انتشار این مقاله


عفونت قارچی گوش: برای درمان قارچ گوش چه باید کرد؟

نگاهی کلی اتومایکوزیس یک عفونت قارچی است که یک گوش، و برخی اوقات هر دو گوش را درگیر می‌کند. این عفونت بیش‌تر افرادی را که در مناطق گرم و گرمسیری زندگی می‌کنند، درگیر می‌کند. همچنین اغلب در افرادی که مکررا شنا می‌کنند، مبتلا به دیابت هستند و یا بیماری‌های مزمن و پوستی دارند. چندین گزینه […]

نگاهی کلی

اتومایکوزیس یک عفونت قارچی است که یک گوش، و برخی اوقات هر دو گوش را درگیر می‌کند.

این عفونت بیش‌تر افرادی را که در مناطق گرم و گرمسیری زندگی می‌کنند، درگیر می‌کند. همچنین اغلب در افرادی که مکررا شنا می‌کنند، مبتلا به دیابت هستند و یا بیماری‌های مزمن و پوستی دارند.

چندین گزینه درمانی برای عفونت قارچی گوش وجود دارد، با این وجود می‌تواند به بیماری مزمن تبدیل شود.

علائم عفونت قارچی گوش

علائم زیر برای اتومایکوزیس رایج است:

  • درد
  • خارش
  • التهاب
  • ورم
  • قرمزی
  • پوسته‌پوسته‌شدنِ پوست در ناحیه گوش
  • شنیدن صدای زنگ در گوش
  • احساس پر بودن گوش
  • ترشح مایعات از گوش
  • مشکلات شنوایی

ترشح از گوش یکی از شایع‌ترین علائم اتومایکوزیس است و ممکن است رنگ‌های مختلفی داشته باشد. ممکن است مایع خارج شده سفید، زرد، سیاه، خاکستری یا سبز باشد.

علل قارچ گوش

یک عفونت قارچی باعث اتومایكوزیس می‌شود. نزدیک به ۶۰ گونه مختلف قارچی می‌توانند این عفونت را ایجاد کنند. قارچ‌های متداولی که سبب این بیماری می‌شوند شامل آسپرژیلوس و کاندیدا هستند. بعضی اوقات باکتری‌ها نیز می‌توانند با قارچ‌ها‌ترکیب شوند و عفونت را پیچیده‌تر کنند.

اتومایکوزیس در مناطق گرمسیری و حاره‌ای بیش‌تر دیده می‌شود زیرا قارچ‌ها در این مناطق بهتر رشد کنند. این عفونت در ماه‌های تابستان نیز بیش‌تر دیده می‌شود. قارچ‌ها برای رشد به رطوبت و گرما نیاز دارند.

همچنین افرادی که در آب‌های آلوده شنا می‌کنند احتمال ابتلا به اتومایکوزیس در آن‌ها بیش‌تر است. حتی شنا یا موج‌سواری در آب‌های تمیز نیز می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

علاوه بر این، افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند، دارای‌تروما یا صدماتی در گوش هستند، یا اگزما یا سایر مشکلات مزمن پوستی دارند، در معرض خطر بیش‌تری برای ابتلا به این نوع عفونت را دارند.

تشخیص عفونت قارچی گوش

در صورت وجود درد و‌ترشحات در یک یا هر دو گوش خود به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای درمان علت و علائم به دارو نیاز داشته باشید، بنابراین تشخیص درست بیماری لازم است.

پزشک تاریخچه پزشکی شما را جمع‌آوری کرده و برای تشخیص اوتومایکوزیس معاینه فیزیکی نیز انجام می‌دهد. پزشک ممکن است از یک اتوسکوپ استفاده کند، این وسیله‌ دارای یک چراغ است که کمک می‌کند تا پزشک داخل گوش، کانال گوش و پرده صماخ گوشِ بیمار را مشاهده کند.

پزشک ممکن است از گوش بیمار یک سوآپ برای انجام تست‌های آزمایشگاهی روی‌ترشحات و مایعات گوش، بردارد. این آزمایشات معمولاً شامل دیدن ارگانیسم‌ها در زیر میکروسکوپ است.

درمان اتومایکوزیس

چندین گزینه درمانی برای اوتومایکوزیس وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را در مورد عفونت قارچی شما تعیین کند.

تمیز کردن گوش

پزشک شما می‌تواند گوش‌های شما را به طور کامل از‌ترشحات تمیز کند. پزشک ممکن است از روش شستشو یا روش‌های دیگری برای تمیز کردن گوش شما استفاده کند. این کار را در خانه با گوش‌پاک‌کن به‌هیچ‌وجه امتحان نکنید و همچنین وسایل دیگر را به گوش خود وارد نکنید. گوش‌پاک‌کن فقط باید در قسمت بیرونی گوش استفاده شود.

قطره گوش

برای درمان اتومایكوزیس ممكن است نیاز به استفاده از قطرات گوش ضد قارچ باشد که ممکن است شامل کلوتریمازول و فلوکونازول باشند.

اسید استیک یکی دیگر از روش‌های متداول برای بیماری اتومایکوزیس است. معمولاً از محلول ۲ درصدی این ماده استفاده می‌شود. قطره‌های گوشی استیک اسید چندین بار در روز به مدت حدود یک هفته استفاده می‌شوند. گزینه دیگر استفاده از قطره ۵ درصد گوش استات آلومینیوم است.

داروهای خوراکی

برخی از عفونت‌های قارچی مانند آسپرژیلوس ممکن است در برابر قطره‌های گوشی معمول مقاوم باشند. این نوع عفونت‌ها ممکن است به داروهای خوراکی مانند ایتراکونازول (اسپورانوکس) احتیاج داشته باشند.

همچنین ممکن است به شما توصیه شود داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا استامینوفن (Tylenol)  برای درد مصرف کنید.

داروهای موضعی

اگر قارچ در خارج از گوش شما نیز عفونت ایجاد کرده باشد، پزشک ممکن است مصرف داروهای ضد قارچ موضعی را نیز توصیه کند. این داروها معمولاً به شکل پماد یا کرم هستند.

درمان‌های خانگی قارچ گوش

چندین داروی خانگی ممکن است به درمان قارچ گوش کمک کند، اما قبل از امتحان کردن هرکدام با پزشک خود مشورت کنید. پراکسید هیدروژن رقیق ممکن است به تمیزکردن گوش از‌ترشحات، کمک کند.

داروهای بدون نسخه که حاوی کاربامید پراکسید هستند نیز می‌توانند به پاک کردن واکس گوش شما کمک کنند. بعد از شنا گزینه دیگر استفاده از محلول قطره گوش به نسبت مساوی سرکه سفید و الکل طبی است.

پوشیدن کلاه شنا یا گوش‌گیر می‌تواند مانع از ورود آب به گوش شود. ممکن است بخواهید از هوای گرم مانند سشوار برای رفع رطوبت گوش استفاده کنید. حتما از کمترین درجه سشوار استفاده کنید و نزدیک کردن سشوار به گوش خود خودداری کنید.

چشم‌انداز برای عفونت قارچ گوش

در بیش‌تر موارد، درمان‌های ضد قارچ برای درمان بیماری اتومایکوزیس کافی است. با این حال، برخی از افراد به این درمان‌ها پاسخ نمی‌دهند و ممکن است عفونت قارچی گوش مزمن شود. در این حالت، زیرنظر یک متخصص گوش (گوش و حلق و بینی) بودن، ممکن است کمک کننده باشد.

در صورت ادامه علائم، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر مبتلا به دیابت، سیستم ایمنی ضعیف شده یا مشکلات سلامتی مزمن هستید، تحت کنترل بودن این شرایط و مشکلات از اهمیت بسیاری برخوردار است. درمان هرگونه بیماری مزمن پوستی مانند اگزما نیز حائز اهمیت است.

علاوه بر این، ادامه قرار گرفتن در معرض آب آلوده به قارچ یا منابع دیگر می‌تواند باعث بازگشت عفونت شود.

جلوگیری از اتومایکوزیس

کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری از اتومایکوزیس انجام دهید:

نکات پیشگیری

  • در هنگام شنا یا موج‌سواری از ورود آب به گوش خود خودداری کنید.
  • گوش‌های خود را بعد از دوش گرفتن خشک کنید.
  • از قرار دادن گوش‌پاک‌کن در گوش خود خودداری کنید.
  • از خراش دادن پوست بیرون و یا داخل گوش خود خودداری کنید.
  • درصورت ورود آب به گوش خود از قطره‌های اسید استیک استفاده کنید.
سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید