره‌ی استفاده از ماسک صورت به روز رسانی کرده‌اند. علائم بیماری COVID-19 می‌تواند بعد از ۱۴ روز بروز یابد و برخی افراد بدون داشتن علائم بیماری را دارند.

به همین دلیل CDC به افرادی که مجبورند خانه را ترک کنند توصیه می‌کند تا یک ماسک صورت فابریک بزنند. اگرچه توصیه به خرید ماسک‌های درجه بالایی مثل N95 نشده است؛ چون کارکنان درمانی به این ماسک‌ها نیاز دارند و ممکن است با کمبود مواجه شوند. به جای آن، راهنمایی‌های برای ساخت ماسک شخصی ارائه شده است.

خطر زخم فشاری با ماسک‌های شخصی کمتر است. با این حال مراقبت از پوست تغییرات فشاری روی صورت را کاهش خواهد داد.

CDC و همچنین وزارت بهداشت ایران توصیه می‌کنند که همه افراد از ماسک های معمولی در مکان‌هایی عمومی که رعایت فاصله‌ی ۱.۵ متری سخت است، استفاده کنند. این کار به کند کردن روند گسترش ویروس از افراد بدون علامت یا کسانی نمی‌دانند آلوده شده‌اند کمک می‌کند. ماسک‌هایی که از لباس ساخته شده‌اند باید در طول حفظ فاصله اجتماعی پوشیده شوند. حفظ اولویت استفاده از ماسک‌های جراحی و N95 برای کارکنان درمانی واجب است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید