انتشار این مقاله


استفاده از گوش‌پاک‌کن: هرگز!

اگر خاطراتی از تمیزکردن گوش‌هایتان با گوش‌پاک‌کن توسط مادر خود در کودکی دارید، خبر بدی وجود دارد: احتمالا مادران همیشه بهترین را نمی‌دانند.  Stephen Rothstein، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) در مرکز پزشکی نیویورک، بیان می‌کند: با وجود این‌که بر روی خود بسته‌های گوش‌پاک‌کن هشداری مبنی بر عدم استفاده از آن‍ها برای […]

اگر خاطراتی از تمیزکردن گوش‌هایتان با گوش‌پاک‌کن توسط مادر خود در کودکی دارید، خبر بدی وجود دارد: احتمالا مادران همیشه بهترین را نمی‌دانند. 

Stephen Rothstein، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) در مرکز پزشکی نیویورک، بیان می‌کند:

با وجود این‌که بر روی خود بسته‌های گوش‌پاک‌کن هشداری مبنی بر عدم استفاده از آن‍ها برای حذف جرم گوش وجود دارد، بر اساس یک افسانه شهری استفاده از آن‌ها به این منظور ادامه دارد.

در نگاه اول، چرا استفاده از آن‌ها خوب نیست؟ بنا به توضیح Erich P. Voight، پزشک متخصص ENT در مرکز پزشکی لانگون نیویورک، گوش‌پاک‌کن‌ها فقط شرایط را بدتر می‌کنند. داخل کردن عمیق آن‌ها به داخل گوش منجر به هل دادن بیشتر موم در کانال گوش به جای تمیز کردن آن می‌شود و موم در عمق کانال گیر می‌کند.به این ترتیب، تجمع موم بیشتر در اطراف آن می‌تواند انسداد و نهفتگی خطرناک ایجاد کند.

به گفته محققان دانشگاه جنوب‌غربی ایالت اوکلاهما، تقریبا نیمی از جمعیت از انسداد‌های کانال گوش در سطوح مختلف رنج می‌برند که این انسدادها میتوانند منجر به سرگیجه یا از دست دادن شنوایی شوند. بنا به تاکید دکتر Rothstein، برای رفع این انسدادها به درمان‌های خانگی اعم از: استفاده از ابزار مکنده، پراکسید و کیت‌های تمیزکننده گوش اعتماد نکنید. تنها یک پزشک متخصص می‌تواند عوامل انسداد را خارج کند.

بدترین قسمت ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از گوش‌پاک‌کن علت عمده ویزیت‌های مربوط به گوش در میان بزرگسالان در ایالات متحده بوده‌است که این افراد، اکثرا به دلیل ناهنجاری‌های همراه با پشیمانی از قبیل خونریزی کانال گوش یا پارگی پرده گوش مراجعه کرده‌اند.

پس راه‌حل نهایی برای رهایی از موم گوش چیست؟ دکتر Rothstein پاسخ می‌دهد:

کاری به کارشان نداشته باشید. کانال گوش به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند خودبخود از طریق سیستم تخلیه‌ای کمربند‌مانند که موم گوش را به سمت خارج هدایت می‌کند، تخلیه شود. همچنین، موم گوش مزایایی نیز دارد. این ماده، یک روان کننده آنتی‌بیوتیک حفاظتی برای پرده گوش در مقابل گردوخاک و حشرات فراهم می‌کند. پس رها کردن آن‌ها به حال خود می‌تواند سلامت شنوایی شما را بهبود ببخشد.

با این وجود، برخی افراد به دلیل ناراحتی یا حس خوب استفاده از گوش‌پاک‌کن (دکتر Rothstein از این حس به عنوان دام گوش‌پاک‌کن یاد می‌کند که با تحریک پایانه‌های عصبی داخل گوش چنین حسی را ایجاد می‌کند.) احساس نیاز به تمیز کردن گوش می‌کنند.

اگر چنین است، به توصیه ایشان، می‌توانید با پیچیدن انگشت کوچک در لیف قسمت خارجی گوش را تمیز کنید.اما به عقیده او:

افسانه پیرزن‌های قدیمی درست است که نباید چیزی کوچک‌تر از آرنج داخل گوش کرد!

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید